Równe 60 lat temu, 2 lutego 1962 pierwszy elektryczny zespół trakcyjny  kultowej serii EN57 wyjechał
Pierwszy kultowy EN-57 wyjechał na tory 60 lat temu! Ten egzemplarz jeździł również po wadowickich torach, ma zostać odrestaurowany!

Równe 60 lat temu, 2 lutego 1962 pierwszy elektryczny zespół trakcyjny  kultowej serii EN57 wyjechał na tory. Ten konkretny egzemplarz jeździł również po torach powiatu wadowickiego i jest szansa, że jako jednostka muzealna zostanie odrestaurowany!

Elektryczne zespoły trakcyjne EN57 chyba każdy zna, widział je, bądź chociaż raz w ciągu życia nimi jechał, bo dla niektórych, zwłaszcza młodszych, to synonim pociągu w ogóle. To jedna z najdłuższych produkowanych serii pociągów na świecie, która skończyła właśnie równe  60 lat: 2 lutego 1962 roku pierwszy egzemplarz wyjechał na tory, wyprodukowała go Państwowa Fabryka Wagonów Pafawag we Wrocławiu. Wyglądał tak (zdjęcie: Domański E., Kowalczyk E., Skoniecki J. - „Elektryczne zespoły trakcyjne serii EW55 i EN57”/Wikipedia):

 

Przez lata ta trójczłonowa seria przechodziła różne modernizację (obsługiwała niskie i wysokie perony), większą prędkość (do 120 km/h), zmieniło się też jej malowanie z powszechnego żółtoniebieskiego na przyporządkowane do danego województwa czy przewoźnika. "Dorobił się" wśród miłośników kolei a także zwykłych użytkowników niechlubnego określenia "Kibel". Nie wiadomo, czy to od charakterystycznego zapachu czy od szafek wysokiego napięcia umiejscowionych w późniejszym okresie w miejscu ubikacji w wagonie silnikowym...

Do końca produkcji, która trwała aż do 1993 roku, polskie fabryki opuściło w sumie 1429 sztuk EN57. Co ciekawe z założenia ta seria, która z definicji miała być używana głównie do obsługi ruchu lokalnego, z powodzeniem do dziś jeździ na mających po 200-300 kilometrów trasach. Sprzedawano je również za granicę, np do byłej Jugosławii, Chorwacji czy Słowenii.

Po elektryfikacji na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, elektryczne zespoły trakcyjne do dziś jeżdżą po torach powiatu wadowickiego. Co ciekawe, pierwsza, historyczna jednostka, która istnieje do dziś, ale nie jest już w użytku, również kursowała po przebiegających przez nasz powiat liniach nr 94, 97, 103 oraz 117. Jeździła z Wadowic do Trzebinii (póki w 2002 roku nie zawieszono ruchu pasażerskiego na niej...), z Krakowa przez Kalwarię, Wadowice i Andrychów do Bielska, a także z Krakowa przez Spytkowice do Oświęcimia. Tutaj na stacji w Wadowicach 16 kwietnia 2005 roku (zdjęcia dzięki uprzejmości Pawła Okrzesika/Beskidzka Strona Kolejowa):

Skład, który służył kilkadziesiąt lat u różnych przewoźników, ostatni raz wyjechał na tory w 2010 roku. Przez lata,  nieco "upiększony" przez grafficiarzy, stacjonował w Podkarpackim Zakładzie Przewozów Regionalnych w Przeworsku pod Rzeszowem. Obecnie jego właścicielem jest POLREGIO. Jak informuje portal nakolei.pl pierwsza kultowa jednostka tej serii zostanie odrestaurowana! 25 listopada 2017  została wpisana do rejestru zabytków przez wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Rzeszowie i jest objęty nadzorem konserwatora zabytków

Od początku eksploatacji ograniczono ingerencje w zmiany wystroju wnętrza EN57-001, pozostawiając stan wyposażenia zbliżony do pierwotnej wersji. Oczywiście, mimo zamiaru, jak najbardziej wiernego odtworzenia pierwowzoru – będzie musiał z konieczności zostać wyposażony w rozwiązania, umożliwiające jego eksploatację, zgodnie z aktualnie obowiązującymi regulacjamiT – poinformowała portal nakolei.pl Aleksandra Baldys, rzecznik prasowy POLREGIO.

POLREGIO chce odrestaurować pojazd do wersji pierwotnej, tak aby po rewitalizacji, EN57-001 mógł zostać włączony do planowego rozkładu jazdy na szczególnie atrakcyjnych relacjach lub do przejazdów okolicznościowych, związanych z turystyką kolejową. Na to jednak potrzeba sporo pieniędzy: wstępnie szacowana kwota odrestaurowania jednostki, może wahać się w granicach 4 – 5 milionów złotych. Właściciel kultowego pociągu będzie starać się o dofinansowanie na ten cel.

 

(Marcin Guzik)
(zdjęcia: Paweł Okrzesik/Beskidzka Strona Kolejowa, Domański E., Kowalczyk E., Skoniecki J. - „Elektryczne zespoły trakcyjne serii EW55 i EN57”/Wikipedia)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

+8 #1 Michał 2022-02-02 17:46
Ja bym powiedział że te pociągi cały czas jeżdżą na lini nr 117 poza ostatnim wyjątkiem od czasu do czasu puszczą pese
+1 #2 Gg 2022-02-02 17:48
Ten złom powinni zutylizować i przetopić. Stary energochłonny złom. Jeśli coś ma istnieć i nie generowac strat trzeba wpuścić małe pociągi energooszczędne i szybkie na tory w tedy to ma jakiś ses. Jak chcą zabytek to niech lokomotywę na wegiel puszczą :D
+9 #3 Haunau 2022-02-02 17:48
Ciekawe jaki przebieg ma Ten pociąg
-1 #4 Gg 2022-02-02 17:57
I tyle kasy wpąpuja w coś co korzyści nie przyniesie. Jest to złom pusty jeździ a teraz wydadzą od 4 do 5 mln a to dalej będzie złom. Pusty bedzie stał i bedzie straszył. Chyba nie mają co z pieniędzmi robić.
+9 #5 Ccc 2022-02-02 19:18
Który z tych nowych składów wytrzyma tyle lat
+7 #6 Anna 2022-02-02 20:34
Lubię ten pociąg. Siedzi się wygodnie, w ciepełku. Ale to prawda, że jest za długi. Mogliby tylko drzwi naprawić, bo niektóre otwierają się na zakrętach. W porównaniu z busami przejazd pociągiem to luksus, nie wspominając znaczenia dla środowiska.
+6 #7 M. 2022-02-03 09:26
Czy taki pociąg jest dostępny dla ludzi na wózkach inwalidzkich?
0 #8 Moshe 2022-02-08 12:26
There is certainly a lot to find out about this topic.
I love all the points you've made.

Feel free to visit my webpage - pcz: http://claytondubilierrice.tw/__media__/js/netsoltrademark.php?d=pcz.pl
0 #9 Kimber 2022-02-11 11:30
I think that what you publi[censored] d made a bunch of sense.
However, what about this? what if you were to create a awesome
post title? I ain't saying your content is not good, however what if
you added something that makes people want more?
I mean Pierwszy kultowy EN-57 wyjechał na tory 60 lat temu!
Ten egzemplarz jeździł również po wadowickich torach, ma zostać odrestaurowany!
is kinda vanilla. You should look at Yahoo's home page and see how they create article titles to grab people interested.

You might add a related video or a pic or two to grab readers interested about everything've written. In my opinion, it could bring your posts
a little bit more interesting.

My homepage - bityard openbazaar bitcoin wallet: https://go.whatiscryptocurrency.us/atNXuN

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.