Jak wypromować swoją książkę? Od czego zacząć kwestie związane z wydaniem swojej pierwszej ksią
Napisałem książkę - jak ją skutecznie wypromować?
artykuł sponsorowany

Jak wypromować swoją książkę? Od czego zacząć kwestie związane z wydaniem swojej pierwszej książki? Co trzeba wiedzieć o polskim rynku wydawniczym? Na te oraz inne pytania odpowiemy w poniższym artykule, z którego dowiesz się również, jakie są modele wydawnicze w Polsce i na co trzeba wrócić uwagę, aby mieć szansę na wypromowanie swojej książki na rynku.

Napisałeś książkę? Teraz trzeba ją wydać. Od czego zacząć?

Jeśli chcesz wydać swoją książkę, a następnie ją wypromować, musisz wiedzieć, jakie masz opcje, a są one następujące:

  1. Wysłanie rękopisu do wydawnictwa tradycyjnego.
  2. Samodzielna publikacja w modelu self-publishingowym.
  3. Wybór wydawnictwa vanity.
  4. Postawienie na współpracę z wydawnictwem w modelu subsydiowanym.

Dlaczego to taki ważny wybór?

Rynek wydawniczy w Polsce pozwala na wybór spośród 4 modeli wydawniczych, które różnią się od siebie pod względem zasad współpracy. Różnice te są istotne i warto je dobrze przeanalizować.

 

Jakie są modele wydawnicze w Polsce i czym się charakteryzują?

1. Wydanie Tradycyjne:

Wydanie tradycyjne to najbardziej klasyczny model wydawniczy w Polsce, w którym autor przesyła rękopis do wydawnictwa. Jest on następnie poddawany rygorystycznej selekcji, po której redakcja podejmuje decyzję o ewentualnej współpracy. W ramach umowy autor otrzymuje tantiemy i może liczyć na pełne wsparcie specjalistów, którzy zajmują się redakcją tekstu, projektowaniem okładki, a także drukiem, promocją i sprzedażą. Do grona szczęśliwców mogą niestety należeć tylko wybrani autorzy. Decydując się na taki proces trzeba więc przygotować się na rygorystyczną selekcję, długi czas oczekiwania i możliwą odmowę.

Co trzeba wiedzieć o wydaniu tradycyjnym?

  • Trzeba przejść surową selekcję.
  • Na odpowiedź można długo czekać.
  • Wydawnictwo zapewnia profesjonalną obsługę redakcji, publikacji, sprzedaży i promocji.
  • W tym modelu nie można wydać każdej książki.

 

2. Tradycyjny self-publishing

Self-publishing to model wydawniczy, w którym autor pełni rolę wydawcy i samodzielnie publikuje swoją książkę. Oznacza to, że musi on samodzielnie zarządzać wszystkimi elementami procesu wydawniczego, w tym redakcją tekstu, projektowaniem okładki, a następnie dystrybucją i promocją. Klasyczny self-publishing to duże wyzwanie, szczególnie dla początkujących autorów, którzy jeszcze nie mają doświadczenia na tym polu. Na takie rozwiązanie decydują się często twórcy internetowi, mający swoje grono odbiorców, a tym samym wielu potencjalnych nabywców ich książki. Promocja odbywa się więc często głównie w kanałach social media.

Co trzeba wiedzieć o tradycyjnym self-publishingu?

  • Autor ma pełną kontrolę nad procesem wydawniczym.
  • Autor musi sam zadbać o sprzedaż i promocję.
  • Autor nie może liczyć na wsparcie specjalistów jak w tradycyjnym wydawnictwie.
  • W tym modelu można wydać praktycznie każdą książkę.

 

3. Wydanie Vanity

Wydanie vanity to model, w którym autor ponosi koszty publikacji swojej książki w wydawnictwie, a więc: opracowanie, projekt okładki, skład i druk. Nie ma jednak gwarancji sprzedaży książki, o ile sam nie zajmie się promocją. Wydawnictwu bowiem na tym nie zależy, ponieważ czerpie duże zyski z produkcji książki, ale nie jej dystrybucji. Autor może więc wydać każdą książkę, ale bez gwarancji sprzedaży.

Co trzeba wiedzieć o wydaniu vanity?

  • Autor musi zainwestować swoje pieniądze w wydanie książki.
  • Autor może liczyć na pewne wsparcie specjalistów.
  • W tym modelu można szybko wydać książkę.
  • W tym modelu można wydać praktycznie każdą książkę, ale bez gwarancji sprzedaży.

4. Wydanie Subsydiowane

Wydanie subsydiowane to model wydawniczy, w którym autor wnosi pewien wkład w publikację książki, ale w zamian otrzymuje wsparcie specjalistów, między innymi w procesie redakcji, projektowania okładki, dystrybucji i promocji. Wydawnictwo również dzieli się zyskami ze sprzedaży. Wydanie subsydiowane zakłada ponadto pewną selekcję rękopisów. Wprawdzie nie tak rygorystyczną jak w przypadku wydania tradycyjnego, ale trzeba o tym wiedzieć decydując się na współpracę. Co ważne, autor otrzymuje wsparcie wydawnictwa w zakresie promocji książki.

Co trzeba wiedzieć o wydaniu subsydiowanym?

  • Autor może liczyć na wsparcie specjalistów, również w promocji.
  • Wydanie tego typu zakłada pewien wkład finansowy autora.
  • Rękopisy przechodzą selekcję, ale mniej rygorystyczną niż w wydawnictwie tradycyjnym
  • Książka jest promowana i sprzedawana przez wydawnictwo, które dzieli się zyskami z autorem.

Jak skutecznie wypromować swoją książkę? Jeśli nie masz swojego grona odbiorców, postaw na współpracę z doświadczonymi specjalistami, którzy zajmą się nie tylko przygotowaniem książki, ale też drukiem, sprzedażą i promocją.

artykuł sponsorowany
NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl