Są niemym świadkiem historii. Często leżą gdzieś zapomniane, od czasu do czasu wyciągnięte przywo
Wadowice na starej fotografii, cześć 23

Są niemym świadkiem historii. Często leżą gdzieś zapomniane, od czasu do czasu wyciągnięte przywołują wspomnienia. Stare fotografie. Dzięki nim możemy m.in. przypomnieć sobie jak wyglądały kiedyś Wadowice. Zapraszamy na kolejną część cyklu "Wadowice na starej fotografii".

Seria artykułów "Wadowice na starej fotografii" na naszym portalu od lat cieszy się sporą popularnością wśród czytelników. Ludzie przeglądają swoje archiwa w garażach, strychach, piwnicach czy szafach i pragną je pokazać szerszej publiczności. Bo stare zdjęcia mają swój urok. Dzięki nim możemy zobaczyć rzeczy, których już nie ma, bądź zmieniły się tak, że z trudem potrafimy je rozpoznać. Dzięki nim potrafimy odtworzyć historię oraz zaspokoić ciekawość: jak wyglądało kiedyś miasto w którym mieszkam?

Tym razem odcinek dla miłośników kolei, bo na 7 fotografiach, dzięki uprzejmości Klaudiusza Kruszeckiego i Przemysława Fijałka, prezentujemy nieistniejącą od ponad 29 lat linię kolejową nr 103 na odcinku Wadowice - Skawce. Przypomnijmy, że 28 maja 1988 roku, parę minut przed godziną 20:00 na stację w Wadowicach wjechał ostatni planowy pociąg pasażerski relacji Sucha Beskidzka – Wadowice. Do 10 sierpnia 1988, kiedy to definitywnie zamknięto ten odcinek poruszały się na nim nieregularnie już jedynie pociągi towarowe. 6 września 1988 roku zaczęto rozbiórkę szlaku, ostatni jego odcinek rozebrano 15 kwietnia 1992 roku.

Do dziś pozostało jedynie trochę nasypu w niektórych miejscach gdzie biegł tor, resztki mostku przy drodze na wadowicki stadion w okolicach dworku Mikołaja i w Jaroszowicach, piękny mostku na Ponikiewce, resztki fundamentów przystanku osobowego Czartak czy kilka słupków kilometrażowych. Po torze w kierunku Skawiec na wadowickiej stacji nie zostało już nic, w miejscu przejazdu na drodze do Krakowa wyrosło rondo i obwodnica, na fundamentach stacji w Czartaku stoi blaszak i hurtownia, w miejscu gdzie tor towarzyszył drodze na Suchą stoi  zapora, miejsce gdzie była trzy torowa stacja Mucharz obecnie skryte jest pod wodami zbiornika - wcześniej ziemię wyrównały spychacze. Ślad byłej linii od wadowickiego stadionu pod restaurację Czartak to obecnie ścieżka rowerowa.

To moja ulubiona linia, dlatego że jeździłem nią z rodzicami na wycieczki do rodziny w Pewli Małej koło Żywca. Miałem 9,5 roku jak ją zamknięto i mniej więcej jak kończyłem podstawówkę (nr 5) to kończono jej rozbiórkę. Bardzo żałowałem później jako nastolatek że nie zrobiłem żadnych zdjęć. Jedynie tata (maszynista, ale elektrowozów i nigdy nie zawitał do Wadowic pociągiem) zrobił kiedyś mi zdjęcie z pociągiem na tej linii, podczas spaceru. Na zdjęciu, słabej jakości - skan slajdu widać mnie, pociąg zarys bramy do stadionu. Spacerowaliśmy znad rzeki do domu na Kopernika gdzie mieszkaliśmy wcześniej, a później przeprowadziliśmy się pod Skarpę. Wieczorami widać było z mojego pokoju na 2 piętrze przez niewielki prześwit między drzewami pociągi na tej linii — wspomina pan Paweł, który podesłał nam cudne zdjęcie pociągu towarowego jadącego linią przy stadionie Skawy w Wadowicach.

Na kolejnych fotografiach możemy zobaczyć tor tej linii w okolicach Jaroszowic, Świnnej Poręby i Mucharza a także pociągi towarowe na niej. Jest też zdjęcie wadowickiej stacji kolejowej i pociągu pasażerskiego, który zabierał pasażerów do Suchej Beskidzkiej. Zobaczcie!

Jeśli posiadają Państwo zdjęcia starych Wadowic i pragną Państwo podzielić się nimi, prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zobacz:
Wadowice na starej fotografii, część 22
Wadowice na starej fotografii, część 21
Wadowice na starej fotografii, część 20
Wadowice na starej fotografii, część 19
Wadowice na starej fotografii, część 18
Wadowice na starej fotografii, cześć 17
Wadowice na starej fotografii, część 16
Wadowice na starej fotografii, część 15
Wadowice na starej fotografii, cześć 14
Wadowice na starej fotografii, cześć 13
Wadowice na starej fotografii, cześć 12
Wadowice na starej fotografii, cześć 11
Wadowice na starej fotografii, cześć 10
Wadowice na starej fotografii, cześć 9
Wadowice na starej fotografii, cześć 8
Wadowice na starej fotografii, cześć 7
Wadowice na starej fotografii, cześć 6
Wadowice na starej fotografii, cześć 5
Wadowice na starej fotografii, część 4
Wadowice na starej fotografii, część 3
Wadowice na starej fotografii, część 2
Wadowice na starej fotografii

(Marcin Guzik)
(zdjęcie: archiwum Klaudiusza Kruszeckiego, archiwum Pawła Fijałka)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze   

+3 #1 Janusz 2017-07-30 22:13
Jestem osobą która osobiście rozbierałem wał kolejowy i zarazem był tam budowany odcinek kanalizacyjny na polecenie władz RPRI Wadowice , robiłem to starą koparką produkcji rumuńskiej , jednak właśnie wtedy orientowałem się , że wtedy pozbawiam Tych ludzi zabezpieczenia przed powodzią,,, ale takie były czasy ,,, blisko nam do obecnego systemu ,,, Trudno mi było odmówić polecenia służbowego,, pozdrawiam,,,
Cytować
+6 #2 PKP 2017-07-31 09:11
Pociąg na zdjęciu nr 7 na pewno nie jest pociągiem do suchej beskidzkiej. Składy piętrowe nie jeździły do suchej lecz na trasie Kalwaria Lanckorona - Bielsko Biała. Ponadto widać jak skład ciągnie zestaw 2x Sp42 który obsługiwał właśnie linię z Kalwarii do Bielska i w tym kierunku właśnie stoi na torze drugim stacji Wadowice. To tak dla informacji.
Cytować
+3 #3 Zbyszek Jurczak 2017-07-31 21:08
Poszukam w archiwum TMZW kopii pism z 1988 i 1989 do ówczesnego Naczelnika i PKP, w sprawie zachowania nasypu i toru do wykorzystania jako linii ciuchci od Dworku pod zaporę. Niestety, szyny były własnością PKP, które się nie zgodziło.Późnie j pismo o zachowanie nasypu, by zrobić w przyszłości drogę rowerowo-spacer ową. Nasyp rozebrali głównie mieszkańcy, wykorzystując kamień na swoje drogi i dojazdy. Był to normalny szaber. Zachowano jedynie resztki nasypu do przyszłościowej nitki obwodnicy od Dworku pod Dzwonek. I ta koncepcja padła po 1994 roku na rzecz szybkiego sukcesu władz czyli obwodnicy ze słynnym Rondem Idioty, które jest przyczyną korkowania miasta w sezonie.
Cytować
+1 #4 Klaudiusz K. 2017-07-31 21:57
Co ciekawe, Panie Zbyszku i Januszu, czy pamietacie,że sporo czasu minęło zanim rozbiórka się zaczęła i w sumie chyba do 1990, tory leżały, oprócz krotkiego odcinka w miejscu zapory który został rozebrany na poczatku. Tory od Mucharza do Skawiec też długo leżały a później zniknęły w miarę szybko. Najpóżniej chyba odcinek przy Dworku. To być może był efekt tych petycji, O tym mój tata (kolejarz) zupełnie nie słyszał, ale słyszał o planach użycia linii do dowozu materiałów. Obie wersje potwierdza fakt że postawiono nową tarczę ostrzegawczą (nie wiem czy manewrową, czy żółtą) która stała trochę dalej niż stadion nawet po rozkopaniu nasypu. Może Pan janusz pamięta. Jeszcze inny ciekawe watek to plany budowy nowej linii od Kleczy Dolnej, gdzie rozbudowano stacje ogromnie, do chyba Stronia.
Cytować
0 #5 Klaudiusz K. 2017-07-31 22:02
Co do szabru, to jakoś uwierzę. Mnóstwo śrub i stali leżało na nasypie i nikt tego nie zbierał. Nie te czasy. Później koparka jechała i ładowała podkłady i rozkopywała nasyp. Kolejarze odkręcili tylko szyny i ściągali je w jedno miejsce przy użyciu SM42. Kiedyś natrafiliśmy na nią idac z kolegami znad rzeki torami. Pamietam tez SM03, chyba tą która obsługiwała czasem papiernię jak jeździła z tą wyciągarka szyn, ktora później stała przez lata w Skawcach. Łatwo było rozpoznać, ze to ta maszyna jedzie, bo miała charakterystycz ny gwizdek na wydechu zamiast syreny.
Cytować
0 #6 Klaudiusz K. 2017-08-01 01:27
Do PKP. Były jakieś kursy ze Skawiec do Bielska. Stare rozkłady je pokazują. Pamiętam jazde "bipą" po tej trasie i innym razem wieczorem powrót znad rzeki i własnie wtedy jechał taki typowy bielski skład. Wjeżdżając na wprost z Suchej, to własnie tam by wjechał. Tor po lewej zliwidowany chyba w 2006, to rampa załadowcza magazynu.
Cytować

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Redakcja portalu WadowiceOnline.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników. Komentarze o charakterze gróźb, personalne ataki oraz komentarze zakłócające dyskusję (trolling, spam) będą usuwane.