- Opublikowano: 22 listopada 2017, 11:55
- Komentarze: 14
Ministerstwo Środowiska poinformowało urzędy marszałkowskie, że od 1 stycznia 2018 roku nie będą mogły już budować ścieżek rowerowych na wałach przeciwpowodziowych. Co dalej z takimi trasami zaplanowanymi m.in. w naszym powiecie?
Jak poinformowała Gazeta Wyborcza, Ministerstwo Środowiska wysłało do urzędów marszałkowskich w całym kraju informację o tym, że od 1 stycznia 2018 roku nie będą mogły już budować ścieżek rowerowych na wałach przeciwpowodziowych. Z powodu nowelizacji prawa wodnego autorstwa rządu PiS pod znakiem zapytania stają zaplanowane inwestycje np, wzdłuż całej Wisły. Część z nich udało się już wybudować, ale po zmianach, jak informuje GW, prace mają być wstrzymane.
To jakiś absurd. Tylko w Małopolsce na przyszły rok mamy zabudżetowane 60 milionów złotych unijnych dotacji na budowę ścieżek na wałach. Takie stanowisko ministerstwa powoduje, że nie będziemy mogli realizować tych projektów i będzie nam groziła utrata dotacji – oburza się marszałek województwa Małopolskiego Jacek Krupa.
Jak zauważają w Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie, to ogromny problem w skali całego kraju, bo takie inwestycje rowerowe prowadzone od czterech lat w Polsce liczone są w setkach milionów złotych. Mają też nadzieję, że Ministerstwo Środowiska wycofa się ze swojego stanowiska.
Problem dotyczy też powiatu wadowickiego. Jeszcze wczoraj cieszyliśmy się z powstałej "niechcący"... ścieżki rowerowej i deptak na wałach Choczenki i Dąbrówki. Niestety plany resortu stawiają pod znakiem zapytania także Wiślaną Trasę Rowerową przebiegającą przez gminę Spytkowice, czy planowaną Velo Skawę przebiegającą przez Wadowice.
Po artykule Gazety Wyborczej, protestach środowisk rowerowych i interpelacji w Sejmie posła PO Bogusława Sonika, w środę (22.11) popołudniu Ministerstwo Środowiska wycofało się ze swojego wcześniejszego stanowiska.
Urzędy marszałkowskie nadal będą mogły budować ścieżki rowerowe na wałach – stwierdził wiceminister Mariusz Gajda
Aby kontynuować realizację drogi rowerowej rozpoczętej przed 1 stycznia 2018 roku marszałkowie województw będą musieli zawrzeć z Wodami Polskimi umowy na dzierżawę korony wału lub jej części na cele związane z budową drogi rowerowej, a także, w dalszej perspektywie, na cele związane z potrzebami zarządzania taką drogą.
AKTUALIZACJA (ŚRODA, 22 LISTOPADA 2017 19:55)
(MG)