W powiecie wadowickim powstała nowa linia kolejowa o numerze 621: to łącznica kolejowa między liniami
Kalwaryjski trójkąt. Tak prezentuje się nowa łącznica kolejowa

W powiecie wadowickim powstała nowa linia kolejowa o numerze 621: to łącznica kolejowa między liniami nr 97 i 117. Jej powstanie skróci czas jazdy pociągów do Wadowic, Andrychowa i Bielska.  Wkrótce zostanie udostępniona do ruchu.

Przez ostanie miesiące w Kalwarii Zebrzydowskiej powstawała nowa linia kolejowa w powiece wadowickim o numerze 621: to łącznica kolejowa między liniami nr 97 i 117. Prace powoli dobiegają końca: wybudowany został prawie pół kilometrowy nasyp kolejowy, tor, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym a także sieć trakcyjna, infrastruktura energetyczna i teletechniczna oraz dwa nowe przepusty kolejowe.  Prace warte 23 miliony złotych wykonuje wyłoniona w przetargu, do którego przystąpiło łącznie 6 podmiotów, firma  ZUE S.A. z Krakowa. Zadanie ma być realizowane w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Projekt jest dofinansowany z POIiŚ.

Tak wyglądał teren przed budową łącznicy:

 

A tak prezentuje się obecnie:

Oddanie łącznicy kolejowej do eksploatacji planowane jest w rozkładzie jazdy 2023/2024: ma być ona gotowa w czerwcu tego roku. W zasadzie jest to odbudowa łącznicy: istniała ona w tym miejscu, ale została rozebrana w latach sześćdziesiątych i pozostała po niej jedynie część nasypu. Nowa jest szersza i o innym profilu (tego wymagają obecne normy odnośnie takich torów). Ślady po łącznicy możemy zobaczyć na starych mapach:

 

Powstanie łącznicy spowoduje, że czas przejazdu pociągów z Krakowa do Wadowic, Andrychowa i Bielska skróci się: pociągi będą jechać bezpośrednio, bez wjeżdżania na stację kolejową Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona i zmieniania kierunku. To rozwiązanie usprawni ruch kolejowy i pozwoli skrócić nawet o blisko kwadrans podróże na tej trasie.

Budowa łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej to kolejne przedsięwzięcie, zwiększające atrakcyjność linii Kraków - Bielsko-Biała. Na trasie PLK zrealizowały już inwestycje za 129 milionów złotych.  Prace między Wadowicami a Andrychowem poprawiły komfort oraz bezpieczeństwo podróżowania. Dodatkowy przystanek Osiedle Podhalanin i zmodernizowane perony na stacji Andrychów oraz na przystankach w Choczni, Choczni Górnej, Inwałdzie zapewniają lepszą dostępność do kolei. Korzystnym rozwiązaniem na jednotorowej trasie, wpływającym na jakość podroży jest także wybudowana mijanka w Barwałdzie Średnim i przystanek w dogodniejszej lokalizacji.

Wielu pasażerów ostrzy sobie zęby na zapowiadaną nową linię Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która ma kursować z Krakowa do Andrychowa po wyremontowanych torach i nowej łącznicy.

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

-18 #1 Jajo 2023-03-18 17:20
To jak będą jeździć z Lanckorony do Krakowa i Bielska udogodnienie po ... A z Wadowic do Zakopanego ktoś jak to projektował to myślał o utrudnieniach czy tylko jak wyda kasę
Cytować
+10 #2 Stanisław 2023-03-19 07:52
Potem chyba naprawdę nie wie, jak wyglądają linie kolejowe przechodzące przez stację Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona. Otóż, nadal będzie się dało z niej dojechać do Krakowa pociągami jadącymi z kierunku Suchej Beskidzkiej / Zakopanego. Podobnie, nadal bezproblemowo - o ile takie połączenie będzie istnieć - pociąg w relacji Wadowice-Zakopa ne będzie w stanie przejechać przez KZL. Ułatwi się tylko przyjazd w relacji Bielsko-Biała/W adowice - Kraków.
Cytować
+10 #3 Marek 2023-03-19 07:55
Cytuję Jajo:
To jak będą jeździć z Lanckorony do Krakowa i Bielska udogodnienie po ... A z Wadowic do Zakopanego ktoś jak to projektował to myślał o utrudnieniach czy tylko jak wyda kasę

Normalnie z Kalwarii lanckorony będą pociągi do Krakowa te jadące od Suchej i Zakopanego nawet niektóre IC.
Poza tym ponad 95% podróznych od strony Bielska Andrychowa czy Wadowic jedzie w stronę Krakowa a nie Suchej Beskidzkiej.Sta ry to pozostanie dla bezpośrednich IC na Zakopane ale ile osób od strony Bielska jedzie do Zakopanego Regio z przesiadką w Kalwarii-desper aci
Cytować
-2 #4 Kalikst 2023-03-19 08:30
Czyli mam rozumieć, że od czerwca tego roku będzie można bez wjeżdżania do KZL podróżować do Krakowa? Oby. Z drugiej strony, dawniej pomiędzy Kalwarią a Skawiną było jedynie 5 przystanków, a teraz jest aż 9. Podobnie między Skawiną a Krakowem Głównym, co kilometr przystanek. Zamiast szybciej, jest jeszcze wolniej.
Cytować
+4 #5 Bronislaw 2023-03-19 10:08
O ile pamiętam ta łącznica istniała chyba do 2000 nasyp tak samo .Ale sukces 500 metrów torów przez 2 lata a gdzie reszta.CMK budowali 6 lat od podstaw a remontują 30 i gdzie sens i logika
Cytować
+8 #6 Inny 2023-03-19 10:39
Cytuję Kalikst:
Czyli mam rozumieć, że od czerwca tego roku będzie można bez wjeżdżania do KZL podróżować do Krakowa? Oby. Z drugiej strony, dawniej pomiędzy Kalwarią a Skawiną było jedynie 5 przystanków, a teraz jest aż 9. Podobnie między Skawiną a Krakowem Głównym, co kilometr przystanek. Zamiast szybciej, jest jeszcze wolniej.


Dawniej nie było tylu ludzi . Więcej ludzi, więcej przystanków. Trochę wolniej będzie, to fakt.
Mimo wszystko wolę pociąg, bo jestem w centrum Krakowa bezpośrednio. Zamiast przebijać się przez Zakopiankę. No i parkingi w Krakowie....
Cytować
+8 #7 Turysta 2023-03-19 14:51
Cytuję Marek:
Cytuję Jajo:
To jak będą jeździć z Lanckorony do Krakowa i Bielska udogodnienie po ... A z Wadowic do Zakopanego ktoś jak to projektował to myślał o utrudnieniach czy tylko jak wyda kasę

Normalnie z Kalwarii lanckorony będą pociągi do Krakowa te jadące od Suchej i Zakopanego nawet niektóre IC.
Poza tym ponad 95% podróznych od strony Bielska Andrychowa czy Wadowic jedzie w stronę Krakowa a nie Suchej Beskidzkiej.Stary to pozostanie dla bezpośrednich IC na Zakopane ale ile osób od strony Bielska jedzie do Zakopanego Regio z przesiadką w Kalwarii-desperaci

Witam, jechałem pociągiem na trasie Bielsko-Krakow, ludzie sporo w obie strony, może wczas rano i późno wieczorem mało jest osób, ale popieram pomysł skrócenie czasu przejazdu. Dawno temu jak jechałem pociągiem to na trasie Andrychów Kalwaria to był tylko maszynista i konduktor, ludzi jak na lekarstwo a teraz sporo. :)
Cytować
+2 #8 Gość 2023-03-19 23:21
Cytuję Kalikst:
Czyli mam rozumieć, że od czerwca tego roku będzie można bez wjeżdżania do KZL podróżować do Krakowa? Oby. Z drugiej strony, dawniej pomiędzy Kalwarią a Skawiną było jedynie 5 przystanków, a teraz jest aż 9. Podobnie między Skawiną a Krakowem Głównym, co kilometr przystanek. Zamiast szybciej, jest jeszcze wolniej.

Gotowa będzie w czerwcu, ale uruchomiona najpewniej w grudniu przy wprowadzaniu nowego rozkładu...
Cytować
+1 #9 arg 2023-03-20 13:35
Cytuję Bronislaw:
O ile pamiętam ta łącznica istniała chyba do 2000 nasyp tak samo .Ale sukces 500 metrów torów przez 2 lata a gdzie reszta.CMK budowali 6 lat od podstaw a remontują 30 i gdzie sens i logika


Masz w artykule, że łącznica, w nieco innym śladzie, istniała do lat 60-tych. Jeżeli rzeczywiście 500m nowego toru skróci przejazd o 15 minut, to tylko się cieszyć. Brzmi dużo sensowniej niż niektóre długotrwałe modernizacje kosztujące wielokrotnie więcej, a przynoszące minimalną poprawę czasu. Boję się tylko, że te 15 minut okaże się zbyt optymistyczne.
Cytować
-4 #10 Koko 2023-03-23 10:26
Bez sensu, lepiej w ten sposób w praktyce Kalwaria Zebrzydowska zostanie odcięta od części połączeń. Tak jak wcześniej Sucha Beskidzka. Czy nie lepiej byłoby zrobić tak by zmiana kierunku trwała znacznie krócej? Przecież współczesne jednostki trakcyjne mają monitoring pracy hamulców w całym składzie, nie trzeba robić próby. Stacja ma rozjazdy sterowane elektrycznie. W Czechach zmiana kierunku zajmuje 2 minuty, tyle żeby maszynista przeszedł z jednej kabiny do drugiej... Jeśli już to dobudować drugi tor do stacji w KZ żeby nie blokować ruchu.
Cytować
Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Redakcja portalu WadowiceOnline.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników. Komentarze o charakterze gróźb, personalne ataki oraz komentarze zakłócające dyskusję (trolling, spam) będą usuwane.