- Opublikowano: 25 kwietnia 2019, 20:35
- Komentarze: 7
Jak w ciągu 31 lat zmieniła się stacja kolejowa w Wadowicach? Sporo: postanowiliśmy porównać jedno z archiwalnych zdjęć z 23 kwietnia 1988 z podobnym ujęciem zrobionym 25 kwietnia 2019 roku. Zobaczcie!
Pędząc w biegu nie jesteśmy często w stanie zwracać uwagi na rzeczy, które zmieniają się wokół nas. Dopiero stare fotografie dają nam do myślenia i zastanowienia się, jak pewne rzeczy zniknęły bezpowrotnie z naszego otoczenia i jak łatwo zostały zastąpione przez inne. To pewnie tłumaczy spore powodzenie naszego cyklu Wadowice na starej fotografii na portalu WadowiceOnline.pl.
W marcu 2018 roku, dzięki uprzejmości Marka Ćwikły, byłego pracownika kolei, obecnie na emeryturze, który od lat wielu lat współpracujący z miesięcznikiem "Świat kolei" i niedawno wydał doskonałą książkę "Koleje lokalne Zachodniej Małopolski część I Kalwaria Lanckorona - Bielsko Biała" opublikowaliśmy unikalne zdjęcie pociągu z 1988 roku na nieistniejącym już moście jak i odcinku linii kolejowej nr 103 Wadowice - Skawce jak i zdjęcie stacji kolejowej w Wadowicach.
Zobacz: Mamy zdjęcie pociągu na moście kolejowym w Mucharzu!
Zdjęcie z Wadowic zostało zrobione 23 kwietnia 1988 roku, kiedy to grupa miłośników kolei z Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych przejechała pociągiem na trasie Kraków - Kalwaria Lanckorona - Wadowice - Mucharz - Skawce - Sucha Beskidzka. Widać na nim wadowicką stację oraz parowóz TKt48-139 podczas nawadniania. W tle widać "papiernię" oraz budynek przy przejeździe kolejowym na ulicy Legionów.
25 kwietnia 2019 roku, 31 lat później postanowiliśmy powtórzyć to ujęcie i porównać samą stację jak i jej otoczenie. Papiernia stoi, zniknął parowóz i urządzenia do jego nawadniania, pojawiła się za to trakcja elektryczna. Sam układ torowiska po kilku remontach i rewitalizacjach też się mocno zmienił: dodano wysokie perony, pojawiło się kompletnie niewykorzystywane przejście podziemne. Chociaż chodnik pozostał prawie taki sam. Zniknęła budka dróżnika, za to w tle mocno wyróżnia się powstały budynek Maspeksu. Peron został mocno skrócony a po prawej stronie próżno już szukać toru do Skawiec, który został rozebrany w latach 1988 - 1992.
Zobaczcie jak wyszło:
(Marcin Guzik)
(zdjęcia: Marek Ćwikła, Marcin Guzik)
Komentarze
Przecież widać, że to bocznica. Autorowi pewnie chodziło, że od stacji na wschód leciały dwa tory: jeden na Kraków, drugi na Mucharz i dalej na Skawce. W dzisiejszych czasach zjazdu na bocznicę już nie ma a fragment który pozostał ze starej stotrójki jest zakończony kozłem oporowym
https://www.youtube.com/watch?v=nGZW2LlZXnc
Był jeszcze trzeci - do Bumaru, ale to wszystko poza obszarem pokazanym na zdjęciu.