Po chwilowym zamieszaniu w związku z rozpoczęciem remontu budynku dworca kolejowego w Wadowicach, oznak
Remont kolejowego dworca. Oznakowano dojścia na perony

Po chwilowym zamieszaniu w związku z rozpoczęciem remontu budynku dworca kolejowego w Wadowicach, oznakowano w końcu dla pasażerów sposób dojścia na perony.

Jak już informowaliśmy, w tym tygodniu, z wielomiesięcznym opóźnieniem w stosunku do pierwotnych planów, rozpoczęła się w końcu przebudowa należącego do gminy budynku wadowickiego dworca kolejowego.  Powodem opóźnienia, były trudności z procedurami uzyskania pozwolenia na budowę. Firma uzyskała je dopiero niedawno, bo w sierpniu tego roku. Niedawno okazało się też, że trzeba będzie sporo dołożyć, aby wykonać remont budynku, bo wyliczono, że trzeba na to będzie jednak nieco ponad 15 milionów złotych, więc o ponad 5 milionów złotych więcej niż planowano.

Zobacz: W końcu zaczął się remont budynku dworca kolejowego w Wadowicach. Pasażerów czekają utrudnienia

Był jednak spory problem, który spowodował spore zamieszanie wśród pasażerów, zwłaszcza nietutejszych: dworzec nie został wyłączony z ruchu kolejowego ale dojście do peronów nie było oznakowane i wiele osób mogło odnieść wrażenie,  że w ogóle nie ma tutaj wejścia a sama stacja jest wyłączona z ruchu.

Na szczęście po kilku dniach, co prawda dosyć prowizorycznie ale za to czytelnie, oznakowano dojście do torów.

 

Według planów, po rewitalizacji, stary obiekt stanie się nie tylko nowoczesnym dworcem, ale również unikatowym centrum aktywności społecznej. W budynku dworca znajdzie się miejsce m.in. na klimatyczną restaurację i kawiarnię, strefę relaksu, poczekalnię oraz odrestaurowane kasy biletowe.

Obok powstanie całkowicie nowy budynek z nowoczesnym centrum konferencyjnym, częścią ekspozycyjno-wystawienniczą, a oraz salę muzyczną wyposażoną w instrumenty. Całość zostanie wykonana z materiałów najwyższej jakości, tak aby zabytkowy budynek zachował swój oryginalny, wartościowy, galicyjski charakter. Dworzec ma bowiem wpisywać się stylem i formą w historię Ziemi Wadowickiej z okresu Galicji.

Tak może to wyglądać według projektów zaprezentowanych kilka lat temu przez wadowicki magistrat:

Wadowicka stacja kolejowa oraz sam budynek dworca to miejsce dosyć atrakcyjne geograficznie, architektonicznie i biznesowo. W latach 80-tych był to spory węzeł kolejowy, z którego można było wyjechać w czterech kierunkach. W 1988 roku zaczęto likwidacje torów w kierunku południowym (Skawiec i Suchej Beskidzkiej). W 2002 zawieszono ruch w kierunku Spytkowic i Trzebini. W 2007 roku dokonano tu gruntownej przebudowy i remontu w związku z rewitalizacją linii kolejowej nr 117 i tzw. Szlaku Papieskiego, po którym kursował Pociąg Papieski. W 2011 zlikwidowano kasy biletowe. Obecnie jeżdżą tu wyłącznie pociągi w kierunku Bielska i Krakowa: linia nr 103 na północ jest zdewastowana, bez trakcji elektrycznej i z powodu kradzieży torów nieprzejezdna. Sam budynek dworca jak i stacja wyróżnia się na tle innych tego typu obiektów w Małopolsce.

(Marcin Guzik)
(zdjęcia: Patryk Knapczyk)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

+14 #1 Snoopy 2022-10-21 21:16
Gratuluję pomysłu wytyczenia trasy. Teraz osoba na wózku inwalidzkim lub rodzic z dziećmi musi zjechć po trawniku bo są tam fajne dwa stopnie.
+4 #2 Widzę 2022-10-21 22:24
Czy burmistrz przekazał nielegalnie nasze dane poczcie polskiej w czasie wyborów kopertowych ?
+9 #3 Widze 2022-10-21 23:03
A czy Filip K i pani F posłowie z naszego powiatu pomogą naszym lokalnym dzieciom z sma zdobyć pieniądze na lek ? Niestety te dzieci są wg rządu nierefundowane .
+8 #4 Widze 2022-10-21 23:46
Niech pan przywróci komentarze z artykułu o tym że na nowej ulicy nie świecą lampy , skoro ma pan serce i wizję co robią z nami politycy niech pan to wróci co było w komentarzach . Nie szkoda Panu tych dzieci ???
+6 #5 Taki jeden 2022-10-22 08:30
Mam takie przeczucie, że nawet po remoncie po dworcu będzie wiatr hulał. Aby tak się nie stało musiałoby przez Wadowice przejeżdżać znacznie więcej pociągów niż teraz.
-10 #6 Monika 2022-10-22 13:34
Jak skutecznie można budować nic za nasze podatki. Tak tylko PiS potrafi. Kolej nikomu już nie jest potrzebna mamy XXI wiek.
+6 #7 Przemo 2022-10-22 16:30
O jest pani Monika, zaraz przyjdzie do kompletu pan Tadeusz, a osoby te są znane z tego że zawsze chwaliły pewną firmę z Roczyn.
+7 #8 Kjk 2022-10-23 12:24
Wracając do zdewastowanych lini kolejowych np linia 103 Trzebinia -Wadowice wszystko da się naprawić wystarczyło że się zmienił marszałek województwa i z powodzeniem udało się rewktywowac połączenia Kraków-Przecisz ów(narazie przeciszów docelowo Oświęcim )wystarczy poczytać jakie zapotrzebowanie jest na kolej proszę; https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowe-polaczenie-trafilo-w-zapotrzebowanie_48306.html
Może pomyślą albo może petycja w sprawie powrotu połączeń na linie 103 ? :) połączenia można by było teraz idealnie zintegrować z połączeniami na lk94 i lk93
0 #9 P. 2022-10-25 20:24
Cytuję Monika:
Jak skutecznie można budować nic za nasze podatki. Tak tylko PiS potrafi. Kolej nikomu już nie jest potrzebna mamy XXI wiek.

NIKOMU?? weź kobieto przyjdź na dworzec w godzinach jazdy pociągów to sama zobaczysz. samo klepanie głupot tutaj nic nie da. Prawda jest inna niż ci się wydaje

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.