Jest szansa na Szybką Kolej Aglomeracyjną linią 94 z Krakowa do Oświęcimia przez powiat wadowicki i
Szybka Kolej Aglomeracyjna przez powiat wadowicki  i odbudowa linii 103. Co na to władze województwa?

Jest szansa na Szybką Kolej Aglomeracyjną linią 94 z Krakowa do Oświęcimia przez powiat wadowicki i ewentualna obudowa linii nr 103 z Wadowic do Trzebini? Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego twierdzi, że rozważa takie plany.

Nie da się ukryć, że kolej w powiecie wadowickim to w tej chwili mała namiastka tego, co można by było, przy odrobinie chęci, uzyskać w tej kwestii. Przez nasz powiat odbywa się dosyć intensywny ruch pociągów w kierunku Zakopanego liniami nr 94 oraz 97. Z Krakowa do Bielska jeżdżą również pociągi linią kolejową nr 117 ale oferta, mimo, że cały czas jest coraz lepiej, to jeszcze nie to, co można zobaczyć u sąsiadów w Czechach, Słowacji czy Niemczech. Nie mówiąc już o tym, że linią nr 94 od Krakowa do Oświęcimia, przebiegającą przez nasz powiat jeżdżą jedynie pociągi towarowe, zaś ruch pasażerski został zawieszony. Dosyć kuriozalnie w tym wszystkim prezentuje się np. wyremontowany dworzec kolejowy z Brzeźnicy z nowym parkingiem w systemie Parki&Ride z którego... nie można podróżować pociągiem. Podobnie jest również na linii kolejowej nr 103 od Wadowic przez Spytkowice do Trzebini, na której od 18 lat nie jeżdżą  pociągi pasażerskie. Zresztą, poza odcinkiem ze Spytkowic do zakładów w Alwerni w ogóle nic już nią od lat nie jeździ: linia  jest miejscami nieprzejezdna i zdewastowana, do czego przyczynili się niestety złomiarze.

A mogło by być zupełnie inaczej. Infrastruktura linii kolejowej nr 94 i 97 jest w bardzo dobrym stanie, cały czas też trwają jej remonty. Kolej bierze się też za linię 117, niestety nie w całości a do granicy województwa. Nic więc nie stoi na przeszkodzie aby coś z tymi wszystkim sensownego zrobić. Zwiększyć prędkość pociągów i ich ilość, dobrze to skomunikować a także "wpiąć" Wadowice i okolice do krakowskiej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Przyznacie, że powiedzmy co 60 minut przez całą dobę pociąg do Krakowa z Wadowic, który jedzie godzinę brzmi całkiem nieźle? To żadne mrzonki, bo tak to w innych krajach działa, ale tam lokalny transport kolejowy traktowany jest na równi z drogowym. Żeby też daleko za granicą nie szukać, wystarczy wspomnieć o kolejowej trasie do Wieliczki, która niecałą dekadę temu miała być likwidowana, ale odświeżona i wpięta w SKA przezywa drugą młodość i stanowi doskonałą alternatywę dla ciasnych, przepełnionych i stojących w korkach busów.

O potencjale takich rozwiązań postanowił zapytać jeden z mieszkańców u władz województwa. Departament Infrastruktury Drogowej i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w odpowiedzi na zapytanie poinformował, że województwo dostrzega potencjał linii kolejowej nr 94 Kraków - Skawina - Oświęcim przebiegającej przez powiat wadowicki i ma ją uwzględnioną w Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego.

Plany organizacyjne zakładają włączenie w jej struktury Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i w tym celu zostało zawarte stosownie porozumienie z gminami: Skawina, Kalwaria Zebrzydowska, Brzeźnica, Spytkowice, Zator i Przeciszów – poinformował Paweł Obrzut, pełniący obowiązki zastępcy dyrektora Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu

Co dziwne stwierdzono również, ze obecnie dwutorowa linia nr 94 nie dysponuje zdolnością przepustową umożliwiającą uruchomienie połączeń o częstotliwości odpowiedniej dla SKA, zaś przewozy pasażerskie zostaną przywrócone na linię kiedy taka przepustowość pozwoli uruchomienie pociągów minimum co godzinę. Z tego powodu podobno też część połączeń linią kolejową nr 117 musi być prowadzoną Zastępczą Komunikacją Autobusową. Ciekawa jest odpowiedź dotycząca linii nr 103 Wadowice - Trzebinia.

W temacie linii nr 103 Trzebinia - Wadowice, informuje, że spółka PKP PLK we współpracy z województwem małopolskim jest na etapie wykonywania wstępnego studium wykonywalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce. Zarząd województwa dokonując analizy potrzeb i kierunków rozwoju transportu kolejowego w regionie, wykazał zasadność całościowego podejścia i kompleksowej analizy wespół z zarządcą infrastruktury kolejowej, aby jak najsprawniej i najtrafniej wytyczyć kierunki pożądanych zmian, korzystając z unikalnych potencjałów połączonych podmiotów. (...) W ramach studium zostaną przeanalizowane różne propozycje inwestycyjne dotyczące obszaru Małopolski, w tym m.in. odbudowa linii nr 103 – poinformował Paweł Obrzut.

 

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze   

+11 #1 street 2020-06-15 18:57
PKP nie jest od tego żeby wozić pasażerów, PKP jest od tego żeby się modernizować, a to już jest prawdziwa kasa kolejowa.
Cytować
-8 #2 Laki Płaszczyca 2020-06-15 19:12
No i chuj.
Mam przewalone, bo mój pan i pancia nie lubią kolei i już chodzi po domu wkurwiony. Ciekawe, bo jako dzieciak kolejką się bawił a teraz taki zacietrzewiony na nią. Może mu wypadła z szyn, albo co inne. Przecież to już fobia. Już mówił że wysmaży na portaliku artykuł szkalujący kolej. Idę mu przegryźć papcia, albo zrobię mu kupę koło dżipa.
Cytować
+32 #3 Józek 2020-06-15 19:22
Szybka i często, punktualnie jeżdżąca kolej może być alternatywą transpportową dla osób które nie chcę lub nie mogą - np. ze względów zdrowotnych prowadzić samochodu. Koniecznie musi być przystosowana do przewozu osób z niepełnosprawno ściami a także rowerów. Ponadto - tiry na tory!
Cytować
+3 #4 Karol 2020-06-15 23:38
A nie lepiej przejąć linię kolejową 103 od PKP PLK i samemu sobie ją wyremontować, nie tracąc pieniędzy na biurokrację i jakieś durne studium wykonywalności tak jak to robi województwo dolnośląskie??? Takim tępem to nic z tego nie bedzie, a busiasrze dalej kasę trzepią i straszą ludzi. W życiu bym nie wsiadał do takiego busa, 90% kierowców busów to kompletni wariaci i wożą ludzi jak kartofle, a te stare zdezelowane trupy nie wiem jak przechodzą przeglądy.
Cytować
+10 #5 BL 2020-06-16 08:28
Super pomysł. Oby szybko wyremontowali szlak na Spytkowice i Trzebinię!
Cytować
+5 #6 Jaro 2020-06-16 09:11
Jak wygra homoniewiadomo Trzaskowski to bedziecie miec buca a nie kolej !!!!
Cytować
-13 #7 PisPoJednozuo 2020-06-16 10:14
Cytat:
Jak wygra homoniewiadomo Trzaskowski to bedziecie miec buca a nie kolej !!!!
Oby ludzie zaczęli być zdrowi umysłowo i zagłosowali na Bosaka Jedyna konkretna alternatywa dla teatrzyku bandy4 partrii
Cytować
-5 #8 Ech 2020-06-16 13:21
Jak to jest ze wszędzie jest rozwój
A w tym mieście patola i żenada ?
BO nie rozumiem ?
Cytować
+1 #9 Robin Schudł 2020-06-17 12:13
Cytuję Karol:
A nie lepiej przejąć linię kolejową 103 od PKP PLK i samemu sobie ją wyremontować, nie tracąc pieniędzy na biurokrację i jakieś durne studium wykonywalności tak jak to robi województwo dolnośląskie??? Takim tępem to nic z tego nie bedzie, a busiasrze dalej kasę trzepią i straszą ludzi. W życiu bym nie wsiadał do takiego busa, 90% kierowców busów to kompletni wariaci i wożą ludzi jak kartofle, a te stare zdezelowane trupy nie wiem jak przechodzą przeglądy.


Wszystko ładnie i pięknie ale skąd weźmiesz takie fundusze na rewitalizację?

Owszem karczowanie torowiska przez pasjonatów to będzie czyn społeczny ale w przypadku linii 103 tu 50mln będzie za mało. W skrócie :
1. Wymiana torowiska wraz z podkładami
2. Wymiana lub remont słupów trakcyjnych
3. Zawieszenie nowej trakcji na słupach
4. Rewitalizacja przystanków kolejowych
5. Przegląd stanu technicznego mostów na Wiśle i Skawie (Okleśna i Woźniki)
Cytować
-3 #10 Patriota 2020-06-17 15:13
Jaro dobrze mówi trzaskowski pajac warszawą rządzić nie umie A Polska się mu marzy on to by se mógł porządzić ale swoimi gaciami zesranymi kur...a drugi Komorowski by był pajace komuchy Dudzie to by mógł wiązać buty
Cytować
+2 #11 Anna Kot 2020-06-17 20:43
Cytuję Patriota:
Jaro dobrze mówi trzaskowski pajac warszawą rządzić nie umie A Polska się mu marzy on to by se mógł porządzić ale swoimi gaciami zesranymi kur...a drugi Komorowski by był pajace komuchy Dudzie to by mógł wiązać buty
Patriota, ale już nie na tyle chrobry, aby się podpisać :). Ale ad rem. Mieszkańcy Warszawy są bardzo zadowoleni z pracy Trzaskowskiego. Zapraszam do stolicy.
Cytować
+2 #12 Anna Kot 2020-06-17 20:50
Cytuję Józek:
Szybka i często, punktualnie jeżdżąca kolej może być alternatywą transpportową dla osób które nie chcę lub nie mogą - np. ze względów zdrowotnych prowadzić samochodu. Koniecznie musi być przystosowana do przewozu osób z niepełnosprawnościami a także rowerów. Ponadto - tiry na tory!
Nikt nie powinien dojeżdżać do pracy do Krakowa samochodem (oczywiście poza osobami które nie mogą korzystać ze środków transportu publicznego np. ze względów zdrowotnych). Chodzi przecież o środowisko. Wadowice duszą się w smogu, dzieci wyrastają w zatrutej atmosferze. Przy tak dużej ilości osób pracujących w Krakowie powinno się zrobić wszystko, aby mieszkańcy mogli dojechać do pracy pociągiem. Należy zrobić wszystko, aby jak najmniej busów kursowało między Krakowem a Wadowicami, cały ten ruch powinien być przeniesiony na tory. I racja, tiry na tory!
Cytować
Dodaj komentarz

Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Redakcja portalu WadowiceOnline.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników. Komentarze o charakterze gróźb, personalne ataki oraz komentarze zakłócające dyskusję (trolling, spam) będą usuwane.