Czy gminy Wadowice oraz Tomice dołożą się do finansowania połączeń pasażerskich spółki SKPL z W
Wadowice i Tomice dołożą się do pociągów na stotrójce?

Czy gminy Wadowice oraz Tomice dołożą się do finansowania połączeń pasażerskich spółki SKPL z Wielkopolski, które miałyby kursować na zrewitalizowanym odcinku linii nr 103 Wadowice - Alwernia?

Jak już informowaliśmy, znalazł się przewoźnik, który jest zainteresowany powrotem pociągów na linię kolejową nr 103. To spółka SKPL Cargo z Wielkopolski, która ma już spore doświadczenie w uruchamianiu takich połączeń. Jest podmiotem prywatnym zajmującym się utrzymaniem linii kolejowych, jak również świadczeniem usług m.in. pasażerskiego transportu na liniach kolejowych znaczenia lokalnego. Firma chce uruchomić pociągi na odcinku Wadowice - Spytkowice z możliwością przedłużenia do Alwernii.

Zobacz: Wrócą pociągi do Spytkowic? Jest przewoźnik

Spółka planuje uruchomienie 6 par pociągów dziennie, maksymalnie skomunikowanych zarówno w Wadowicach, jak i Spytkowicach. Do obsługi połączeń chcą podstawić ich własny spalinowy tabor i zadbać, aby było wystarczająco dużo miejsca na przewóz rowerów i większych bagaży. Nie zabraknie również miejsce do przejazdu osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Aby jednak było to możliwe, SKPL musi wyremontować 13 km odcinek: odkrzaczyć go, wymienić podkłady, podsypkę a także zrekonstruować infrastrukturę (bez trakcji elektrycznej). Pracę miałaby wykonać na własny koszt, to suma około 13 milionów złotych. Pierwszy pociąg mógłby pojechać już w połowie przyszłego roku.

Koszt obsługi pociągów miałby być rozłożony między Urząd Marszałkowski (70%) a gminy na których położona jest linia. Spółka niedawno zwróciła się z taką prośbą i ofertą do tych podmiotów. Problem w tym, że jak dowiadujemy się, gmina Wadowice ani Tomice nie są chyba w tej chwili za bardzo zainteresowane wydawaniem na to pieniędzy.

Chciałbym, żeby po tej linii jeździły pociągi, ale na dzień dzisiejszy jest jeszcze za wcześnie, aby składać wiążące deklaracje, sprawa nadal jest dyskutowana w szerszym gronie okolicznych wójtów, burmistrzów i władz województwa. Nieocenioną pomoc w sprawie udzielił również nam Kazimierz Czekaj, niedawno tragicznie zmarły w wypadku samochodowym miłośnik kolei — mówi nam burmistrz Wadowic Mateusz Klinowski.

Również wójt Tomic ma mieszane uczucia co do propozycji SKPL.

W obecnym kształcie jako gmina nie widzimy sensu w dopłacie do takich pociągów. Pieniądze według mnie lepiej przeznaczyć na obsługę busów, których przystanki są bardziej korzystne i przydatniejsze od tych kolejowych — mówi nam z kolei Witold Grabowski, wójt gminy Tomice.

Czy to zagrozi planom przywrócenia do życia tej linii kolejowej? Zobaczymy.

Przypomnijmy, że ruch pasażerski na jednotorowej linii nr 103  Wadowice-Spytkowice-Trzebinia został zawieszony 7 października 2002 roku. Od tego czasu rozpoczęła się powolna degradacja tego malowniczego szlaku. Z powodu kradzieży torów nieprzejezdny jest odcinek Wadowice - Spytkowice, a także Trzebinia - Okleśna). Odbywa się na niej sporadycznie jedynie ruch towarowy pociągów zdawczych między Spytkowicami a Zakładami Chemicznymi w  Alwernii). W Okleśnej pociągi kierowane są na bocznicę tych zakładów własnym torem.

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

+3 #1 Henio 2016-09-24 08:22
Burmistrz tylko mówi o Kolei i o ścieżkach rowerowych ale w tej sprawie nic nie robi, przynajmniej nic nie widać ani nie słychać.
0 #2 hehe 2016-09-24 09:20
Haha 13 milionów wywalić na to żeby pociągiem woziło się w porywach 13 osób razem z obsługą, choć te 13 to i tak marzenie
Ale firmie która chce uruchomic sklad to wisi bo chce zeby za pozostale 100 czy 200 niewidzialnych pasazerow placily gminy.
Cos jak puste autobusy gminnej zatorskiej komunikacji. Duze autobusy woża jednego pasażera ale placi za to gmina wiec jeżdza.
+4 #3 Mateuszsz 2016-09-24 22:39
Może się tak zdarzyć, że wkrótce busy nie wjadą do centrum Krakowa. Zamiast przesiadać się na terenie Krk, może lepiej odrazu jechać pociągiem? Ciekawe jaki byłby teoretyczny czas podróży np. z Radoczy do Krakowa Głównego po wybudowaniu łącznicy Krzemionki-Zabł ocie?
+5 #4 olo 2016-09-25 00:26
Ten kto nie widzi potencjału w kolei nie rozumie do czego kolej została stworzona!!!
Transport kolejowy jest i będzie najszybciej rozwijającą się gałęzią transportu.
Wójt który woli dofinansować busy myli się okropnie. Posiadając linię kolejową 103 pod nosem powinien dołożyć wszelkich starań aby ją uruchomić od nowa. Linia 117 przechodzi swoje nowe życie. Kto nie podróżuje pociągiem niech spróbuje i porówna. Niech zamieni ciasnego busa w którym się garbi, zrezygnuje z kierowcy który zawsze rozmawia przez telefon, niech nie stoi wiecznie w busie bo nie miejsca i zamieni ciasną konserwę na wygodniejsze, tańsze podróżowanie pociągiem.
Chociażby dla próby i porównania.
-2 #5 mietek 2016-09-25 10:48
Cytuję olo:

Ale żeby to miało sens potrzebni są pasażerowie, dużo pasażerów! których nie ma! Z jakiego powodu zamknęli linię 103?

Ty podchodzisz do tego jak rząd pisu do kopalń i stoczni - co z tego ze sie to wszystko nie opłaca, my dopłacimy grube miliony (miliardy), bo kopalnie zawsze były i muszą być, bo pani premier za młodu widziała szyby kopalniana i nie wyobraża sobie krajobrazu bez nich...
+1 #6 Lord of the Railroad 2016-09-25 12:02
Cytuję olo:
Ten kto nie widzi potencjału w kolei nie rozumie do czego kolej została stworzona!!!
Transport kolejowy jest i będzie najszybciej rozwijającą się gałęzią transportu.
Wójt który woli dofinansować busy myli się okropnie. Posiadając linię kolejową 103 pod nosem powinien dołożyć wszelkich starań aby ją uruchomić od nowa. Linia 117 przechodzi swoje nowe życie. Kto nie podróżuje pociągiem niech spróbuje i porówna. Niech zamieni ciasnego busa w którym się garbi, zrezygnuje z kierowcy który zawsze rozmawia przez telefon, niech nie stoi wiecznie w busie bo nie miejsca i zamieni ciasną konserwę na wygodniejsze, tańsze podróżowanie pociągiem.
Chociażby dla próby i porównania.

No i pociągów na 103-ce nie będzie. Gminy Tomice, Spytkowice i Wadowice nie dołożą się do jej funkcjonowania. I takie zapadły decyzje. A taki był warunek uruchomienia przewozów na linii przez tą firmę.
+1 #7 pasażerpociągu 2016-09-29 10:54
LUDZIE! Busy to są w krajach trzeciego świata taki "dolmush" gdzie dajesz dolara kierowcy i nie wiesz czy dojedziesz. Kraków i Małopolska stawia na nowoczesne szybkie pociągi popatrzcie na nowe przystanki kolejowe w Krakowie popatrzcie jakie prace trwają na odcinku np. Krzeszowice-Kra ków całe kilomtry torów i trakcji są wymieniane a nowe Elektryczne Zespoły trakcyjne typu PESA Acatus2, Elf czy NEWAG Impuls jeździ 160km/h i nie stoi w korku! Oczywiście na taki ruch jak Wadowice, Spytkowice, Alwernia i super byłoby także Trzebinia wystarczy kołchoźnik rodem z sąsiednich Czech czy Słowacji który bezpiecznie z prędkością nawet 70km/h ale nie stojąc w korku dowiezie ludzi do szkoły/pracy/sz pitala/na zakupy i przywiezie bądź Ci ludzie z takich Tomic, Grodziska, Radoczy, Miejsca przesiądą się na szybki pociąg do Krakowa, Katowic, Oświęcimia i tanio za to zapłacą.
Busom których rodzinki i klany zarabiają na wożeniu 40 osób w busiku przystosowanym na 19 już dziękujemy!!!

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.