- Opublikowano: 02 maja 2022, 20:10
- Komentarze: 6
Trwają pracę przygotowawcze pod budowę (a w zasadzie to odbudowę...) łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej, między liniami nr 97 i 117. Jej powstanie skróci czas jazdy pociągów do Wadowic, Andrychowa i Bielska. Wszystko ma być gotowe w czerwcu przyszłego roku.
Z końcem lipca ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły koperty z ofertami dotyczącymi budowy nowej łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Do jej budowy zgłosiło się 6 firm: PNiUIK z Krakowa, Skanska, Porr, Strabag, tyski Torkol i ZUE. Najkorzystniejszą cenowo ofertą, opiewającą na 25,3 miliona złotych netto, jest oferta ZUE, najdroższą ofertę (39,9 miliona złotych netto) przedstawił Strabag. Jak poinformowała nas Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Polskie Linie Kolejowe w grudniu spółka podpisała umowę wartą 23 miliony złotych netto na realizację zadania z firmą ZUE S.A. z Krakowa .
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie oraz budowa jednotorowej linii kolejowej nr 621 Kalwaria Zebrzydowska Północ – Kalwaria Zebrzydowska Zachód na odcinku od km 0,000 do km 0,446 w zakresie budowy nasypu kolejowego, układu torowego wraz z rozjazdami oraz odwodnieniem, obiektów inżynieryjnych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyki trakcyjnej, elektroenergetyki do 1 kV, elektroenergetyki LPN, telekomunikacji, branży sanitarnej. Planowana linia kolejowa nr 621 będzie włączona do linii nr 97 w km 20,935, natomiast do linii nr 117 w km 1,283.
Warto dodać, że od strony Skawiny kolej podczas remontu wykonała już (na razie ślepy) rozjazd od linii nr 97. Na razie na obu liniach trwają remonty i nie jeżdżą pociągi pasażerskie, zamiast nich wprowadzono Zastępczą Komunikację Autobusową do połowy czerwca. Trwają prace przygotowawcze, wycięto drzewa i przygotowywany jest teren pod nowy tor. Tak to obecnie wygląda (stan na 2 maja 2022 roku):
Zakończenie prac zaplanowani na połowę 2023 roku. Zadanie ma być realizowane w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Projekt jest dofinansowany z POIiŚ.
W zasadzie będzie to odbudowa łącznicy: istniała ona w tym miejscu, ale została rozebrana w latach sześćdziesiątych i pozostała po niej jedynie część nasypu. Nowa ma być szersza i o innym profilu (tego wymagają obecne normy odnośnie takich torów). Ślady po łącznicy możemy zobaczyć na starych mapach:
Powstanie łącznicy spowoduje, że czas przejazdu pociągów z Krakowa do Wadowic, Andrychowa i Bielska skróci się: pociągi będą jechać bezpośrednio, bez wjeżdżania na stację kolejową Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona i zmieniania kierunku. To rozwiązanie usprawni ruch kolejowy i pozwoli skrócić nawet o blisko kwadrans podróże na tej trasie.
(Marcin Guzik)
Komentarze
Zalecam zrobić sobie przejażdżkę i przekonać się na własne oczy czy tylko powietrze jest wożone. Przed ostatnim wprowadzeniem ZKA "studenckim" kursem do Krakowa przyjeżdżała nawet setka osób.
PS. Patrząc z zewnątrz pociągu nie widać większości pasażerów (chyba że akurat nachylają się do okna) :-)