Od kilku miesięcy trwa budowa (a w zasadzie to odbudowa...) łącznica kolejowa między liniami nr 97 i
Drukuj
Łącznica kolejowa w Kalwarii rośnie w oczach

Od kilku miesięcy trwa budowa (a w zasadzie to odbudowa...) łącznica kolejowa między liniami nr 97 i 117 - nowej linii kolejowej o numerze 621. Jej powstanie skróci czas jazdy pociągów do Wadowic, Andrychowa i Bielska.  Inwestycja rośnie w oczach.

W czerwcu tego roku, zgodnie z umową, ruszyły prace dla budowy nowego odcinka jednotorowej linii kolejowej nr 621 Kalwaria Zebrzydowska Północ. Łącznica kolejowa,  bo o niej mowa, czyli nowy odcinek toru o długości blisko 500 metrów, połączy dwie istniejące zelektryfikowane linie kolejowe: nr 97 Skawina – Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała.

Od kilku tygodni trwają zasadnicze roboty budowlane, wymagające zmian w organizacji ruchu pociągów na liniach kolejowych nr 97 Skawina – Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała Główna. 15 sierpnia na odcinku od Wadowic do stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona do 16 września wprowadzona została  Zastępcza Komunikacja Autobusowa. Pojawiły się już tutaj  nowe nasypy, semafory oraz słupy pod nową sieć trakcyjną. Wcześniej wykonano min. roboty ziemne i wykopy pod obiekty inżynieryjne. Całość rośnie w oczach.

Wybudowany zostanie prawie pół kilometrowy nasyp kolejowy, na którym zaplanowano tor, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ponadto, w ramach tej inwestycji wybudowana zostanie: sieć trakcyjna, infrastruktura energetyczna i teletechniczna oraz dwa nowe przepusty kolejowe. W miejscu połączenia łącznicy z linią Skawina – Żywiec wykonana zostanie również rozbudowa mostu kolejowego. Prace warte 23 miliony złotych wykonuje wyłoniona w przetargu, do którego przystąpiło łącznie 6 podmiotów, firma  ZUE S.A. z Krakowa. Zadanie ma być realizowane w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Projekt jest dofinansowany z POIiŚ.

Oddanie łącznicy kolejowej do eksploatacji planowane jest w rozkładzie jazdy 2023/2024: ma być ona gotowa w czerwcu przyszłego roku.

W zasadzie będzie to odbudowa łącznicy: istniała ona w tym miejscu, ale została rozebrana w latach sześćdziesiątych i pozostała po niej jedynie część nasypu. Nowa ma być szersza i o innym profilu (tego wymagają obecne normy odnośnie takich torów). Ślady po łącznicy możemy zobaczyć na starych mapach:

 

Powstanie łącznicy spowoduje, że czas przejazdu pociągów z Krakowa do Wadowic, Andrychowa i Bielska skróci się: pociągi będą jechać bezpośrednio, bez wjeżdżania na stację kolejową Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona i zmieniania kierunku. To rozwiązanie usprawni ruch kolejowy i pozwoli skrócić nawet o blisko kwadrans podróże na tej trasie.

(Marcin Guzik)
(zdjęcia: Patryk Knapczyk)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Ostatnie artykuły z kategorii Biznes:

Takie autobusy będą jeździć między Wadowicami a Bielskiem. Rozpoczęły się testy nowego połączenia

ZUS. Nowe tablice do wyliczania emerytur

W Choczni powstaną dwa nowe bloki komunalne. Tak mają będą wyglądać

Są chętne podmioty do badań geologicznych pod BDI. Ale jest problem

Pierwsze „trzynastki” jeszcze przed Wielkanocą