Rozpoczyna się kolejny etap prac przy budowie (a w zasadzie odbudowie...) łącznicy kolejowej w Kalwari
Rozpoczyna się kolejny etap prac przy kalwaryjskiej łącznicy kolejowej

Rozpoczyna się kolejny etap prac przy budowie (a w zasadzie odbudowie...) łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej. Dobra wiadomość jest taka, ze powracają bezpośrednie połączenia z Krakowa do Bielska przez Wadowice i Andrychów.

W sobotę (17.09) wznowienie bezpośrednich połączeń z Krakowa do Bielska Białej przez Kalwarią, Wadowice i Andrychów zakończy się I etap inwestycji przy budowie łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej.  W pierwszym etapie prace wymagały przez miesiąc zmian w organizacji ruchu. Dobudowano wówczas m. in. fragment nasypu kolejowego i sieć trakcyjną w miejscu włączenia nowej linii do czynnych torów linii nr 97 i 117. Wykonano jednocześnie rozbudowę istniejącego mostu kolejowego nad ciekiem wodnym. Ważny zakres prac początkowego etapu stanowiła także zabudowa rozjazdu na linii kolejowej 117 wraz z odcinkami torów dojazdowych.

 

Prace w kolejnym etapie będą prowadzone bez komunikacji zastępczej. Roboty obejmą dalsze formowanie nasypu kolejowego i budowę dwóch przepustów. Kontynuowana będzie jednocześnie budowa sieci trakcyjnej, torów i odwodnienia łącznicy. W zakresie kolejnych prac jest również budowa zasilania, oświetlenia oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Prace za blisko 23 miliony złotych netto realizowane są w ramach zadania: „Budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej w ciągu linii kolejowych nr 97 Skawina - Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Bielsko Biała Główna”. Oddanie łącznicy kolejowej do użytkowania planowane jest w grudniowym rozkładzie jazdy 2023/2024.

Oddanie łącznicy kolejowej do eksploatacji planowane jest w grudniowym rozkładzie jazdy 2023/2024: ma być ona gotowa w czerwcu przyszłego roku.

W zasadzie będzie to odbudowa łącznicy: istniała ona w tym miejscu, ale została rozebrana w latach sześćdziesiątych i pozostała po niej jedynie część nasypu. Nowa ma być szersza i o innym profilu (tego wymagają obecne normy odnośnie takich torów). Ślady po łącznicy możemy zobaczyć na starych mapach:

 

Powstanie łącznicy spowoduje, że czas przejazdu pociągów z Krakowa do Wadowic, Andrychowa i Bielska skróci się: pociągi będą jechać bezpośrednio, bez wjeżdżania na stację kolejową Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona i zmieniania kierunku. To rozwiązanie usprawni ruch kolejowy i pozwoli skrócić nawet o blisko kwadrans podróże na tej trasie.

Budowa łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej to kolejne przedsięwzięcie, zwiększające atrakcyjność linii Kraków - Bielsko-Biała. Na trasie PLK zrealizowały już inwestycje za 129 milionów złotych.  Prace między Wadowicami a Andrychowem poprawiły komfort oraz bezpieczeństwo podróżowania. Dodatkowy przystanek Osiedle Podhalanin i zmodernizowane perony na stacji Andrychów oraz na przystankach w Choczni, Choczni Górnej, Inwałdzie zapewniają lepszą dostępność do kolei. Korzystnym rozwiązaniem na jednotorowej trasie, wpływającym na jakość podroży jest także wybudowana mijanka w Barwałdzie Średnim i przystanek w dogodniejszej lokalizacji.

Prace poprawiające dostęp do kolei zaplanowano również na terenie województwa śląskiego. Dzięki przebudowie stacji Kozy, podróżni łatwiej wsiądą do pociągów w kierunku Bielska-Białej, Andrychowa, Wadowic i Krakowa.

(Marcin Guzik)
(zdjęcia: Patryk Knapczyk)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

0 #1 kalwarianin 2022-09-15 19:42
Czemu na nowej łącznicy ładują drewniane podkłady? nie da się dać betonowych? za 8 lat rewitalizacja bedzie xd
+4 #2 po kwarantannie... 2022-09-16 00:25
... trwałość drewnianych podkładów kolejowych jest porównywalna z trwałością obecnie produkowanego taboru kolejowego (30 do max. 100 lat w zależności od warunków zabudowy i konserwacji torowiska)...

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.