- Opublikowano: 12 stycznia 2017, 10:35
- Komentarze: 0
Znamy już wyniki Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa sprawdzającego wiedzę pierwszoklasistów na temat bezpiecznych zachowań w trudnych sytuacjach. W naszym powiecie najlepiej wypadły szkoły z Andrychowa, Wadowic, Frydrychowic i Ryczowa.
W grudniu pierwszoklasiści, już po raz ósmy, przystąpili do Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa. W tym roku wzięło w nim udział blisko 100 000 dzieci ze szkół podstawowych w całej Polsce. Najmłodsi uczniowie odpowiedzieli na pytania sprawdzające i utrwalające ich wiedzę na temat tego, jak zachować się w różnych, niebezpiecznych sytuacjach, z jakimi mogą się spotkać. Wyniki testu wyraźnie wskazują zagadnienia, z którymi dzieci radzą sobie najlepiej, jak i te wymagające od opiekunów dalszych działań edukacyjnych, mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa najmłodszych. W teście wzięli uczniowie z blisko 40 miejscowości z powiatu wadowickiego.
Najwięcej poprawnych odpowiedzi, wśród uczestników Testu Bezpieczeństwa odnotowaliśmy w Szkole Podstawowej we Frydrychowicach, Szkole Podstawowej nr 2 w Andrychowie, Zespole Szkolno-Przedszkolnym z Ryczowa oraz Szkole Podstawowej nr 2 w Wadowicach — mówi Dorota Liszka, rzecznik prasowy Grupy Maspex.
Ogólnopolski Test Bezpieczeństwa już od 8 lat stanowi bardzo ważny element akcji edukacyjnej – Akademia Bezpiecznego Puchatka – realizowanej pod patronatem honorowym Komendanta Głównego Policji oraz Kuratoriów Oświaty. Przygotowany został w atrakcyjnej, multimedialnej formie, we współpracy z ekspertami, m. in. z Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Najmłodsi uczniowie, pod opieką nauczycieli i rodziców, odpowiadali na 15 pytań obejmujących m. in. zagadnienia dotyczące bezpiecznych zachowań na drodze, w szkole, podczas zabawy, samodzielnego pobytu w domu, w czasie korzystania z Internetu czy w trudnych sytuacjach społecznych, np. związanych z przemocą. Dla dzieci była to okazja nie tylko do sprawdzenia, ale też utrwalenia wiedzy zdobytej podczas specjalnych zajęć poświęconych tematyce bezpieczeństwa. Z kolei rodzice, nauczyciele i opiekunowie poznali dzięki wynikom testu zagadnienia, nad którymi jeszcze należy z dzieckiem szczególnie uważnie popracować, aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że zachowa się prawidłowo w konkretnej, trudnej sytuacji.
Obszarem, który przy wypełnianiu testu sprawił pierwszakom najmniej problemów była tematyka związana z poruszaniem się po drogach. Aż 90% znało prawidłową odpowiedź na pytanie o to, dlaczego należy stosować elementy odblaskowe po zmroku, a 89% badanych wie, że w samochodzie zawsze należy zapinać pasy bezpieczeństwa. 89% dzieci zna też zasady korzystania z sygnalizacji świetlnej. Najmłodsi użytkownicy dróg wiedzą również, że przed każdą wycieczką rowerową trzeba sprawdzić, czy rower jest sprawny i założyć kask oraz kamizelkę odblaskową (wskazało tak 88% badanych dzieci). Jednak, mimo generalnie dobrej znajomości zasad bezpieczeństwa na drogach, to właśnie w tej kategorii znalazło się pytanie, które sprawiło pierwszoklasistom najwięcej kłopotu. Tylko bowiem 74% wie, którą stroną pobocza lub jezdni należy się prawidłowo poruszać, gdy nie ma chodnika.
Innym zagadnieniem, które powinno zwrócić uwagę rodziców i opiekunów było pytanie o zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Tylko 82% poprawnych odpowiedzi padło na pytanie o to, co należy zrobić, gdy ktoś poznany w Internecie chce się z dzieckiem spotkać lub uzyskać od niego dane. To szczególnie niepokojące, ponieważ z urządzeń podłączonych do Internetu korzystają już coraz młodsze dzieci, a osób o złych zamiarach, chcących wykorzystać ich naiwność wciąż nie brakuje. Jeśli natomiast chodzi o sytuacje szczególnego zagrożenia życia czy zdrowia, takie jak np. pożar, dzieci na szczęście zwykle wiedzą gdzie szukać pomocy. 87% badanych doskonale zna telefon alarmowy 112. 86% rozróżnia także numery odpowiednich służb i wie, gdzie zadzwonić w czasie nieszczęśliwego zdarzenia. Rodziców zapewne ucieszy też fakt, że większość dzieci (87%) nie wpuści do domu obcej osoby nawet, jeśli wygląda i zachowuje się przyjaźnie i wie, że nie należy bawić się nożem czy zapałkami (wskazało tak 88% dzieci).
Na uwagę dorosłych zasługują natomiast odpowiedzi, jakich dzieci udzieliły na pytanie dotyczące trudnych sytuacji społecznych związanych z przemocą, gdy np. ktoś je obraża, wyśmiewa lub chce odebrać im ich własność. Mimo tego, że większość (87%) wie, iż w przypadku spotkania się z przemocą należy powiadomić rodziców lub wychowawców, niepokojący jest fakt, że pozostała część nie znała odpowiedzi albo zdecydowała, aby o tego rodzaju sytuacji nie mówić zupełnie nikomu lub ewentualnie także zareagować przemocą i np. odebrać coś atakującemu. Dla rodziców to wyraźny sygnał, by szczególnie dobrze przyglądali się np. zmianom w zachowaniu dziecka, z kolei dla nauczycieli, aby byli wyjątkowo wyczuleni na tego typu sytuacje w swoich placówkach.
Zarówno wysoka frekwencja, jak i same wyniki testu pokazują jak ważna i potrzebna jest edukacja dzieci w zakresie bezpiecznych zachowań w najróżniejszych sytuacjach życiowych. Odpowiedzi uczniów wyraźnie wskazują, że wciąż należy pracować z nimi nad kwestiami dotyczącymi bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni czy w zakresie relacji społecznych. Oczywiście nie oznacza to jednocześnie, że można zaniedbać tematy, w których dzieci poradziły sobie lepiej. Bardzo ważne jest też współdziałanie i kontakt ze sobą wszystkich dorosłych zaangażowanych w proces wychowania, a więc zarówno rodziców, jak też nauczycieli czy innych opiekunów dziecka.
(AS)
(zdjęcie: Fotolia)