- Opublikowano: 22 grudnia 2023, 09:00
- Komentarze: 0
Kolej wznowiła bezpośrednie połączenia kolejowe na Podhale. Zakończono zasadnicze prace w ostatnim etapie inwestycji, zapewniające krótsze i komfortowe podróże kolejową zakopianką. Zmodernizowane stacje i przystanki zwiększyły dostępność i ułatwiły komunikację w przejazdach dalekobieżnych oraz regionalnych.
Od piątku (22.12) PKP PLK S.A. wznowiła bezpośrednie połączenia kolejowe do Zakopanego. Skrócenie podróży, zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa – taki jest finalny efekt wielobranżowych prac na trasie Skawina - Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Zrealizowano już zasadniczą część robót, umożliwiającą przed świętami wznowienie ruchu kolejowego i dojazd pociągiem do końcowej stacji Zakopane. Dzięki inwestycji zarządcy infrastruktury kolejowej pasażerowie szybciej dojadą na Podhale, m.in. z Trójmiasta, Warszawy i z Krakowa. Podróż najszybszym pociągiem ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmuje około 2 godzin i 30/40 minut. Trasa jest przygotowana do prędkości jazdy pociągów – max. 100 km/h dla linii 97 Skawina - Sucha Beskidzka i 98 Sucha Beskidzka - Chabówka oraz max. 120 km/h dla linii 99 Chabówka - Zakopane.
Sprawność i bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zapewnia m.in. ponad 100 kilometrów zmodernizowanych torów, 130 nowych rozjazdów, 300 obiektów inżynieryjnych, tj. mostów, przepustów oraz nowa łącznica kolejowa w Chabówce. Łącznica jest istotnym elementem inwestycji, który wpłynął na czas przejazdu koleją na jednotorowej trasie. Ten dodatkowy odcinek toru wyeliminował konieczność zmiany kierunku jazdy i skrócił czas podróży do Zakopanego o blisko 15 minut.
Komfort w przejazdach kolejową zakopianką zwiększyły kolejne obiekty dla podróżnych. Do 28 zmodernizowanych oraz nowych stacji i przystanków dołączyły: Biały Dunajec i Zakopane . Dostępność do kolei ułatwią również dodatkowe punkty zatrzymywania się pociągów: Bańska Niżna, Poronin Misiagi i Chabówka Stadion. Podobnie jak na zmodernizowanych dotychczas oraz nowych obiektach wyższy poziom obsługi podróżnych zapewniły nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Po zimowych podróżach, przy dogodniejszych warunkach pogodowych, dokończone będą pozostałe roboty, m.in. na stacji Zakopane. Obejmą one nawierzchnię na peronach, montaż wiat oraz prace wykończeniowe i porządkowe, których realizację uniemożliwiała obecna aura. Docelowo, m.in. po przeprowadzeniu wstępnej eksploatacji i dokończeniu prac na wiosnę, również okołotorowych (budowa dróg), najkrótszy czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego powinien wynosić około 2 godziny 15/20 minut.
Modernizacja kolejowej zakopianki, prowadzona jest w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Na realizację przeznaczono przeszło 1,4 miliarda złotych netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
(AS)