- Opublikowano: 11 września 2016, 17:00
- Komentarze: 30
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję środowiskową dla budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, ponad 60-kilometrowej trasy łączącej Bielsko-Białą z Głogoczowem przez Kęty, Andrychów, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską.
W piątek (9.09) regionalny dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzja środowiskowa dla budowy drogi ekspresowej S-52, czyli Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej drogi na odcinku Bielsko-Biała - Głogoczów wraz z węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi, umożliwiającymi bezpieczne połączenie z istniejącą siecią dróg. Projektowany w Bielsku-Białej węzeł Suchy Potok połączy Beskidzką Drogę Integracyjną z drogami ekspresowymi S1 i S69, natomiast węzeł Głogoczów zaplanowany został na istniejącym połączeniu drogi krajowej nr 52 z drogą krajową nr 7 (Zakopianka).
Przypomnijmy, że kilka lat temu Wadowice podzieliły się na zwolenników północnego lub południowego przebiegu BDI. Nie obyło się bez protestów i petycji. Konsensusu nie uzyskano, zaś w samych Wadowicach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zatwierdziła wariant południowy tej trasy. Kilka miesięcy temu złożyła też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy tej drogi.
Zarówno poprzednia burmistrz Ewa Filipiak jak i obecny włodarz miasta Mateusz Klinowski optowali za północnym wariantem tej drogi z uwagi na wysokie walory przyrodnicze południowej części miasta. Problem w tym, że od północy wyznaczono obszar Natura 2000 co z kolei było argumentem zwolenników południowego wariantu przebiegu trasy, podobnie jak to, że w miejscowym planie zagospodarowania terenu uwzględniono obszar pod budowę tej trasy. Chodzi o pas od Choczni, przez Księży Las, Niwy pod klasztor Pallotynów.
Przedmiotem analizy Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który wydał decyzję środowiskową, były trzy warianty przebiegu BDI, z których wybrany został wariant nr III, będący połączeniem wariantów nr I i II. Według niego został on uznany za najkorzystniejszy dla środowiska, nie wprowadzi negatywnych przemian i nie będzie powodował istotnego wpływu na najbliższe formy ochrony przyrody. Według decyzji, nie przewiduje on możliwości oddziaływania robót związanych z budową drogi na Park Krajobrazowy Beskidu Małego.
Trasa wybrana przez RDOŚ przebiegać ma południową stroną Wadowic. Powstaną trzy węzły komunikacyjne: w Choczni (w okolicy wysypiska śmieci), w okolicach ulicy Zegadłowicza i wodociągów (węzeł Wadowice) oraz w okolicach klasztoru Pallotynów (węzeł Jaroszowice).
Decyzja środowiskowa daje zielone światło na budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, tym bardziej, że niedawno rząd wpisał ją na listę tras ekspresowych w Polsce, co przesądza o jej finansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Koszt jej budowy to ponad 3 miliardy złotych. Czas wykonania, jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, potrwałby około 5 lat.
(MG)