Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję środowiskową dla budowy Beskidzkiej Drogi Integ
Jest decyzja środowiskowa dla budowy BDI

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję środowiskową dla budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, ponad 60-kilometrowej trasy łączącej Bielsko-Białą z Głogoczowem przez Kęty, Andrychów, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską.

W piątek (9.09) regionalny dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzja środowiskowa dla budowy drogi ekspresowej S-52, czyli Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej drogi na odcinku Bielsko-Biała - Głogoczów wraz z węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi, umożliwiającymi bezpieczne połączenie z istniejącą siecią dróg. Projektowany w Bielsku-Białej węzeł Suchy Potok połączy Beskidzką Drogę Integracyjną z drogami ekspresowymi S1 i S69, natomiast węzeł Głogoczów zaplanowany został na istniejącym połączeniu drogi krajowej nr 52 z drogą krajową nr 7 (Zakopianka).

Przypomnijmy, że kilka lat temu Wadowice podzieliły się na zwolenników północnego lub południowego przebiegu BDI. Nie obyło się bez protestów i petycji. Konsensusu nie uzyskano, zaś w samych Wadowicach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zatwierdziła wariant południowy tej trasy. Kilka miesięcy temu złożyła też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy tej drogi.

Zarówno poprzednia burmistrz Ewa Filipiak jak i obecny włodarz miasta Mateusz Klinowski optowali za północnym wariantem tej drogi z uwagi na wysokie walory przyrodnicze południowej części miasta. Problem w tym, że od północy wyznaczono obszar Natura 2000 co z kolei było argumentem zwolenników południowego wariantu przebiegu trasy, podobnie jak to, że w miejscowym planie zagospodarowania terenu uwzględniono obszar pod budowę tej trasy. Chodzi o pas od Choczni, przez Księży Las, Niwy pod klasztor Pallotynów.

Przedmiotem analizy Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który wydał decyzję środowiskową, były trzy warianty przebiegu BDI, z których wybrany został wariant nr III, będący połączeniem wariantów nr I i II. Według niego został on uznany za najkorzystniejszy dla środowiska, nie wprowadzi negatywnych przemian i nie będzie powodował istotnego wpływu na najbliższe formy ochrony przyrody. Według decyzji, nie przewiduje on możliwości oddziaływania robót związanych z budową drogi na Park Krajobrazowy Beskidu Małego.

Trasa wybrana przez RDOŚ przebiegać ma południową stroną Wadowic. Powstaną trzy węzły komunikacyjne: w Choczni (w okolicy wysypiska śmieci), w okolicach ulicy Zegadłowicza i wodociągów (węzeł Wadowice) oraz w okolicach klasztoru Pallotynów (węzeł Jaroszowice).

Decyzja środowiskowa daje zielone światło na budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, tym bardziej, że niedawno rząd wpisał ją na listę tras ekspresowych w Polsce, co przesądza o jej finansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Koszt jej budowy to ponad 3 miliardy złotych. Czas wykonania, jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, potrwałby około 5 lat.



(MG)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

+6 #1 zk 2016-09-11 17:59
Jaki węzeł w okolicy wysypiska śmieci w Choczni
+22 #2 Super dobra decyzja 2016-09-11 18:33
Dziękujemy naszym posłom za poparcie dla BDI.
Teraz powinno być już lepiej.
+34 #3 Luki 2016-09-11 19:45
Brawo! Nareszcie.
-24 #4 Mieszkancy 2016-09-11 20:51
To zasluga Pana Edwarda W. Dziekujemy Panie Edwardzie! Gdyby nie Pan ta droga by nigdy nie mogla powstac.
+21 #5 Delikatny 2016-09-11 21:42
Cytuję Super dobra decyzja:
Dziękujemy naszym posłom za poparcie dla BDI.
Teraz powinno być już lepiej.

Czyżby poseł Filipiak miała inne zdanie niż burmistrz Filipiak? Teraz nie zależy jej na zdaniu mieszkańców Wadwoic.
+21 #6 Alicja 2016-09-11 21:52
Chcę powiedzieć tylko jedno. Optowałam za północnym wariantem. Ale tylko świnia nie zmienia poglądów. Jeden z internautów, może fachowiec od dróg, przekonał mnie do południowego wariantu.
Jeżeli wybierzemy wariant północny, to cały ruch od Krakowa i Śląska będzie musiał przejechać przez Wadowice, w jakiejkolwiek wersji. Czyli BDI będzie, ale Wadowice na tym komunikacyjnie nie wiele skorzystają. Natomiast, niewygodny dla miasta wariant południowy uwalnia nas od tego problemu. Nie muszę tłumaczyć dalej ...
-28 #7 Mateuszsz 2016-09-12 10:13
Czytałem ostatnio o tzw. paradoksach komunikacyjnych . I wtedy uświadomiłem sobie, że budowa takiej BDI nie przyniesie poprawy, lub przyniesie ją na krótko. Prawo Lewisa-Modrigue 'a mówi o tym, że po poszerzeniu drogi ruch samochodowy zwiększa się tak, by wypełnić nową przepustowość do maksimum. Paradoks Braessa - zdarza się, że czas przejazdu ulega zwiększeniu po dodaniu do sieci dróg nowego połączenia. Paradoks Downsa - wzrastająca przepustowość dróg powoduje spadek płynności ruchu. Te trzy teorie nie napawają optymizmem... no, ale trudno, aby nowych dróg nie budować.
+22 #8 aza 2016-09-12 18:34
Ale filozofia.... Zastanów się co mówisz. Cały tranzyt, który teraz idzie przez Wadowice, pójdzie na BDI. I o to chodzi. Miasto nareszcie odetchnie.
+18 #9 aza 2016-09-12 18:36
Cytuję Mateuszsz:
Czytałem ostatnio o tzw. paradoksach komunikacyjnych. I wtedy uświadomiłem sobie, że budowa takiej BDI nie przyniesie poprawy, lub przyniesie ją na krótko. Prawo Lewisa-Modrigue'a mówi o tym, że po poszerzeniu drogi ruch samochodowy zwiększa się tak, by wypełnić nową przepustowość do maksimum. Paradoks Braessa - zdarza się, że czas przejazdu ulega zwiększeniu po dodaniu do sieci dróg nowego połączenia. Paradoks Downsa - wzrastająca przepustowość dróg powoduje spadek płynności ruchu. Te trzy teorie nie napawają optymizmem... no, ale trudno, aby nowych dróg nie budować.

Ale filozofia.... Zastanów się co mówisz. Cały tranzyt, który teraz idzie przez Wadowice, pójdzie na BDI. I o to chodzi. Miasto nareszcie odetchnie.
+20 #10 REWELACJA 2016-09-13 07:00
Rewelka panie i panowie REWELKA! BDI musi powstać jak najszybciej
+17 #11 aga421 2016-09-13 07:44
Bardzo cieszy ta wiadomość :)
+15 #12 kp 2016-09-13 07:54
Mój dziadek ma dom niedaleko planowanej trasy i JEMU TO NIE PRZESZKADZA a wręcz przeciwnie bardzo się cieszy z powstania drogi i że jego wnuki, które pracują w Krakowie będą mogły bezpiecznie dojeżdzać do pracy
-13 #13 tholl 2016-09-13 07:55
azza - Przecież planowana BDI nie ominie Wadowic, będzie nawet przebiegać około 150 m od osiedla Pod Skarpą, a tranzyt to dopiero się zacznie!. Przecież duża część TIR-ów pojedzie darmową BDI, a nie A4
-9 #14 tholl 2016-09-13 08:11
kp-po stokroć wolałbym dojeżdżać pociągiem do Krakowa niż samochodem. Poza tym już teraz węzeł Zakopianka-A4 jest maksymalnie wykorzystany. Jak powstanie BDI to będzie dopiero tam masakra
+15 #15 Zygmunt K. 2016-09-13 08:23
Cytuję tholl:
kp-po stokroć wolałbym dojeżdżać pociągiem do Krakowa niż samochodem. Poza tym już teraz węzeł Zakopianka-A4 jest maksymalnie wykorzystany. Jak powstanie BDI to będzie dopiero tam masakra


Nie bedzie zadnej masakry bo będzie budowany łacznik Mogilany-Wielic zka. On przejmie większość ruchu na A4.
-14 #16 tholl 2016-09-13 09:50
Zygmunt K.- nie wiem skąd masz taką informację. Ja śledzę www.skyscrapercity.com forum (a piszą tam ludzie dość dobrze zorientowani) i raczej piszą że jest to bliżej nieokreślona przyszłość.
+13 #17 kp 2016-09-13 09:52
Cytuję tholl:
kp-po stokroć wolałbym dojeżdżać pociągiem do Krakowa niż samochodem. Poza tym już teraz węzeł Zakopianka-A4 jest maksymalnie wykorzystany. Jak powstanie BDI to będzie dopiero tam masakra


BDI MUSI BYĆ. Skoro nie jeździsz do KRAKOWA TO SIE NIE WYPOWIADAJ. Poza tym "tholl" spojrz na to:

Dojazd SAMOCHODEM do pracy (blisko AWF w Krakowie) zajmuje mi 1 godzinę (wyjeżdzam o 6:00).

Gdybym chciał tą samą trasę poknać pociąg + tramwaj to wychodzi mi w NAJSZYBSZYM przypadku 1 godzina 40 minut. A w najgorszym nawet ponad 2 godziny.

Dalej sądzisz ze lepiej pociągiem? żenada...
+18 #18 Marek88 2016-09-13 09:57
Oczywiscie ze Bdi musi byc wybudowana to nawet nie podlega zadnej watpliwosci. Komu nie pasuje to jego problem bo wiekszosc ludzi nie bedzie sie dostosowywala do garstki osob. Szczegolnie ze kazdy bedzie mogl skorzystac z bezpiecznej darmowej i szybkiej drogi
-17 #19 tholl 2016-09-13 10:11
kp-jeżdżę codziennie do pracy do Krakowa i coś o tym wiem. AWF jest w specyficznym miejscu i przy sprzyjających warunkach można tam dojechać w godzinę. Spróbuj dojechać do centrum w godzinę. Pociąg oczywiście musiałby jechać trochę szybciej Nie oczekuj, że wszystkim będzie to odpowiadać, jasne, że w niektóre miejsca będzie szybciej można dojechać samochodem. Tylko, że jazda samochodem to stracone 2 godzinny dziennie, gdy pociągiem czas ten można wykorzystać na różne sposoby.
+15 #20 kp 2016-09-13 10:20
Cytuję tholl:
kp-jeżdżę codziennie do pracy do Krakowa i coś o tym wiem. AWF jest w specyficznym miejscu i przy sprzyjających warunkach można tam dojechać w godzinę. Spróbuj dojechać do centrum w godzinę. Pociąg oczywiście musiałby jechać trochę szybciej Nie oczekuj, że wszystkim będzie to odpowiadać, jasne, że w niektóre miejsca będzie szybciej można dojechać samochodem. Tylko, że jazda samochodem to stracone 2 godzinny dziennie, gdy pociągiem czas ten można wykorzystać na różne sposoby.


Proszę uprzejmie podaj mi godziny w jakich transport pociągiem + tramwaj (lub autobus) zajmie mi mniej niż ta 1h 40min o których wspomniałem wyżej. Ja już dawno szukałem i nie udało mi się znaleźć (oczywiście mogłem przeoczyć w co wątpię bo znajomi też nie znaleźć), więc mogę wysnuć że rzuciłeś na wiatr hasło "1 godzina".

Przy BDI za to dojazd zajmie mi 30min - 40min - Normalnie rewelacja. Przykładowo od Balic do Mysłowic (52,5 km - A4) estymacja google bez korków wynosi 26 minut tylko że tam jest Autostrada. Nam wystarczy ekspresówka.
+15 #21 WadoDoPrzodu 2016-09-13 10:27
Miasto chce w koncu wyjsc z nory chce miec super bezpieczna droge dwupasmowa. Popieram budowe
-15 #22 tholl 2016-09-13 10:29
kp-przeczytaj jeszcze raz co napisałem...
+14 #23 mqer 2016-09-13 13:45
Tuż to doskonała wiadomość! Niech to się teraz ruszy i niech droga czym prędzej powstanie
-15 #24 zona 2016-09-13 18:01
Mieszkańcy terenów zajętych przez BDI wyrażają radość, że im pod oknem wybudują "super bezpieczna drogę dwupasmową". (Ciekawe, bo codziennie słuchamy o poważnych wypadkach na super bezpiecznych autostradach). Ludziom, którzy wybudowali się przy istniejącej od prawie 200 lat drodze już się znudziło i teraz chcą mieć spokój. Należy więc uszczęśliwić ludzi którzy płacili ciężkie pieniądze za swoje działki bo nie chcieli mieszkać przy ulicy. Ot sprawiedliwość ludowa.
+13 #25 Dobry znak 2016-09-14 06:42
Bardzo cieszy decyzja srodowiskowa ale jednak na samo wybudowanie bedzie trzeba troche poczekac. Wazne ze cos sie ruszylo i juz cos sie dzieje. Oby czym predzej droga powstala
+15 #26 Oby tak dalej 2016-09-14 06:52
Szczere gratulacje dla Regionalnej Dyrekcji Ochrony Srodowiska. Oby tak dalej i byle do przodu! Zdecydowana większośc chce lepszego komfortu podrozowania niz aktualnej meki z dk52. Wiadomo ze nie wszystkim to bedzie odpowiadac ale nie wszystkich da sie uszczesliwic a garstka osob nie moze hamowac inwestycji dla Polakow :)). Szczegolnie ze od bardzo bardzo dawna bylo wiadomo ze na tamtych terenach jest tzw "korytarz" przeznaczony pod budowe drogi
+11 #27 wiekrol 2016-09-14 08:50
Super wiadomość - wreszcie "otworzymy" Wadowice co dla nas mieszkańców jest najważniejsze.C hciałoby by się powiedzieć dlaczego tak późno - to wiemy. Mam nadzieję , że koniec dyskusji i wszyscy dołożymy starań aby projekt został zrealizowany !
+7 #28 BDI 2016-09-14 11:48
BDI - Bardzo Dobra Informacja!!! :) az usmiech sie na twarzy pojawia ze bedzie nasza dlugo wyczekiwana droga dwupasmowa
-5 #29 g 2016-09-20 10:59
korytarz pod budowe drogi był usytuowany w innym miejscu niż teraz planuja budować droge, zobaczymy przekonamy sie .....
ciekawa jestem jak pojada ludzie ze Sląska-przez Wadowice jak teraz a dodatkowo przez BDI pojedzie wszystko-tiry w szczególnosci poczekamy jakie wtedy bedzie czyste powietrze w Wadowicach
0 #30 na medal 2016-09-23 17:28
Skojarzenie:
- wysypisko śmieci - ujęcie wody - klasztor -

Dowcipny ten projektant !

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.