Mimo, że mundurowi wyprowadzili się stąd wiele miesięcy temu, budynek przy ulicy Lwowskiej 13, w któ
Drukuj
Stary budynek policji wprowadza obcych w błąd. Wszystko przez napis...

Mimo, że mundurowi wyprowadzili się stąd wiele miesięcy temu, budynek przy ulicy Lwowskiej 13, w którym przez dekady siedzibę miała Komenda Powiatowa Policji w Wadowicach ciągle wiele osób wprowadza w błąd co do jego przeznaczenia. Wszystko przez nadal znajdujące się tutaj napisy POLICJA.

Jak już od jakiegoś czasu informują nas czytelnicy, stary budynek przy ulicy Lwowskiej 13 w Wadowicach od czasu do czasu wprowadza w błąd niektórych obcych, którzy zawędrowali do miasta, mimo, że mundurowi wyprowadzili się stąd wiele miesięcy temu. Co prawda ściągnięto stąd tabliczki z informacją o komendzie, ale nadal z daleka widać spore napisy POLICJA na elewacji coraz bardziej rozpadającego się budynku.

Musiałem informować zdenerwowaną panią, która dobijała się do zamkniętych i zakurzonych drzwi, że tu już nie ma komendy i że została przeniesiona niedaleko. Może w końcu ktoś by się tym zainteresował i ściągnął te napisy? – mówi nam jeden z czytelników, ale takich sygnałów mieliśmy już kilka w ostatnim czasie.

Po wpisaniu w wyszukiwarkę internetową słów POLICJA WADOWICE pokazują się co prawda nowe dane teleadresowe, ale nie każdy musi wiedzieć, zwłaszcza jak jest z innego miasta, gdzie w mieście znajduje się ulica Piłsudskiego. Nie każdy też przecież mimo wszystko posiada telefon z dostępem do internetu. Jak widać, część nadal sugeruje się wielkimi napisami POLICJA.

Stary budynek należy do Skarbu Państwa, za czasów burmistrza Mateusza Klinowskiego były plany aby go przejąć a po remoncie uruchomić tutaj centrum organizacji pozarządowych, przestrzeń dla coworkignu i startupów. Swoje lokum mogło by mięć tu kilka wadowickich stowarzyszeń. Jednak jakiś czas temu o budynek upomniała się prokuratura, która poinformowała władze Wadowic, że planuje tutaj przeniesienie tutejszej Prokuratury Rejonowej z pomieszczeń przy ulicy Żwirki i Wigury. Te plany jednak również upadły.

Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie rozpocznie procedurę zmierzającą do wygaśnięcia trwałego zarządu zgodnie z wytycznymi Komendy Głównej Policji zawartymi w Strategii gospodarowania nieruchomościami Policji, w ramach której dokona rozeznania, czy jednostki Straży Granicznej bądź Państwowej Straży Pożarnej, nie są zainteresowane przejęciem nieruchomości. W przypadku uzyskania negatywnych odpowiedzi, możliwym będzie podjęcie działań zmierzających do wygaśnięcia trwałego zarządu w jednym z dwóch możliwych trybów postępowania – informował nas swego czasu mł. insp. Sebastian Gleń, rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie

O losach starej komendy miał zadecydować wojewoda małopolski wspólnie ze starostą wadowickim. Na razie jednak, mimo, upływu wielu miesięcy, nie podjęto żadnych decyzji w tej sprawie.

Przypomnijmy, że policjanci z ulgą wyprowadzili się do nowego budynku komendy przy ulicy Piłsudskiego 37 w lutym ubiegłego roku. Na działce o powierzchni 0,72 ha powstał 3-kondygnacyjny budynek o charakterze biurowo-administracyjnym o  powierzchni 3 396,50 m2 i kubaturze 16 112 m3 z atrium w środku. W nowych pomieszczeniach, tak podejrzani jak i świadkowie obsługiwani są z zachowaniem wszystkich norm obowiązujących w tych sytuacjach. Do rozmów z dziećmi przygotowany został tzw. „Niebieski  pokój”, który został wyposażony w kamerę na bieżąco rejestrującą przebieg rozmowy  policjantów z nieletnimi.  Budynek jest w pełni dostosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne. Wejście główne odbywa się z poziomu terenu, a wszystkie kondygnacje skomunikowane są ze sobą za pomocą windy, której gabaryty umożliwiają transport osób na wózkach inwalidzkich.

W budynku przestronnie i funkcjonalnie została zaprojektowana poczekalnia, recepcja, pomieszczenia dla służby dyżurnej i cele dla osób zatrzymanych.  Dla służb patrolowych utworzone zostały szatnie wraz z niezbędnym zapleczem sanitarnym. Wszystkie pomieszczenia obiektu wyposażone zostały w nowy i funkcjonalny sprzęt biurowy. Sale odpraw, archiwum, niezbędne pomieszczenia magazynowe czy socjalne dopełniają obrazu funkcjonalnych rozwiązań w nowym obiekcie.

Ponadto w skład kompleksu komendy wchodzi budynek szkoleniowo-gospodarczo-garażowy o powierzchni użytkowej 820,70 m2 i kubaturze 4 784 m3, który jest częściowo dwukondygnacyjny, a częściowo jednokondygnacyjny. policjanci mają też do dyspozycji budynek garażowy z podręcznym stanowiskiem warsztatowym i stanowiskiem do mycia samochodów. Powstały także  boksy dla dwóch psów służbowych. Mundurowi mają również możliwość podnoszenia sprawności fizycznej dzięki nowoczesnej siłowni oraz maty do ćwiczeń. Budynek komendy jak i jego otoczenie jest całodobowo monitorowany przez system kamer.

Koszt budowy i wyposażenia nowej komendy wyniósł około 33 milionów złotych i został sfinansowany ze środków Programu Modernizacji Policji, z czego wydatki poniesione z Funduszu Wsparcia Policji to kwota 4,4 miliona złotych. Działka została przekazana przez gminę Wadowice w 2013 roku. 16 października 2018 roku zostały rozpoczęte prace budowlane przez firmę  „Erbet”, a ich zakończenie przypadło na dzień 5 stycznia 2021 roku.

Tak prezentuje się budynek nowej Komendy Powiatowej Policji w Wadowicach:

(Marcin Guzik)
(zdjęcia: Marcin Guzik, KPP Wadowice)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Ostatnie artykuły z kategorii Rozmaitości:

Rusza sezon TurboPomoc 2024

Na majówkę na wadowickim rynku żarciowozy

Ważna informacja dla rolników i hodowców. Będa opryski torów i ich okolic

Mieszkaniec Andrychowa zwyciężył odcinek teleturnieju Va banque

Wielkie strażackie ćwiczenia w Andrychowie