190 km ścieżek rowerowych, które powstaną do końca 2016 roku, a docelowo ponad 600 km tras wybudowan
190 kilometrów ścieżek rowerowych w Małopolsce do końca tego roku

190 km ścieżek rowerowych, które powstaną do końca 2016 roku, a docelowo ponad 600 km tras wybudowanych do 2020 roku – to najbliższe plany województwa małopolskiego, które powinny ucieszyć wszystkich rowerzystów.

Jak informuje Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, pod względem długości powstających ścieżek rowerowych nasze województwo jest niekwestionowanym krajowym liderem i wzorem do naśladowania przez inne regiony. Realizowany przez Małopolskę projekt budowy tras rowerowych stawia województwo na pozycji krajowego lidera.

Chcemy, aby powstające ścieżki rowerowe stworzyły sieć o wysokim standardzie, wyposażoną w miejsca obsługi rowerzystów. Te kilkaset kilometrów dróg przebiegać będzie przez najbardziej malownicze tereny. Dzięki temu każdy będzie mógł wsiąść na rower i nawet przez kilka dni w ten sposób zwiedzać Małopolskę — mówi marszałek Jacek Krupa. <

Do 2020 roku cała sieć ma liczyć ponad 600 km. Zaprojektowano ją tak, aby poszczególne trasy stworzyły spójną sieć obejmującą całe województwo. Ścieżki połączą też ze sobą najważniejsze miasta regionu: Kraków, Tarnów, Oświęcim, Wadowice, Suchą Beskidzką, Nowy Sącz, Nowy Targ, Olkusz, Chrzanów oraz Zakopane. To ważne także dlatego, że trasy dedykowane są każdemu rowerzyście – bez względu na wiek czy liczbę kilometrów przejechanych na dwóch kółkach. Wzdłuż tras zlokalizowane będą Miejsca Obsługi Rowerzystów wyposażone w odpowiednią infrastrukturę, która umożliwi wygodny odpoczynek. W części MORów zapewniona zostanie baza gastronomiczno-noclegowa, co z kolei pozwoli na nawet kilkudniowe wyprawy.

Część tras przebiegać będzie w bezpośrednim sąsiedztwie największych rzek (tak jak będzie to w powiecie wadowickim), inne poprowadzone zostaną przez tereny leśne. Każda z nich zaprowadzi rowerzystów w inny region Małopolski, prezentując jej walory krajoznawcze, przyrodnicze i kulturowe.

Dzięki temu już wkrótce nasz region odwiedzać mogą fani rowerów z całego kraju. Ścieżki mają bowiem służyć rozwojowi masowej turystyki rowerowej w Małopolsce, szczególnie tej wielodniowej — mówi Leszek Zegzda, który w zarządzie województwa odpowiada za turystykę.

Z części ścieżek można już korzystać. Kolejne 190 km gotowych będzie do końca 2016 roku. Wśród nich: dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej91 km od Drwini do Szczucina i 84 km od Brzeszcz do Skawiny oraz Trasa VeloDunajec o długości 14 km od Ostrowa do Biskupic Radłowskich. Do końca przyszłego roku gotowe powinno być kolejne 170 km tras. Obejmują one odcinki: trasy VeloDunajec od Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic o długości 12 km i od Zakopanego do Sromowców Niżnych o długości 68 km. Ponadto, budowana będzie trasa VeloMetropolis (EuroVelo4) o długości 92 km od Woli Batorskiej do m. Jodłówka Wałki. W tym samym czasie powstanie też 7 miejsc obsługi rowerzystów przy Wiślanej Trasie Rowerowej i trasie VeloDunajec. Całą sieć uzupełnią: VeloRudawa i VeloRaba.

Trasy rowerowe sięgać będą aż do granic województwa, umożliwiając ich kontynuację na terenie sąsiadujących regionów. Część z nich zostanie też włączona w europejskie szlaki rowerowe. Zachodnią i wschodnią granicę Małopolski połączy trasa EuroVelo 4, która przebiega przez Francję, Belgię, Niemcy, Czechy, Polskę i Ukrainę, natomiast północ z południem – trasa EuroVelo 11, którą podróżować można przez Norwegię, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Serbia, Macedonię i Grecję.
2016.

Opis tras:

1. Wiślana Trasa Rowerowa (WTR) - przebiegać będzie przez 10 powiatów i 21 gmin/miast. Rozpoczynać się będzie w Jawiszowicach na granicy z województwem śląskim, a kończyć w Szczucinie na granicy z województwem świętokrzyskim. Długość całej trasy to ok. 200 km, z czego na odcinku ok. 120 km WTR połączy się z trasą EuroVelo 4 (lokalna nazwa VeloMetropolis, od  Jawiszowic w gminie Brzeszcze do Woli Batorskiej w gminie Niepołomice).

2. VeloMetropolis (EuroVelo 4) - przebiegać będzie przez 5 powiatów i 12 gmin/miast i liczyć  ok. 84 km (nie licząc dodatkowych ok. 120 km, na których VeloMetropolis połączy się z WTR i EuroVelo 4). VeloMetropolis połączy Jawiszowice i Jodłówkę-Wałki (na granicy z województwem podkarpackim).   

3. VeloNatura (EuroVelo 11) - przebiegać będzie przez 7 powiatów i 17 gmin/miast. Długość całej trasy wynosi ok. 186 km i przebiegać będzie m.in. przez Muszynę, Nowy Sącz, Stary Sącz, Tarnów, Kraków do granicy z województwem świętokrzyskim. Część VeloNatury pokrywa się z innymi trasami: VeloDunajec, VeloMetropolis i WTR.

4. VeloRaba – trasa o długości ok. 112 km przebiegać będzie przez 5 powiatów i 14 gmin/miast. Rozpocznie się w Chabówce, a zakończy w Uściu Solnym, po drodze przecinając Puszczę Niepołomicką i łącząc się z VeloMetropolis, z którą wspólnie biec będą do Mikluszowic.

5. VeloSkawa oparta zostanie o drogi gminne i powiatowe, część trasy poprowadzona zostanie po wałach przeciwpowodziowych i niewykorzystywanych nasypach kolejowych, co pozwoli na całkiem bezpieczne podróżowanie. Długość trasy to ok. 110 km, od Suchej Beskidzkiej do Hutek na granicy z województwem śląskim, gdzie połączy się z VeloPrądnik.

6. VeloDunajec - będzie miała długość ok. 172 km, od Zakopanego do Wietrzychowic (w powiecie tarnowskim), gdzie łączyć się będzie z WTR. W rejonie Jeziora Czorsztyńskiego stanowić będzie uzupełnienie projektu, mającego na celu zagospodarowanie otoczenia zbiornika.

7. VeloPrądnik – trasa o długości 57 km połączy Hutki (na granicy z województwem śląskim) z Krakowem.

8. VeloRudawa liczyć będzie ok. 45 km i poprowadzona zostanie przez 4 gminy, od Trzebini do Krakowa. Z założenia jest to trasa typowo rekreacyjna, a przez swoje położenie jej głównymi użytkownikami będą mieszkańcy Krakowa. Jednak poprzez połączenie z VeloSkawa i VeloPrądnik umożliwi podróżowanie po trasach całej Małopolski.

 

 

(AS)
(zdjęcie: Janusz Gawron)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze   

+1 #1 Gość 2016-06-23 23:06
Mam nadzieję,że drogi te będą pokryte asfaltem.Mam szosówkę i nie wyobrażam sobie jazdy po żwirowej nawierzchni oponami o rozmiarze 21 c.
Cytować
+3 #2 marek76 2016-06-24 06:04
Trasa wiślana asfaltowa ????????
Cytować
0 #3 sis 2016-06-24 08:02
od mostu w Jankowicach do mostu w Bobrku już jest położony asfalt (dwie warstwy) na wale Wisły, można spokojnie zabrać dzieci i pedałować bezpiecznie
Cytować
+2 #4 Anty-busiarz 2016-06-24 12:11
Cytuję Gość:
Mam nadzieję,że drogi te będą pokryte asfaltem.Mam szosówkę i nie wyobrażam sobie jazdy po żwirowej nawierzchni oponami o rozmiarze 21 c.

28C tez poszarpane a ja na krosowym cisne i klnę do czartaka
Cytować

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Redakcja portalu WadowiceOnline.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników. Komentarze o charakterze gróźb, personalne ataki oraz komentarze zakłócające dyskusję (trolling, spam) będą usuwane.