Kolej na kolej: to hasło od lat towarzyszy działaniom Zarządu Województwa Małopolskiego, który chwa
Małopolska w końcu stawia na kolej?

Kolej na kolej: to hasło od lat towarzyszy działaniom Zarządu Województwa Małopolskiego, który chwali się, że jeszcze nigdy wsparcie przewozów pasażerskich w województwie nie było tak duże. Dostrzegają to pasażerowie. Ale to nie koniec dobrych informacji dla nich...

Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, w tegorocznym kolejowym rozkładzie jazdy praca przewozowa pociągów regionalnych wzrosła w Małopolsce o 5% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z roku na rok wzrastają także dotacje, jakie urząd marszałkowski przekazuje na funkcjonowanie kolei w naszym regionie.

W ostatnich latach zwiększyliśmy środki, które z budżetu przeznaczamy na dopłaty do połączeń kolejowych aż o 118%. W 2008 roku kwota ta wynosiła nieco ponad 43 mln zł, a w tym roku przekroczyła 94 mln zł. To imponujący wzrost, rzadko spotykany w innych dziedzinach – zauważa marszałek Małopolski Jacek Krupa.

Województwo otwarte jest także na współpracę z samorządami, którym zależy na transporcie kolejowym w ich miejscowości. Przykładem dobrej współpracy było uruchomienie w grudniu ubiegłego roku po trzech latach przerwy, połączenia pasażerskiego na linii nr 94 Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim, którą obsługuje aktualnie 10 pociągów. Połączenia współfinansują, poza województwem, także samorządy gminne oraz lokalny duży przedsiębiorca.

Jak twierdzi Zarząd Województwa Małopolskiego, wielkim sukcesem są połączenia realizowane przez Koleje Małopolskie na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dobrze zarządzana spółka województwa, z nowoczesnym, punktualnym taborem przewiozła w maju już 3 mln pasażerów, a do końca roku dane szacunkowe mówią o 5,5 mln podróżnych. Popularne połączenia obsługiwane przez samorządową spółkę otrzymują także znacznie mniejszą dotacje, a mimo to stawiane są za wzór pośród kolejowych przewoźników. Warto pamiętać, że dopłata do tzw. „pociągokilometra” w Kolejach Małopolskich wynosi 11,71 zł, z kolei do połączeń realizowanych przez Przewozy Regionalne 21,66 zł.

Inwestycje w małopolską kolej władze województwa rozpoczęły już ponad dekadę temu stawiając na zakup nowoczesnych i szybkich pociągów, które dziś są nieodłącznym elementem małopolskiego krajobrazu kolejowego.  Niedawno wraz z województwami śląskim, świętokrzyskim i podkarpackim Małopolska zakupiła nowy tabor: w sumie 19 nowoczesnych pociągów z dostępem do bezpłatnego wifi i udogodnieniami dla rowerzystów oraz matek z dziećmi. Pojazdy zakupione przez Południową Grupę Zakupową służą obecnie do obsługi połączeń międzyregionalnych. W sumie do 2016 roku województwo Małopolskie zakupiło i wprowadziło do eksploatacji aż 31 nowych pojazdów.

W tym roku marszałek Jacek Krupa oraz członek zarządu Leszek Zegzda podpisali z sądecką firmą NEWAG umowę na wyprodukowanie i dostarczenie kolejnych 13 pociągów wraz z ich kompleksową obsługą gwarancyjną, serwisem i utrzymaniem. Wartość zamówionego taboru w tym roku to ponad 300 mln zł.

Co ciekawe, w ciągu 3 lat planowane jest przejęcie wszystkich przewozów regionalnych w naszym województwie przez Koleje Małopolskie. Pracownicy Przewozów Regionalnych trafią wówczas do spółki województwa – już dzisiaj Koleje Małopolskie korzystają z doświadczenia wielu pracowników, którzy zdecydowali się przejść do małopolskiego przewoźnika.


(MG)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

-10 #1 gg 2016-06-28 16:52
Moim skromnym zdaniem wyrzucone pieniądze w błoto lepiej zainwestowali by w BDI a pociągi i tak będą świecić pustkami.
+9 #2 slawo33333 2016-06-28 17:10
OBY TAK DALEJ ,KOLEJ W NASZYM REGIONIE POWINNO BYC TRAKTOWANE JAK METRO W WIELKIM MIESCIE ,WTEDY BEDZIE MNIEJ AUT NA DROGACH I MNIEJ KORKOW A LUDZIE JAK BEDA POCIAGI O ODPOWIEDNIEJ PORZE I SZYBKIE BEDA Z NICH KORZYSTAC ,BRAWO!!
+3 #3 Lord of the Bus 2016-06-28 17:14
Zmarginalizowal i do cna. Potem liczą pasażerów i tam gdzie ich najwięcej to ten kurs udupiają. Czemu? Bo większą dopłatę dostają do kursów z niska frekwencją. Niech ten beton ktoś wymieni na młodych ludzi z pasja a oni już to rozkręcą do stanu używalności ;-)
0 #4 Milenista 2016-06-28 22:21
Koleje Małopolskie od grudnia br. przejmą kursy Kraków-Tarnów, a od grudnia 2017 r. (jak powstanie łącznica w Krakowie) z Miechowa do Skawiny. Na 2017 r. jest planowany remont odcinka Swoszowice-Skaw ina, a w 2018 r. remont linii nr 97 Skawina-Kalwari a. To co widzimy obecnie, to nie tylko remont dwóch przejazdów w Kętach, jednego w Wadowicach i mostku w Bulowicach, ale także wymiana około 1000 podkładów od Kęt Podlesia do Wadowic, z czego blisko połowa tej liczby między Andrychowem a Wadowicami (sztab tego remontu mieści się na stacji w Ketach). Dzień gotowości do ŚDM to 20 lipiec. Ponadto, wedle wstępnych założeń, w nowym RJP 2016/17 siatka połączeń na linii nr 117 ma być bez zmian, tj. 4 pary pociągów BB-Wadowice-Kra ków w ciągu doby. Mówi się, że pierwszy poranny pociąg z BB do Krakowa i ostatni wieczorny z Krakowa do BB maja kursować jako przyspieszone na odcinku od Płaszowa do Kalwarii Lanckorony. Tyle samo (5) połączeń na dobę ma być na linii nr 94, przebiegającej przez północna część powiatu wadowickiego (Płaszów-Skawin a-Spytkowice-Oś więcim). Nie wiadomo, ile połączeń będzie przez Kalwarię do Suchej i Zakopanego. Wprawdzie do grudnia br. łącznica w Suchej będzie gotowa, ale jej odbiór techniczny i włącznie do normalnego ruchu nastąpi już w 2017 r. Pociągi dalekobieżne pojadą łącznicą, zatrzymując się tylko na przystanku Sucha B. Zamek. Break danych w tym zakresie, co do ruchu lokalnego. W każdym razie dla ekspresów i pospiesznych z Krakowa do Zakopanego będzie 15 minut krócej.
0 #5 Anty pr 2016-06-29 08:18
Moim skromnym zdaniem wyrzucone pieniądze w błoto lepiej zainwestowali by w BDI a pociągi i tak będą zawsze świecić pustkami.
Mamy XXI wiek i po co wydawać 21 zł za km Jazdy pustego składu.
-1 #6 olaa 2016-06-29 13:04
Jestem z Wrocławia ale czy ta osoba stale asystujaca waszemu Burmistrzowi to jego żona ??? Zawsze przy jego boku!!
https://www.youtube.com/watch?v=j2JVdPqutNA 41.20min
https://www.youtube.com/watch?v=JeFttVt4Qy8
Tylko pytam ???

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.