- Opublikowano: 09 czerwca 2023, 15:01
- Komentarze: 2

Już od niedzieli (11.06) pociągi jadące z Krakowa do Wadowic i Bielska skrócą trasę korzystając już z nowej linii kolejowej o numerze 621: łącznicy między liniami nr 97 i 117. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły wszystkie prace z tym związane.
Już od niedzieli (11.06) po korekcie rozkładu jazdy pociągi z Krakowa do Bielska przez Kalwarię, Wadowice i Andrychów, pojadą przez nową linię kolejową nr 621: łącznicę między liniami nr 97 i 117 wybudowaną w Kalwarii Zebrzydowskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły wszystkie prace związane z budową tej inwestycji.
Jednak nie wszystkie pociągi skorzystają z nowego skrótu: mają być dwa wyjątki: pociągi "33622" relacji Wadowice - Kraków Główny oraz "34605" relacji Kraków Główny - Bielsko-Biała Główna, które pojadą tak jak dotychczas przez stację Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona ze zmianą czoła. Wszystko to w związku ze skomunikowaniem z pociągami Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Sucha Beskidzka.
Tak prezentuje się łącznica w Kalwarii Zebrzydowskiej:
https://wadowiceonline.pl/biznes/24332-kolej-zakonczyla-prace-z-lacznica-w-kalwarii-zebrzydowskiej-od-niedzieli-pojada-po-niej-pociagi#sigFreeIdbeeda9a5d8
Przypomnijmy, że łącznica powstawała od czerwca ubiegłego roku: wybudowany został prawie pół kilometrowy nasyp kolejowy, tor, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym a także sieć trakcyjna, infrastruktura energetyczna i teletechniczna oraz dwa nowe przepusty kolejowe. Prace warte 23 miliony złotych wykonała wyłoniona w przetargu, do którego przystąpiło łącznie 6 podmiotów, firma ZUE S.A. z Krakowa. Zadanie realizowane zostało w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Projekt jest dofinansowany z POIiŚ.
W zasadzie jest to odbudowa łącznicy: istniała ona w tym miejscu, ale została rozebrana w latach sześćdziesiątych i pozostała po niej jedynie część nasypu. Nowa jest szersza i o innym profilu (tego wymagają obecne normy odnośnie takich torów). Ślady po łącznicy możemy zobaczyć na starych mapach.

Budowa łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej to kolejne przedsięwzięcie, zwiększające atrakcyjność linii Kraków - Bielsko-Biała. Na trasie PLK zrealizowały już inwestycje za 129 milionów złotych. Prace między Wadowicami a Andrychowem poprawiły komfort oraz bezpieczeństwo podróżowania. Dodatkowy przystanek Osiedle Podhalanin i zmodernizowane perony na stacji Andrychów oraz na przystankach w Choczni, Choczni Górnej, Inwałdzie zapewniają lepszą dostępność do kolei. Korzystnym rozwiązaniem na jednotorowej trasie, wpływającym na jakość podroży jest także wybudowana mijanka w Barwałdzie Średnim i przystanek w dogodniejszej lokalizacji.
Pociągi w ostatnich tygodniach przeżywają w powiecie wadowickim prawdziwy renesans. Coraz więcej pasażerów wybiera ten środek lokomocji, co widać często po pełnych składach i tłumach na dworcach i przystankach, szczególnie na linii z Kalwarii do Bielska. To po części efekt wycofania się jedynego przewoźnika obsługującego bezpośrednie połączenie z Krakowa do Bielska. Pasażerowie wybierają więc kolej. Niestety oferta Polregio obsługującego połączenia kolejowe na tej trasie jest nieco uboga, bo jest ich jedynie sześć na dzień. Stąd petycja do władz województwa o zwiększenie ilości połączeń, pod która ciągle można się podpisać TUTAJ
Wielu pasażerów ostrzy sobie zęby na zapowiadaną nową linię Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która ma kursować z Krakowa do Andrychowa po wyremontowanych torach i właśnie nowej łącznicy. Niestety zanim ona zostanie uruchomiona, trochę czasu jeszcze minie.
Zobacz: Koleje Małopolskie planują Szybką Kolej Aglomeracyjną do Andrychowa?
(Marcin Guzik)
Komentarze
Wyjdź z piwnicy ignorancie