Od grudnia na linię nr 94 między Krakowem a Oświecimiem przez powiat wadowicki mają wrócić pociągi
Szybka Kolej Aglomeracyjna i nowy przystanek kolejowy przy Energylandii. Będzie kolejowy hit?

Od grudnia na linię nr 94 między Krakowem a Oświecimiem przez powiat wadowicki mają wrócić pociągi i to od razu z grubej rury: jako Szybka Kolej Aglomeracyjna. Do tego ma jednak powstać nowy przystanek kolejowy przy Energylandii. Będzie hit?

Jak już informowaliśmy, od grudnia tego roku  szykuje się spora rewolucja kolejowa dla mieszkańców gmin położonych w północnej części powiatu wadowickiego (Brzeźnicy i Spytkowic). Zgodnie z  projektem rozkładu jazdy przygotowanym przez Departament Transportu  Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, po wielu latach przerwy na linię kolejową nr 94 (Kraków Płaszów  Skawina – Spytkowice – Oświęcim ) ponownie powrócą regularne pociągi pasażerskie i to od razu z grubej rury, bo przewiduje się kursowanie aż 19 par pociągów obsługiwanych przez Koleje Małopolskie w ramach trasy kolejowej SKA4 - Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Przypomnijmy, że na  dwutorowej linii kolejowej nr 94 między Krakowem i Oświęcimiem, przez Brzeźnicę i Spytkowice, odbywa się jedynie intensywny ruch towarowy: w 2015 roku województwo małopolskie nie zdecydowało się dofinansowywać nierentownych przewozów tą trasą. Na całej długości trasy kończą się gruntowne prace remontowe, a pociągi mogą tu rozwijać prędkości do 100 km/h co przełoży się na czas przejazdu z Krakowa do Oświęcimia i z powrotem do około półtorej godziny.

We wrześniu 2019 roku oddano w Brzeźnicy otwarto Centrum Komunikacji Zbiorowej na wyremontowanym dworcu. Składa się z parkingu na ponad 130 samochodów, poczekalni z rozbudowanym zapleczem, a wszystko to w sąsiedztwie kolei, linii podmiejskiego autobusu i busów. Wartość inwestycji wyniosła ponad 3,3 miliona złotych.

Szybka Kolej Aglomeracyjna to  system połączeń kolejowych łączący centrum Krakowa z jego przedmieściami i ważniejszymi miastami województwa małopolskiego. Połączenia na niej obsługują Koleje Małopolskie  wspólnie z Przewozami Regionalnymi. Obecnie w ramach SKA działają trzy linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia-Kraków Główny-Kraków Lotnisko, SKA2 Sędziszów/Miechów–Kraków Główny–Skawina oraz SKA3 Kraków-Tarnów i Tarnów-Nowy Sącz-Krynica.

Wraca również temat nowego przystanku w Zatorze, przy parku rozrywki Energylandia. Niedawno kolej informowała, że nie planują takiej inwestycji, jednak jak się okazuje, zmieniono zdanie. Nowy przystanek kolejowy ma ułatwić turystom dojazd do parku rozrywki  koleją zamiast samochodem. Ma znaleźć się przy granicy Zatora i Przeciszowa, w sąsiedztwie przejazdu kolejowego na ulicy Granicznej.

W ramach tak zwanego programu przystankowego w Małopolsce do 2025 roku powstanie osiem nowych przystanków kolejowych, a kolejnych siedemnaście zostało wpisanych na listę rezerwową. Jednym z tych ośmiu, które mają już zapewnione finansowanie, jest przystanek Zator Energylandia – poinformował Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A

Inwestycja powinna ruszyć pod koniec tego roku i potrwać około 12 miesięcy.

Będzie hit?

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

-4 #1 kika 2021-09-28 18:59
tak na marginesie linię 117 to zdążą wyremontować do 2030 bo roboty idą jak krew z nosa
+23 #2 Mkjd 2021-09-28 21:18
A kiedy coś będzie o powrocie pociągów na linie 103 Wadowice- trzebinia ?
-4 #3 yanek 2021-09-28 21:24
pkp to spółka skarbu państwa, a takiej spółce nawet najgłupsze pomysły się opłacają bo najwyżej ja albo en pan albo ta pani dopłaci ze swoich podatków,
tak jak w przypadku tvp, to nie jest biznes tylko złodziejstwo ze skurwysyństwem. ..
+11 #4 Waldek 2021-09-29 08:11
Cytuję yanek:
pkp to spółka skarbu państwa, a takiej spółce nawet najgłupsze pomysły się opłacają bo najwyżej ja albo en pan albo ta pani dopłaci ze swoich podatków,
tak jak w przypadku tvp, to nie jest biznes tylko złodziejstwo ze skurwysyństwem...
czyżby biznes busiarski upadał? Warto stawiać na kolej bo jest bezpieczniejsza ekologiczna i dużo przewozi ludzi i towarów nie powodując takich korków jak busiarstwo i tiry czas na zmiany doskonały ruch, a skoro wreszcie wracamy do inwestycji kolejowych to czas realizować rewitalizację lini do Trzebini, tak kolej aglomeracyjna rozrusza nasz region
-4 #5 Mat 2021-09-29 10:46
Energylandia dowozi już ludzi autokarami. Widać to za mało więc jeszcze pociągi będą. No i oczywiście 3 godziny oczekiwania w kolejce aby się roller-coaster przejechać
-5 #6 yanek 2021-09-29 19:56
Cytuję Waldek:
Cytuję yanek:
pkp to spółka skarbu państwa, a takiej spółce nawet najgłupsze pomysły się opłacają bo najwyżej ja albo en pan albo ta pani dopłaci ze swoich podatków,
tak jak w przypadku tvp, to nie jest biznes tylko złodziejstwo ze skurwysyństwem...
czyżby biznes busiarski upadał? Warto stawiać na kolej bo jest bezpieczniejsza ekologiczna i dużo przewozi ludzi i towarów nie powodując takich korków jak busiarstwo i tiry czas na zmiany doskonały ruch, a skoro wreszcie wracamy do inwestycji kolejowych to czas realizować rewitalizację lini do Trzebini, tak kolej aglomeracyjna rozrusza nasz region


chodzi mi o to że pkp za zeszły rok ma prawie 200 milionów zł straty, to jest nieumiejętnie zarządzana firma, nepotyzm pisowski, zarząd się obłowi, a zapłaci podatnik.
wszelkie inwestycje są finansowane z budżetu i z góry skazane na niepowodzenie, ale firma działać musi by można było kase wyprowadzać

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.