Kolej na kolej: to hasło od lat towarzyszy działaniom Zarządu Województwa Małopolskiego, który chwa
Drukuj
Małopolska w końcu stawia na kolej?

Kolej na kolej: to hasło od lat towarzyszy działaniom Zarządu Województwa Małopolskiego, który chwali się, że jeszcze nigdy wsparcie przewozów pasażerskich w województwie nie było tak duże. Dostrzegają to pasażerowie. Ale to nie koniec dobrych informacji dla nich...

Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, w tegorocznym kolejowym rozkładzie jazdy praca przewozowa pociągów regionalnych wzrosła w Małopolsce o 5% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z roku na rok wzrastają także dotacje, jakie urząd marszałkowski przekazuje na funkcjonowanie kolei w naszym regionie.

W ostatnich latach zwiększyliśmy środki, które z budżetu przeznaczamy na dopłaty do połączeń kolejowych aż o 118%. W 2008 roku kwota ta wynosiła nieco ponad 43 mln zł, a w tym roku przekroczyła 94 mln zł. To imponujący wzrost, rzadko spotykany w innych dziedzinach – zauważa marszałek Małopolski Jacek Krupa.

Województwo otwarte jest także na współpracę z samorządami, którym zależy na transporcie kolejowym w ich miejscowości. Przykładem dobrej współpracy było uruchomienie w grudniu ubiegłego roku po trzech latach przerwy, połączenia pasażerskiego na linii nr 94 Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim, którą obsługuje aktualnie 10 pociągów. Połączenia współfinansują, poza województwem, także samorządy gminne oraz lokalny duży przedsiębiorca.

Jak twierdzi Zarząd Województwa Małopolskiego, wielkim sukcesem są połączenia realizowane przez Koleje Małopolskie na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dobrze zarządzana spółka województwa, z nowoczesnym, punktualnym taborem przewiozła w maju już 3 mln pasażerów, a do końca roku dane szacunkowe mówią o 5,5 mln podróżnych. Popularne połączenia obsługiwane przez samorządową spółkę otrzymują także znacznie mniejszą dotacje, a mimo to stawiane są za wzór pośród kolejowych przewoźników. Warto pamiętać, że dopłata do tzw. „pociągokilometra” w Kolejach Małopolskich wynosi 11,71 zł, z kolei do połączeń realizowanych przez Przewozy Regionalne 21,66 zł.

Inwestycje w małopolską kolej władze województwa rozpoczęły już ponad dekadę temu stawiając na zakup nowoczesnych i szybkich pociągów, które dziś są nieodłącznym elementem małopolskiego krajobrazu kolejowego.  Niedawno wraz z województwami śląskim, świętokrzyskim i podkarpackim Małopolska zakupiła nowy tabor: w sumie 19 nowoczesnych pociągów z dostępem do bezpłatnego wifi i udogodnieniami dla rowerzystów oraz matek z dziećmi. Pojazdy zakupione przez Południową Grupę Zakupową służą obecnie do obsługi połączeń międzyregionalnych. W sumie do 2016 roku województwo Małopolskie zakupiło i wprowadziło do eksploatacji aż 31 nowych pojazdów.

W tym roku marszałek Jacek Krupa oraz członek zarządu Leszek Zegzda podpisali z sądecką firmą NEWAG umowę na wyprodukowanie i dostarczenie kolejnych 13 pociągów wraz z ich kompleksową obsługą gwarancyjną, serwisem i utrzymaniem. Wartość zamówionego taboru w tym roku to ponad 300 mln zł.

Co ciekawe, w ciągu 3 lat planowane jest przejęcie wszystkich przewozów regionalnych w naszym województwie przez Koleje Małopolskie. Pracownicy Przewozów Regionalnych trafią wówczas do spółki województwa – już dzisiaj Koleje Małopolskie korzystają z doświadczenia wielu pracowników, którzy zdecydowali się przejść do małopolskiego przewoźnika.


(MG)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Ostatnie artykuły z kategorii Biznes:

Profilaktyczna kolonoskopia w sześciu nowych placówkach, również w Wadowicach

Rusza projektowanie nowej drogi, obwodnicy Tomic i Wadowic

Zawalone towarem przejścia w Biedronce. Mieszkańcy boją się o swoje bezpieczeństwo

Nowy parking w Choczni już gotowy

Terytorialsi przyjdą do pracy w... mundurze. Taki dzień