Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję środowiskową dla budowy Beskidzkiej Drogi Integ
Drukuj
Jest decyzja środowiskowa dla budowy BDI

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję środowiskową dla budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, ponad 60-kilometrowej trasy łączącej Bielsko-Białą z Głogoczowem przez Kęty, Andrychów, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską.

W piątek (9.09) regionalny dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzja środowiskowa dla budowy drogi ekspresowej S-52, czyli Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej drogi na odcinku Bielsko-Biała - Głogoczów wraz z węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi, umożliwiającymi bezpieczne połączenie z istniejącą siecią dróg. Projektowany w Bielsku-Białej węzeł Suchy Potok połączy Beskidzką Drogę Integracyjną z drogami ekspresowymi S1 i S69, natomiast węzeł Głogoczów zaplanowany został na istniejącym połączeniu drogi krajowej nr 52 z drogą krajową nr 7 (Zakopianka).

Przypomnijmy, że kilka lat temu Wadowice podzieliły się na zwolenników północnego lub południowego przebiegu BDI. Nie obyło się bez protestów i petycji. Konsensusu nie uzyskano, zaś w samych Wadowicach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zatwierdziła wariant południowy tej trasy. Kilka miesięcy temu złożyła też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy tej drogi.

Zarówno poprzednia burmistrz Ewa Filipiak jak i obecny włodarz miasta Mateusz Klinowski optowali za północnym wariantem tej drogi z uwagi na wysokie walory przyrodnicze południowej części miasta. Problem w tym, że od północy wyznaczono obszar Natura 2000 co z kolei było argumentem zwolenników południowego wariantu przebiegu trasy, podobnie jak to, że w miejscowym planie zagospodarowania terenu uwzględniono obszar pod budowę tej trasy. Chodzi o pas od Choczni, przez Księży Las, Niwy pod klasztor Pallotynów.

Przedmiotem analizy Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który wydał decyzję środowiskową, były trzy warianty przebiegu BDI, z których wybrany został wariant nr III, będący połączeniem wariantów nr I i II. Według niego został on uznany za najkorzystniejszy dla środowiska, nie wprowadzi negatywnych przemian i nie będzie powodował istotnego wpływu na najbliższe formy ochrony przyrody. Według decyzji, nie przewiduje on możliwości oddziaływania robót związanych z budową drogi na Park Krajobrazowy Beskidu Małego.

Trasa wybrana przez RDOŚ przebiegać ma południową stroną Wadowic. Powstaną trzy węzły komunikacyjne: w Choczni (w okolicy wysypiska śmieci), w okolicach ulicy Zegadłowicza i wodociągów (węzeł Wadowice) oraz w okolicach klasztoru Pallotynów (węzeł Jaroszowice).

Decyzja środowiskowa daje zielone światło na budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, tym bardziej, że niedawno rząd wpisał ją na listę tras ekspresowych w Polsce, co przesądza o jej finansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Koszt jej budowy to ponad 3 miliardy złotych. Czas wykonania, jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, potrwałby około 5 lat.



(MG)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Ostatnie artykuły z kategorii Biznes:

Na majówkę otwarto koronę zapory dla zwiedzających

Samochody Google fotografują naszą okolicę

Nad Jeziorem Mucharskim szykują się na sezon

Nowa linia A40 wydłużona

Niemal 1,4 miliarda złotych wypłaconych „trzynastek” w Małopolsce