Jest szansa na Szybką Kolej Aglomeracyjną linią 94 z Krakowa do Oświęcimia przez powiat wadowicki i
Drukuj
Szybka Kolej Aglomeracyjna przez powiat wadowicki  i odbudowa linii 103. Co na to władze województwa?

Jest szansa na Szybką Kolej Aglomeracyjną linią 94 z Krakowa do Oświęcimia przez powiat wadowicki i ewentualna obudowa linii nr 103 z Wadowic do Trzebini? Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego twierdzi, że rozważa takie plany.

Nie da się ukryć, że kolej w powiecie wadowickim to w tej chwili mała namiastka tego, co można by było, przy odrobinie chęci, uzyskać w tej kwestii. Przez nasz powiat odbywa się dosyć intensywny ruch pociągów w kierunku Zakopanego liniami nr 94 oraz 97. Z Krakowa do Bielska jeżdżą również pociągi linią kolejową nr 117 ale oferta, mimo, że cały czas jest coraz lepiej, to jeszcze nie to, co można zobaczyć u sąsiadów w Czechach, Słowacji czy Niemczech. Nie mówiąc już o tym, że linią nr 94 od Krakowa do Oświęcimia, przebiegającą przez nasz powiat jeżdżą jedynie pociągi towarowe, zaś ruch pasażerski został zawieszony. Dosyć kuriozalnie w tym wszystkim prezentuje się np. wyremontowany dworzec kolejowy z Brzeźnicy z nowym parkingiem w systemie Parki&Ride z którego... nie można podróżować pociągiem. Podobnie jest również na linii kolejowej nr 103 od Wadowic przez Spytkowice do Trzebini, na której od 18 lat nie jeżdżą  pociągi pasażerskie. Zresztą, poza odcinkiem ze Spytkowic do zakładów w Alwerni w ogóle nic już nią od lat nie jeździ: linia  jest miejscami nieprzejezdna i zdewastowana, do czego przyczynili się niestety złomiarze.

A mogło by być zupełnie inaczej. Infrastruktura linii kolejowej nr 94 i 97 jest w bardzo dobrym stanie, cały czas też trwają jej remonty. Kolej bierze się też za linię 117, niestety nie w całości a do granicy województwa. Nic więc nie stoi na przeszkodzie aby coś z tymi wszystkim sensownego zrobić. Zwiększyć prędkość pociągów i ich ilość, dobrze to skomunikować a także "wpiąć" Wadowice i okolice do krakowskiej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Przyznacie, że powiedzmy co 60 minut przez całą dobę pociąg do Krakowa z Wadowic, który jedzie godzinę brzmi całkiem nieźle? To żadne mrzonki, bo tak to w innych krajach działa, ale tam lokalny transport kolejowy traktowany jest na równi z drogowym. Żeby też daleko za granicą nie szukać, wystarczy wspomnieć o kolejowej trasie do Wieliczki, która niecałą dekadę temu miała być likwidowana, ale odświeżona i wpięta w SKA przezywa drugą młodość i stanowi doskonałą alternatywę dla ciasnych, przepełnionych i stojących w korkach busów.

O potencjale takich rozwiązań postanowił zapytać jeden z mieszkańców u władz województwa. Departament Infrastruktury Drogowej i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w odpowiedzi na zapytanie poinformował, że województwo dostrzega potencjał linii kolejowej nr 94 Kraków - Skawina - Oświęcim przebiegającej przez powiat wadowicki i ma ją uwzględnioną w Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego.

Plany organizacyjne zakładają włączenie w jej struktury Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i w tym celu zostało zawarte stosownie porozumienie z gminami: Skawina, Kalwaria Zebrzydowska, Brzeźnica, Spytkowice, Zator i Przeciszów – poinformował Paweł Obrzut, pełniący obowiązki zastępcy dyrektora Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu

Co dziwne stwierdzono również, ze obecnie dwutorowa linia nr 94 nie dysponuje zdolnością przepustową umożliwiającą uruchomienie połączeń o częstotliwości odpowiedniej dla SKA, zaś przewozy pasażerskie zostaną przywrócone na linię kiedy taka przepustowość pozwoli uruchomienie pociągów minimum co godzinę. Z tego powodu podobno też część połączeń linią kolejową nr 117 musi być prowadzoną Zastępczą Komunikacją Autobusową. Ciekawa jest odpowiedź dotycząca linii nr 103 Wadowice - Trzebinia.

W temacie linii nr 103 Trzebinia - Wadowice, informuje, że spółka PKP PLK we współpracy z województwem małopolskim jest na etapie wykonywania wstępnego studium wykonywalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce. Zarząd województwa dokonując analizy potrzeb i kierunków rozwoju transportu kolejowego w regionie, wykazał zasadność całościowego podejścia i kompleksowej analizy wespół z zarządcą infrastruktury kolejowej, aby jak najsprawniej i najtrafniej wytyczyć kierunki pożądanych zmian, korzystając z unikalnych potencjałów połączonych podmiotów. (...) W ramach studium zostaną przeanalizowane różne propozycje inwestycyjne dotyczące obszaru Małopolski, w tym m.in. odbudowa linii nr 103 – poinformował Paweł Obrzut.

 

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Ostatnie artykuły z kategorii Biznes:

Niemal 1,4 miliarda złotych wypłaconych „trzynastek” w Małopolsce

W majówkę sklepy zamknięte, za to ostatnia niedziela kwietnia handlowa

Na wadowickim dworcu autobusowym ruszyło nowe bistro

Terytorialsi przyjdą do pracy w... mundurze. Taki dzień

Mimo, że ratują życie, liczna przeciwników szczepień rośnie. Trwa Europejski Tydzień Szczepień