EN-57 to jedna z najdłużej produkowanych serii pociągów na świecie. 55 lat temu, 2 lutego 1962 pierw
To najdłużej produkowany pociąg! Pierwszy egzemplarz jeździł do Wadowic

EN-57 to jedna z najdłużej produkowanych serii pociągów na świecie. 55 lat temu, 2 lutego 1962 pierwszy elektryczny zespół trakcyjny tej serii wyjechał na tory. Jeździł również po powiecie wadowickim!

Elektryczne zespoły trakcyjne EN57 chyba każdy  zna, widział je, bądź chociaż raz w ciągu życia nimi jechał, bo dla niektórych, zwłaszcza młodszych, to synonim pociągu w ogóle. To jedna z najdłuższych produkowanych serii pociągów na świecie, która skończyła właśnie 55 lat: 2 lutego 1962 roku pierwszy egzemplarz wyjechał na tory, wyprodukowała go Państwowa Fabryka Wagonów Pafawag we Wrocławiu. Wyglądał tak (zdjęcie: Domański E., Kowalczyk E., Skoniecki J. - „Elektryczne zespoły trakcyjne serii EW55 i EN57”/Wikipedia):

 

Przez lata ta trójczłonowa seria przechodziła różne modernizację (obsługiwała niskie i wysokie perony), większą prędkość (do 120 km/h), zmieniło się też jej malowanie z powszechnego żółtoniebieskiego na przyporządkowane do danego województwa czy przewoźnika. "Dorobił się" wśród miłośników kolei a także zwykłych użytkowników niechlubnego określenia "Kibel". Nie wiadomo, czy to od charakterystycznego zapachu czy od szafek wysokiego napięcia umiejscowionych w późniejszym okresie w miejscu ubikacji w wagonie silnikowym...

Do końca produkcji, która trwała aż do 1993 roku, polskie fabryki opuściło w sumie 1429 sztuk EN57. Co ciekawe z założenia ta seria, która z definicji miała być używana głównie do obsługi ruchu lokalnego, z powodzeniem do dziś jeździ na mających po 200-300 kilometrów trasach. Sprzedawano je również za granicę, np do byłej Jugosławii, Chorwacji czy Słowenii.

Po elektryfikacji na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, elektryczne zespoły trakcyjne do dziś jeżdżą po torach powiatu wadowickiego. Co ciekawe, pierwsza, historyczna jednostka, która istnieje do dziś, ale nie jest już w użytku, również kursowała po przebiegających przez nasz powiat liniach nr 94, 97, 103 oraz 117. Jeździła z Wadowic do Trzebinii (póki w 2002 roku nie zawieszono ruchu pasażerskiego na niej...), z Krakowa przez Kalwarię, Wadowice i Andrychów do Bielska, a także z Krakowa przez Spytkowice do Oświęcimia. Tutaj na stacji w Wadowicach 16 kwietnia 2005 roku (zdjęcia dzięki uprzejmości Pawła Okrzesika/Beskidzka Strona Kolejowa):

Skład, który przez 55 lat służył u różnych przewoźników, ostatni raz wyjechała na tory w 2010 roku. Obecnie, nieco "upiększony" przez grafficiarzy, stacjonuje w Podkarpackim Zakładzie Przewozów Regionalnych w Przeworsku pod Rzeszowem. Wymaga naprawy i nie wiadomo, czy kiedykolwiek jeszcze wyjedzie na tory...



(Marcin Guzik)
(zdjęcia: Paweł Okrzesik/Beskidzka Strona Kolejowa, Domański E., Kowalczyk E., Skoniecki J. - „Elektryczne zespoły trakcyjne serii EW55 i EN57”/Wikipedia)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

+11 #1 MK 2017-02-05 13:31
Aż się łezka w oku kręci. Mimo, że paskudne, nawet po modernizacjach, śmierdzą, to mają w sobie "to coś"...
+4 #2 Side 2017-02-05 14:56
W artykule jest błędna informacja - w członie silnikowym znajduje się szafa niskiego napięcia. W członie silnikowym nigdy nie było toalety - od początku byla tam szafa niskiego napięcia.
+2 #3 Znawca123 2017-02-08 00:39
Cytuję Side:
W artykule jest błędna informacja - w członie silnikowym znajduje się szafa niskiego napięcia. W członie silnikowym nigdy nie było toalety - od początku byla tam szafa niskiego napięcia.


Precyzując - w miejscu gdzie w członach rozrządczych znajduje się toaleta, w członie silnikowym jest szafa NISKIEGO napięcia, natomiast urządzenia WYSOKIEGO napięcia znajdują się w skrzyniach pod podłogą członu silnikowego.
I faktycznie w członie silnikowym nie było toalety, natomiast jedna z teorii pochodzenia nazwy 'kibel' mówi, że była planowana, jednak zamiast niej powstała szafa NN.
Artykuł jest zaczerpnięty z rynku-kolejoweg o i tam też jest błąd.
Ale zapewniam, że w podanym w artykule źródle - "Elektryczne zespoły trakcyjne serii EW55 i EN57" - informacje odnośnie lokalizacji urządzeń wysokiego i niskiego napięcia są prawidłowe.

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.