Sztuka wspomagająca edukację i integrację społeczną to jeden z ważniejszych tematów wielu projekt
Drukuj
Sztuka wspomagająca edukację i integrację społeczną
artykuł sponsorowany

Sztuka wspomagająca edukację i integrację społeczną to jeden z ważniejszych tematów wielu projektów realizowanych w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”. Projekt ARTES ma na celu stworzenie portalu społecznościowego artystów i edukatorów z całej Europy zajmujących się integracją społeczną poprzez kulturę i sztukę.

Platforma www.artescommunity.eu działa już od dwóch lat i włącza do współpracy ponad 200 uczestników publikujących materiały związane z tą tematyką w szerokim obszarze zainteresowań: kategorie tematyczne obejmują teatr, film, muzykę, fotografię, literaturę i multimedia, by wymienić tylko te najważniejsze.

Liderem projektu jest polska organizacja pozarządowa, Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne Teatr Grodzki, a współtwórcami platformy organizacje partnerskie z Florencji, Paryża, Londynu, Budapesztu i Wadowic. Profile partnerów oraz informacje na temat samego projektu publikowane są na stronie głównej platformy. W tym artykule pragniemy jedynie zarysować kilka kluczowych aspektów tej inicjatywy, które mogą zainteresować nauczycieli z naszego regionu.

W trakcie siedmioletniego okresu realizacji programu „Lifelong Learning” dofinansowano dziesiątki ciekawych projektów edukacyjnych w Europie związanych ze sztuką, w większości adresowanych do osób w trudnej sytuacji społecznej. Platforma ARTES jest jedynym portalem, który podejmuję próbę zebrania rezultatów tych projektów, nie w celu ich archiwizacji lecz po to, by umożliwić ich szersze rozpropagowanie i wykorzystanie. Kluczem do tak rozumianego upowszechniania jest prezentacja scenariuszy edukacyjnych w formie blogów otwierających ścieżki dyskusji na temat prezentowanych pomysłów. W przeciwieństwie do większości portali blogowych w tym wypadku każdy zarejestrowany użytkownik ma możliwość inicjowania własnych wątków i zapraszania do debaty innych uczestników. Celem jest tu stworzenie autentycznej „community of practice”, czyli pewnej „wspólnoty” praktyki edukacyjnej.

Liczymy na aktywny udział w wymianie ARTES także nauczycieli z naszego regionu. By zachęcić Państwa do publikacji własnych pomysłów związanych tematycznie ze sztuką jako narzędziem kształcenia i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz do udziału w dyskusji nad scenariuszami opracowanymi przez innych artystów i nauczycieli przedstawiamy poniżej kilka przykładów ścieżek edukacyjnych prezentowanych na platformie. Będzie to lepsze wprowadzenie do projektu ARTES niż teoretyczne omówienie założeń i celów tej inicjatywy.

Literatura i sztuki plastyczne  

Pięknie ilustrowane książki dla dzieci w wielu Europejskich językach wędrują od szkoły do szkoły by rozbudzić wśród dzieci rozpoczynających naukę języka obcego zamiłowanie do książki, także tej spoza własnego kręgu kulturowego. Ścieżka pokazuje jak zorganizować taką „wędrującą dziecięcą bibliotekę”, jakie kroki podjąć, jakie rezultaty można uzyskać rozbudowując tą metodą program językowy dla najmłodszych czytelników.

Teatr Forum

Ścieżka pokazuje jak można wykorzystać metodę Augusto Boala do pracy z młodzieżą trudną, wypadającą z systemu edukacji szkolnej. Młodzi uczestnicy-aktorzy przepracowują własne trudności i emocje w procesie budowania przedstawienia teatralnego na temat wybranej sytuacji traumatycznej wyrastającej z autentycznych doświadczeń. Scenariusz zajęć opisany bardzo szczegółowy, możliwy do zaadaptowania do wielu różnych sytuacji i grup uczestników.

Muzyka i języki obce
 
Pytanie jak zwiększyć motywację młodzieży do nauki jest kwestią kluczową w dzisiejszej szkole. Ten scenariusz edukacyjny pokazuje jak wykorzystać muzykę popularną wśród młodzieży do zwiększenia atrakcyjności nauczania języków obcych. Metoda stawia na autentyczne zainteresowanie i kreatywność młodzieży zachęcając do wyboru własnych utworów i tworzenia własnych tekstów do wybranych ścieżek dźwiękowych. Zadanie trudne do zrealizowania w języku obcym – warto zobaczyć jak takie zajęcia udaje się przeprowadzić z dużym zaangażowaniem uczestników.   

Sztuka – Migracja – Adaptacja 

Temat wyjątkowo aktualny w świetle dominującego obecnie dyskursu w mediach. Ścieżka może okazać się szczególnie ciekawa dla osób, które nie mają doświadczenia migracji za sobą, a chciałyby się zbliżyć do takich przeżyć: w tej grupie są oczywiście zarówno nauczyciele kształtujący światopogląd i wrażliwość młodzieży jak i sami uczniowie. Rozbudowany scenariusz pokazuje jak warsztaty z wykorzystaniem sztuk plastycznych ułatwiają podjęcie tematów różnic kulturowych, tożsamości i adaptacji do nowej społeczności.

Zapraszamy nauczycieli zainteresowanych powyższą tematyką do współpracy. Większość materiałów na platformie publikowana jest w języku angielskim, ale mamy też Polską grupę dyskusyjną.

Do zobaczenia na artescommunity.eu

Zespół Centrum Edukacyjnego EST Partner projektu ARTES

Projekt ARTES został zrealizowany przy finansowym wsparciu Komisji Europejskiej.Niniejsza publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną.

artykuł sponsorowany
NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Ostatnie artykuły z kategorii Sponsorowane:

Jakie zalety posiada rower elektryczny?

Wielki wybór napojów izotonicznych: czym się kierować przy wyborze?

Presta vs Woocommerce - co wybrać do sklepu internetowego?

Ranking najbezpieczniejszych cyfrowych metod płatności online dla graczy

Co zabrać na wakacje za granicę?