Opony są bardzo ważnym elementem każdego samochodu. To one mają bezpośredni kontakt z nawierzchnią,
Kiedy wymienić opony na nowe?
artykuł sponsorowany

Opony są bardzo ważnym elementem każdego samochodu. To one mają bezpośredni kontakt z nawierzchnią, a prawidłowo użytkowane zapewniają komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Opony mają jednak swoją żywotność. Stare i zużyte przestają spełniać swoje funkcje, a dalsze ich użytkowanie staje się wręcz niebezpieczne. Kiedy więc powinniśmy zdecydować się wymienić opony na nowe?

MRU-CAR – Sławomir Mrugacz

     Jednym z kluczowych czynników odpowiadających za bezpieczną jazdę w samochodzie są niewątpliwie opony. Jako jedyne części samochodu mają bezpośredni kontakt z nawierzchnią, dzięki nim samochód trzyma się jezdni, a prawidłowo eksploatowane zapewniają podróżującym bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.

Jednak nie zawsze kierowcy na bieżąco monitorują stan ogumienia swojego pojazdu, nie zdając sobie przy tym sprawy, jak duży wpływ na bezpieczną jazdę mają sprawne, niezużyte, prawidłowo eksploatowane opony.

Trzeba pamiętać o cyklicznym kontrolowaniu stanu ogumienia naszego pojazdu, kontroli głębokości bieżnika każdej z opon oraz sprawdzaniu, czy nie ma mechanicznych uszkodzeń. Ważne jest również sprawdzenie, jaki wiek mają opony w naszym samochodzie, ponieważ  nie można na nich jeździć w nieskończoność.

 

Głębokość bieżnika

     Jednym z kryteriów branych pod uwagę podczas oceny stanu naszych opon, a co za tym idzie wymiany opon,  jest głębokość bieżnika. Minimalna głębokość bieżnika opon w samochodach osobowych, to według przepisów 1,6 milimetra. Jednak przy tak niskim bieżniku trudno będzie mówić o bezpiecznej jeździe. Przeprowadzone testy wykazały, że na mokrej nawierzchni taka opona ma o połowę mniejszą przyczepność, niż opona nowa.

Przyjęło się, że opony należy wymienić na nowe, jeśli opona letnia osiągnęła głębokość bieżnika 3 milimetry, natomiast opona zimowa osiągnęła głębokość bieżnika od 4 do 5 milimetrów.

Mniejsza głębokość żłobienia automatycznie przekłada się na mniejszą możliwość odprowadzania spod opony wody, a w okresie zimowym także śniegu, czy błota pośniegowego.

Pomiaru głębokości bieżnika opony możemy dokonać we własnym zakresie za pomocą miernika głębokości lub skorzystać w tym zakresie z pomocy wulkanizatora, na przykład  podczas sezonowej wymiany opon.

 

Wiek opony

     Duże znaczenie dla bezpiecznej jazdy ma wiek używanych w naszym pojeździe opon. Na wiek opony warto zwrócić uwagę przy zakupie opon na rynku wtórnym. Często zdarza się, że oferowane opony mają bieżnik spełniający wymagania i pozwalający na bezpieczną jazdę, natomiast wiek opony jest już o wiele większy, niż zalecany przez producenta. Data produkcji opony jest wytłoczona na bocznej stronie opony, można wiec łatwo sprawdzić z którego roku dana opona pochodzi. Przyjęte jest, że bezpiecznie na oponach można jeździć przez 5-6 lat, nawet, jeśli stan bieżnika i ogólny stan opony pozwalałyby na dalszą jej eksploatację. Z uwagi na to, wraz z wiekiem guma się starzenie, robi się coraz twardsza, zmniejsza się przyczepność takiej opony do nawierzchni.

 

Ogólny stan techniczny opon

     Na bezpieczeństwo jazdy ma również wpływ stan techniczny opon. Duże zagrożenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy mają występujące na oponach pęknięcia, nienaturalne wypukłości na ściankach bocznych opony, czy nierównomierne zużycie bieżnika. Oponę dyskwalifikują z dalszego użytkowania takie uszkodzenia jak: rozdarcia na bokach opony, odkryte „drutówki”, odklejający się bieżnik, a także, na co nie zawsze zwracamy uwagę, odparzenia oraz plamy występujące wewnątrz opony.

 

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach

     Na nadmierne zużycie opon ma wpływ nieprawidłowe ciśnienie w oponach. Wielu kierowców nie zwraca na to uwagi i rzadko lub wcale nie kontroluje ciśnienia powietrza w oponach. A to duży błąd. Jazda przy zbyt niskim ciśnieniu powietrza w oponach w pierwszej kolejności doprowadzi do szybszego zużycia opon. Podczas jazdy pogarsza się również przyczepność, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, co ma również wpływ na znaczne wydłużanie drogi hamowania.

Niekorzystne jest również zbyt wysokie ciśnienie w oponach. W takim przypadku bieżnik bardziej ściera się na środku niż po bokach, zmniejsza się również przyczepność takich opon z nawierzchnią.

Zalecane jest regularne (co 3-4 tygodnie) sprawdzanie ciśnienia powietrza we wszystkich oponach i w razie niezgodności ze wskazaniami producenta, dopompowanie lub spuszczenie powietrza do odpowiedniej wartości. Informacja o prawidłowym ciśnieniu w ogumieniu danego samochodu umieszczana jest zazwyczaj na słupku od strony kierowcy lub też na klapce od wlewu paliwa.

Podczas rutynowej kontroli poziomu ciśnienia w oponach nie zapominajmy o sprawdzeniu ciśnienia powietrza w kole zapasowym, które bez powietrza w oponie staje się bezużyteczne.

 

artykuł sponsorowany
NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl