Mamy prawdziwą perełkę dla miłośników kolei, regionalistów i mieszkańców tych terenów. To zdję
Mamy zdjęcie pociągu na moście kolejowym w Mucharzu!

Mamy prawdziwą perełkę dla miłośników kolei, regionalistów i mieszkańców tych terenów. To zdjęcie pociągu na moście kolejowym w Mucharzu, na rozebranej blisko 30 lat temu linii kolejowej nr 103 Wadowice - Skawce!

Niektórzy mówili, że nie ma takich fotografii, inni , że były ale poginęły. Jak się okazuje archiwa mieszkańców czy miłośników kolei kryją prawdziwe perełki. Tym razem mamy dla naszych czytelników prawdziwą bombę: zdjęcie pociągu na moście w Mucharzu wykonane dokładnie 23 kwietnia 1988 roku, kilka tygodni przed zawieszeniem połączeń pasażerskich i kilka miesięcy przed rozpoczęciem rozbiórki odcinka linii kolejowej nr 103 Wadowice - Skawce.

To była jazda pociągiem specjalnym na trasie Kraków - Kalwaria Lanckorona - Wadowice - Mucharz - Skawce - Sucha Beskidzka, w której miałem przyjemność uczestniczyć. Zorganizował ja Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych. Do Wadowic jechała TKt48-139 a trasą linii 103 Ty2-953 – mówi nam Marek Ćwikła, były pracownik kolei, obecnie na emeryturze, od lat wielu lat współpracujący z miesięcznikiem "Świat kolei", który podesłał dla nas te unikalne fotografie swojego autorstwa.

Na pierwszej fotce widać most kolejowy (rozebrany pod koniec 2016 roku...) na rzece w Skawie w całej okazałości a na nim parowóz Ty2-953, który ciągnie trzy wagony w kierunku przystanku osobowego w Zagórzu. Widać też słupy telegraficzne a także sporo drzew i krzewów. Tuż za mostem była stacja kolejowa Mucharz.

Na kolejnej fotce mamy parowóz TKt48-139 podczas nawadniania na stacji kolejowej w Wadowicach. Widać też nieco inny niż współcześnie układ torowiska (dłuższy peron po prawej stronie, dziś już niewykorzystywany) a także rozebrany kilka lat temu budynek przy przejeździe kolejowym na ulicy Legionów, przed "Papiernią". Brak przejścia podziemnego (którego budowę zaczęto dopiero kilkanaście lat później). W tle zdjęcia (tego już niestety nie widać...) jeden tor linii kolejowej nr 117 (istniejący do dziś) odbijał w lewo na wschód w stronę Kalwarii, prawy zaś, linii nr 103 na południe w kierunku Mucharza. Między nimi znajdowała się budka Straży Ochrony Kolei. To dzisiejsze okolice ronda przy moście na Skawie i stacji Paliw BP. Znajdowały się tam o ile pamiętam w tym czasie jeszcze semafory kształtowe (na stacji w Wadowicach jak widać na zdjęciu, były już świetlne)

Przypomnijmy, że 28 maja 1988, parę minut przed godziną 20:00 na stację w Wadowicach wjechał ostatni planowy pociąg pasażerski relacji Sucha Beskidzka – Wadowice. Do dnia 10 sierpnia 1988 kiedy to definitywnie zamknięto szlak Skawce – Wadowice poruszały się na nim nieregularnie już jedynie pociągi towarowe. 6 września 1988 zaczęto rozbiórkę linii, ostatni jej odcinek rozebrano 15 kwietnia 1992 roku. Do dziś pozostało jedynie trochę nasypu w niektórych miejscach gdzie biegł tor, resztki mostku przy drodze na Wadowicki stadion w okolicach dworku Mikołaja czy resztki fundamentów przystanku Czartak.

Nie wszyscy wiedzą, ale ścieżka rowerowa od wadowickiego stadionu do potoku Ponikiewka została wytyczona właśnie na śladzie rozebranej linii kolejowej. Sam most w Mucharzu został rozebrany a obecnie tereny po których biegł tor od Świnnej Poręby do Skawiec zalane są przez wody Zbiornika Świnna Poręba.

Kiedyś w czasach świetności jeździły tędy pociągi do Zakopanego z całej Polski (skracającc drogę z centralnej Polski 47 kilometrów, z ominięciem Krakowa). Linia z Wadowic do Skawiec była częścią linii 103 (z Trzebinii przez Wadowice do Skawiec). Została wybudowana w latach 1897-99. 5 sierpnia 1899 roku właściciel linii – Towarzystwo Akcyjne Kolei Lokalnej Trzebinia-Skawce – oddało ją do użytku. Miała długość 17 kilometrów, przystanki znajdowały się w Gorzeniu (krótki okres po I wojnie światowej, dokładna lokalizacja nie jest znana), Czartak (1948 rok), Mucharz (3 torowa stacja z posterunkiem odstępowym (1899 rok), Zagórze (1904 rok). Linie budowali robotnicy niemieccy i włoscy (szokując mieszkańców łowieniem żab i jedzeniem żabich udek) oraz miejscowa ludność. Przejazd z Wadowic do Suchej trwał od 36 do 40 minut. Linia nigdy nie była zelektryfikowana, zaś kilka lat przed rozbiórką została... wyremontowana.

Do dziś jest bardzo mało fotografii odcinka linii 103 Wadowice - Skawce. W czasach świetności nie cieszyła się ona jakimś szczególnym zainteresowaniem miłośników fotografii kolejowej. Zaczęto się nim interesować po rozbiórce, gdy było już niestety za późno. Tym bardziej po latach cieszy mnie fakt, że wszystkie dostępne w Internecie zdjęcia, kiedy istniała, zostały zaprezentowane na portalu WadowiceOnline.pl. Można obejrzeć je tutaj:

Zobacz: To zdjęcie to Święty Graal dla miłośników kolei
Zobacz: Wadowice na starej fotografii, cześć 23

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

+23 #1 MK 2018-03-21 21:05
O w mordę ale foto!
Cytować
+26 #2 Krzysztof Sarapata 2018-03-21 21:12
Perełka fotograficzna. Pamiętam parowozy pedzace tamtą trasą. To były czaty. Dziś pozostało tylko wspomnienie i piękne zdjęcia.
Cytować
+10 #3 Olo 2018-03-21 21:40
Laser!
Cytować
+8 #4 O Borze! 2018-03-22 09:25
Fotki miazga! Piękne rarytasy!
Cytować
+10 #5 Radzio 2018-03-22 10:37
Aż się łza w oku kręci...
Cytować
+4 #6 Klaudiusz K. 2018-03-23 03:20
Niesamowite!!!D opiero po 30 latach dowiaduję się, że był pociąg specjalny i zdjęcia. Zapewne więcej zdjęć istnieje.
Tkt48 zupełnie nie pamiętam w Wadowicach. Tylko Ty2 i SP42 oraz sppradycznie SM31 i SM03 używana do rozbiórki (skład z pochylnią platformą i starym, krytym 4 osiowym stał w Skawcach do XXI wieku).
Cytować
+7 #7 zTrzebini 2018-03-24 18:09
cymes foto!
gdyby tak jeszcze dało się pojechać pociągiem z Wadowic do Trzebini czy z Wadowic do Skawców to by było marzenie, ah te wspomnienia
Cytować
-2 #8 wado 2018-03-24 19:16
nie ma takich fotek więcej bo w tamtych czasach jak by ktoś zrobił podobną fotkę to zaraz czujny by zameldował a wtedy praktycznie nie wolno było niczego fotografować bo jak nie obiekt strategiczny to jak by się zrobiło fotkę sławojki to oskarżenie o zniesławianie ustroju, no ale foty bezcenne
Cytować
+7 #9 @wado 2018-03-24 23:53
Doprawdy fascynujące ! Jesteśmy wdzięczni za odkrycie tej prawdy. Od razu poczuliśmy się lepiej.
Cytować
+2 #10 AndrewTG 2018-10-17 15:53
Jakby nie można było przenieść wyżej tej linii kolejowej tylko ją rozbierać, zero pomysłu, zero zaangażowania, zero ambicji !!!
Cytować
+1 #11 normalny obserwator 2018-10-19 22:56
jak dobrze pamiętam, jeszcze w latach 80-tych XX w. obowiązywał zakaz fotografowania obiektów kolejowych
Cytować
0 #12 Michell 2020-04-13 01:34
Yoou can have wonderful content, great products, and a beautiful layout.
Sojetimes this will work out favourably at sometimes, not so
favourably. To increase building backlinks, contain keywords and iin additon connect to other
sites which are useful for your business.

Stop byy my site - yahoo dns login: http://imailsupport.com/contactyahoosupport/
Cytować
0 #13 Jacek 2022-08-24 11:32
Pamiętam jak wracaliśmy z mamą z Krakowa to na dworcu w Wadowicach trzeba było przejść przez bramkę gdzie kolejarz odbierał bilety innego wyjścia nie było.
Cytować
0 #14 Marion 2022-11-24 11:17
magnificent points altogether, you simply gained a brdand new reader.What couuld you recommend about your post tbat you simply made a few days ago?

Any certain?
Cómo entrenar músculo homepage: https://bluebirdmeetings.net/community/index.php?topic=84508.0 calidad
Cytować
Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Redakcja portalu WadowiceOnline.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników. Komentarze o charakterze gróźb, personalne ataki oraz komentarze zakłócające dyskusję (trolling, spam) będą usuwane.