Zakończył się organizowany przez gminę Wadowice  konkurs architektoniczny na opracowanie koncepcji p
Tak w przyszłości ma wyglądać dworzec kolejowy w Wadowicach

Zakończył się organizowany przez gminę Wadowice  konkurs architektoniczny na opracowanie koncepcji projektowej dla budynku dworca kolejowego w Wadowicach. Zgłosiło się do niego 13 pracowni. Zwycięską pracę opracowało biuro projektowe "KartonArchitekci" z Krakowa.

Zakończył się organizowany przez gminę Wadowice  konkurs architektoniczny, którego głównym celem  było wyłonienie innowacyjnej, najlepszej pod względem architektonicznym, funkcjonalnym i użytkowym koncepcji zagospodarowania budynku dworca kolejowego w Wadowicach. Jak informuje magistrat, trwający od lutego tego roku konkurs wzbudził wśród biur projektowych z całej Polski spore zainteresowanie. Do złożenia prac konkursowych sąd zaprosił 13 pracowni, które po wstępnej weryfikacji spełniały wymagane kryteria. W finale konkursu znalazły się tylko dwie prace, które, jak się później okazało, były pracami na miarę zwycięskich opracowań.

Sąd konkursowy przyznał dwie nagrody. Pierwszą oraz trzecią. Zwycięską pracę opracowało biuro projektowe  „KartonArchitekci” z Krakowa. Uzyskała ona, w ocenie sądu konkursowego, 90/100 możliwych punktów. Praca w zdecydowanej większości spełnia oczekiwania i warunki określone w regulaminie konkursu. Zaproponowane rozwiązania są mocno osadzone w historii miasta, a jednocześnie posiadają, charakterystyczne dla współczesnych czasów, rozwiązania.

Fasadę istniejącego budynku pozostawiono w większości bez zmian, a jedyne zmiany które wprowadzono zostały zaakcentowane w postaci nowoczesnych form uwidocznionych w skrajnych częściach budynku. Nad istniejącą częścią restauracyjną budynku, w jego południowej części, wprowadzono przeszklony taras z funkcją kawiarni. Z drugiej strony budynku, w miejscu po istniejących barakach oraz toaletach, zaprojektowana została nowoczesna bryła, w której zlokalizowano takie pomieszczenia jak: szatnia, sanitariaty oraz sale dydaktyczne. Wnętrze budynku, na każdej z kondygnacji, zostało konsekwentnie otwarte i podzielone na strefy, w których każda spełnia swoją określoną funkcję. Na parterze budynku zachowana została cześć gastronomiczna, w ramach której otwarto przestrzeń restauracyjną na budynek oraz na istniejące podcienie przy wschodniej elewacji. Sala restauracyjna została połączona ze wspomnianym już wyżej tarasem, co nadało jej atrakcyjny wygląd oraz wielofunkcyjny charakter. W dalszej części zaprojektowano strefę relaksu, poczekalnię oraz pomieszczenia kasowe PKP, których forma i styl skrupulatnie oddają ducha galicyjskiego dworca PKP. Nie sposób nie wspomnieć również o niezwykle interesującym rozwiązaniu, jakie zostało zaproponowane podczas kreowania galicyjskiej przestrzeni dworca. Cegła, uzyskana z rozbiórki ścian działowych budynku zostanie wykorzystana jako posadzka w pomieszczeniach, co w połączeniu z zachowanymi żyrandolami, ławkami dworcowymi oraz kasami w pełni oddaje historię tego miejsca.

W dalszej części budynku, styl galicyjski oddaje pole nowoczesności. Stopniowo poprzez salę dydaktyczno – wystawienniczą przechodzi, nowoczesnym przeszklonym przejściem, w nowo zaprojektowaną bryłę budynku w jego północnej części.  Na uwagę zasługuje wielofunkcyjność sali dydaktycznej, której ścianki działowe zostały podwieszone na szynach, co w łatwy sposób pozwoli na dzielenie sali w mniejsze przestrzenie, według potrzeb jej użytkowników.

Na piętrze budynku zostało zaprojektowane nowoczesne centrum konferencyjne, w którym możliwe będzie organizowanie spotkań oraz szkoleń dla stowarzyszeń, organizacji oraz grup działających na terenie gminy, organizujących zajęcia dla lokalnej społeczności. Kompozycja, jak również wyposażenie przestrzeni konferencyjnej zapewnia wykorzystanie nowoczesnego (innowacyjnego) sprzętu multimedialnego, szerokopasmowego internetu oraz innych form, które są niezbędne dla realizacji funkcji sali konferencyjnej. Wyposażenie, jak również zaplecze zapewniają szeroko pojęte możliwości organizacji czasu (spotkań, szkoleń, prelekcji, wykładów itp.) społeczności lokalnej w różnych grupach wiekowych i tematycznych. Wyposażenie jest nowatorskie i zapewnia min. ilość elementów takich jak: system projekcji filmów, prezentacji itp., system inteligentnego oświetlenia, nagłośnienie, rozwiązań wzorowanych na „smart office” tj. ułatwiających korzystanie z przestrzeni np. rozwiązania akustyczne, wentylacyjne itp.

Oprócz zaproponowanej funkcji konferencyjnej, zaprojektowane pomieszczenie może równie dobrze pełnić funkcję ekspozycyjno – wystawienniczą. W tej części zaproponowano odsłonięcie istniejącego stropu i otwarcie przestrzeni. W ten sposób wyeksponowano piękną konstrukcję więźby dachowej, która w połączeniu z ceglanymi ścianami w idealny sposób oddaje charakter tego miejsca.  Ponadto, więźba dachu, która wzmocniona została stalową konstrukcją, daje możliwość na doposażenie sali zarówno w elementy oświetleniowe, pozwalające na eksponowanie wystaw, jak również elementy audiowizualne. Całość sprawia, że sala ma ogromny potencjał do podążania z duchem czasu oraz nowymi oczekiwaniami względem jej obecnych, a także przyszłych użytkowników. Ciekawym i wartym uwagi zabiegiem, jest zlokalizowanie w pozostałej części poddasza małej sali konferencyjnej, która poprzez swoją przeszkloną część, otwiera widok na główną salę. Ponadto w przestrzeniach pierwszego piętra oraz poddasza, zaprojektowano sanitariaty, biuro administratora budynku, pomieszczenie techniczne oraz magazynowe, które są niezbędne do funkcjonowania całego obiektu.

Opracowany projekt koncepcyjny to pierwszy etap rewitalizacji budynku wadowickiego dworca kolejowego.. Projektanci w ramach pracy konkursowej opracowali ponadto program funkcjonalno – użytkowy, który jest niezbędny w dalszym procesie inwestycyjnym. W oparciu o niego, gmina Wadowice będzie aplikować o środki zewnętrzne na przebudowę obiektu z funduszy europejskich.

Przypomnijmy, że wadowicka stacja kolejowa oraz sam budynek dworca to miejsce dosyć atrakcyjne geograficznie, architektonicznie i biznesowo. W latach 80-tych ubiegłego wieku był to spory węzeł kolejowy, z którego można było wyjechać w czterech kierunkach. W 1988 roku zaczęto likwidacje torów w kierunku południowym (Skawiec i Suchej Beskidzkiej). W 2002 zawieszono ruch w kierunku Spytkowic i Trzebini. W 2007 roku dokonano tu gruntownej przebudowy i remontu w związku z rewitalizacją linii kolejowej nr 117 i tzw. Szlaku Papieskiego, po którym kursował Pociąg Papieski. W 2011 zlikwidowano kasy biletowe. Obecnie jeżdżą tu wyłącznie pociągi w kierunku Bielska i Krakowa: linia nr 103 na północ jest zdewastowana, bez trakcji elektrycznej i z powodu kradzieży torów nieprzejezdna. Sam budynek dworca jak i stacja wyróżnia się na tle innych tego typu obiektów w Małopolsce

(MG)
(zdjęcia: Urząd Miejski w Wadowicach)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

+6 #1 mieszkaniec 2017-05-24 11:04
Wyglądem przypomina to trochę bardziej szkołę niż dworzec.
Cytować
+8 #2 Nowy 2017-05-24 13:09
Sala konferencyjna to bardzo dobry pomysł - ogólnie dobre miejsce do kreatywnych działań.
Cytować
+2 #3 Oblatywacz 2017-05-25 10:47
To chyba Dom Kultury bis.
Cytować
0 #4 gjh 2017-07-08 12:29
nareszcie ukończą remąt :D
Cytować
+1 #5 MD 2017-07-08 14:37
Cytuję gjh:
nareszcie ukończą remąt :D

Remąty waszna żetsz
Cytować
Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Redakcja portalu WadowiceOnline.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników. Komentarze o charakterze gróźb, personalne ataki oraz komentarze zakłócające dyskusję (trolling, spam) będą usuwane.