- Opublikowano: 15 września 2022, 14:53
- Komentarze: 2
Rozpoczyna się kolejny etap prac przy budowie (a w zasadzie odbudowie...) łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej. Dobra wiadomość jest taka, ze powracają bezpośrednie połączenia z Krakowa do Bielska przez Wadowice i Andrychów.
W sobotę (17.09) wznowienie bezpośrednich połączeń z Krakowa do Bielska Białej przez Kalwarią, Wadowice i Andrychów zakończy się I etap inwestycji przy budowie łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej. W pierwszym etapie prace wymagały przez miesiąc zmian w organizacji ruchu. Dobudowano wówczas m. in. fragment nasypu kolejowego i sieć trakcyjną w miejscu włączenia nowej linii do czynnych torów linii nr 97 i 117. Wykonano jednocześnie rozbudowę istniejącego mostu kolejowego nad ciekiem wodnym. Ważny zakres prac początkowego etapu stanowiła także zabudowa rozjazdu na linii kolejowej 117 wraz z odcinkami torów dojazdowych.
Prace w kolejnym etapie będą prowadzone bez komunikacji zastępczej. Roboty obejmą dalsze formowanie nasypu kolejowego i budowę dwóch przepustów. Kontynuowana będzie jednocześnie budowa sieci trakcyjnej, torów i odwodnienia łącznicy. W zakresie kolejnych prac jest również budowa zasilania, oświetlenia oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Prace za blisko 23 miliony złotych netto realizowane są w ramach zadania: „Budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej w ciągu linii kolejowych nr 97 Skawina - Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Bielsko Biała Główna”. Oddanie łącznicy kolejowej do użytkowania planowane jest w grudniowym rozkładzie jazdy 2023/2024.
Oddanie łącznicy kolejowej do eksploatacji planowane jest w grudniowym rozkładzie jazdy 2023/2024: ma być ona gotowa w czerwcu przyszłego roku.
W zasadzie będzie to odbudowa łącznicy: istniała ona w tym miejscu, ale została rozebrana w latach sześćdziesiątych i pozostała po niej jedynie część nasypu. Nowa ma być szersza i o innym profilu (tego wymagają obecne normy odnośnie takich torów). Ślady po łącznicy możemy zobaczyć na starych mapach:
Powstanie łącznicy spowoduje, że czas przejazdu pociągów z Krakowa do Wadowic, Andrychowa i Bielska skróci się: pociągi będą jechać bezpośrednio, bez wjeżdżania na stację kolejową Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona i zmieniania kierunku. To rozwiązanie usprawni ruch kolejowy i pozwoli skrócić nawet o blisko kwadrans podróże na tej trasie.
Budowa łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej to kolejne przedsięwzięcie, zwiększające atrakcyjność linii Kraków - Bielsko-Biała. Na trasie PLK zrealizowały już inwestycje za 129 milionów złotych. Prace między Wadowicami a Andrychowem poprawiły komfort oraz bezpieczeństwo podróżowania. Dodatkowy przystanek Osiedle Podhalanin i zmodernizowane perony na stacji Andrychów oraz na przystankach w Choczni, Choczni Górnej, Inwałdzie zapewniają lepszą dostępność do kolei. Korzystnym rozwiązaniem na jednotorowej trasie, wpływającym na jakość podroży jest także wybudowana mijanka w Barwałdzie Średnim i przystanek w dogodniejszej lokalizacji.
Prace poprawiające dostęp do kolei zaplanowano również na terenie województwa śląskiego. Dzięki przebudowie stacji Kozy, podróżni łatwiej wsiądą do pociągów w kierunku Bielska-Białej, Andrychowa, Wadowic i Krakowa.
(Marcin Guzik)
(zdjęcia: Patryk Knapczyk)
Komentarze