- Opublikowano: 21 października 2022, 20:40
- Komentarze: 9
Po chwilowym zamieszaniu w związku z rozpoczęciem remontu budynku dworca kolejowego w Wadowicach, oznakowano w końcu dla pasażerów sposób dojścia na perony.
Jak już informowaliśmy, w tym tygodniu, z wielomiesięcznym opóźnieniem w stosunku do pierwotnych planów, rozpoczęła się w końcu przebudowa należącego do gminy budynku wadowickiego dworca kolejowego. Powodem opóźnienia, były trudności z procedurami uzyskania pozwolenia na budowę. Firma uzyskała je dopiero niedawno, bo w sierpniu tego roku. Niedawno okazało się też, że trzeba będzie sporo dołożyć, aby wykonać remont budynku, bo wyliczono, że trzeba na to będzie jednak nieco ponad 15 milionów złotych, więc o ponad 5 milionów złotych więcej niż planowano.
Był jednak spory problem, który spowodował spore zamieszanie wśród pasażerów, zwłaszcza nietutejszych: dworzec nie został wyłączony z ruchu kolejowego ale dojście do peronów nie było oznakowane i wiele osób mogło odnieść wrażenie, że w ogóle nie ma tutaj wejścia a sama stacja jest wyłączona z ruchu.
Na szczęście po kilku dniach, co prawda dosyć prowizorycznie ale za to czytelnie, oznakowano dojście do torów.
Według planów, po rewitalizacji, stary obiekt stanie się nie tylko nowoczesnym dworcem, ale również unikatowym centrum aktywności społecznej. W budynku dworca znajdzie się miejsce m.in. na klimatyczną restaurację i kawiarnię, strefę relaksu, poczekalnię oraz odrestaurowane kasy biletowe.
Obok powstanie całkowicie nowy budynek z nowoczesnym centrum konferencyjnym, częścią ekspozycyjno-wystawienniczą, a oraz salę muzyczną wyposażoną w instrumenty. Całość zostanie wykonana z materiałów najwyższej jakości, tak aby zabytkowy budynek zachował swój oryginalny, wartościowy, galicyjski charakter. Dworzec ma bowiem wpisywać się stylem i formą w historię Ziemi Wadowickiej z okresu Galicji.
Tak może to wyglądać według projektów zaprezentowanych kilka lat temu przez wadowicki magistrat:
https://wadowiceonline.pl/biznes/22529-remont-kolejowego-dworca-oznakowano-dojscia-na-perony#sigFreeId98bf20a14f
Wadowicka stacja kolejowa oraz sam budynek dworca to miejsce dosyć atrakcyjne geograficznie, architektonicznie i biznesowo. W latach 80-tych był to spory węzeł kolejowy, z którego można było wyjechać w czterech kierunkach. W 1988 roku zaczęto likwidacje torów w kierunku południowym (Skawiec i Suchej Beskidzkiej). W 2002 zawieszono ruch w kierunku Spytkowic i Trzebini. W 2007 roku dokonano tu gruntownej przebudowy i remontu w związku z rewitalizacją linii kolejowej nr 117 i tzw. Szlaku Papieskiego, po którym kursował Pociąg Papieski. W 2011 zlikwidowano kasy biletowe. Obecnie jeżdżą tu wyłącznie pociągi w kierunku Bielska i Krakowa: linia nr 103 na północ jest zdewastowana, bez trakcji elektrycznej i z powodu kradzieży torów nieprzejezdna. Sam budynek dworca jak i stacja wyróżnia się na tle innych tego typu obiektów w Małopolsce.
(Marcin Guzik)
(zdjęcia: Patryk Knapczyk)
WadowiceOnline.pl
Ostatnie artykuły z kategorii Biznes:
Niemal 1,4 miliarda złotych wypłaconych „trzynastek” w Małopolsce
W majówkę sklepy zamknięte, za to ostatnia niedziela kwietnia handlowa
Na wadowickim dworcu autobusowym ruszyło nowe bistro
Terytorialsi przyjdą do pracy w... mundurze. Taki dzień
Mimo, że ratują życie, liczna przeciwników szczepień rośnie. Trwa Europejski Tydzień Szczepień
Komentarze
Może pomyślą albo może petycja w sprawie powrotu połączeń na linie 103 ? :) połączenia można by było teraz idealnie zintegrować z połączeniami na lk94 i lk93
NIKOMU?? weź kobieto przyjdź na dworzec w godzinach jazdy pociągów to sama zobaczysz. samo klepanie głupot tutaj nic nie da. Prawda jest inna niż ci się wydaje