W Woźnikach (gmina Tomice) kolej przeprowadza prace serwisowe przy moście na Skawie. To pierwsze od wie
Pierwsze od lat prace serwisowe przy linii kolejowej nr 103

W Woźnikach (gmina Tomice) kolej przeprowadza prace serwisowe przy moście na Skawie. To pierwsze od wielu lat jakiekolwiek prace przy infrastrukturze wyłączonej w 2002 roku z eksploatacji linii kolejowej nr 103 w powiecie wadowickim.

Taka ciekawostka chyba warta odnotowania dla mieszkańców i miłośników kolei. W czwartek (1.09) pracownicy PKP TELKOL, spółki zajmującej się utrzymaniem w sprawności urządzeń telekomunikacyjnych, służących do bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów, przeprowadzali prace serwisowe na linii kolejowej nr 103 w okolicach mostu na Skawie w Woźnikach (gmina Tomice). Co prawda tylko w związku z "kablologią" a nie torami ale dobre i to. Świadczy to o tym, że PKP PLKA, zarządca linii, nie spisuje jej całkowicie na straty.

Przypomnijmy, że ruch pasażerski na linii 103 został zawieszony  7 października 2002 roku. Od tego czasu rozpoczęła się powolna degradacja tego malowniczego szlaku. Z powodu kradzieży torów nieprzejezdny jest odcinek Wadowice - Spytkowice, a także Trzebinia - Okleśna). Odbywa się na niej sporadycznie jedynie ruch towarowy pociągów zdawczych między Spytkowicami a Zakładami Chemicznymi w Alwernii). W Okleśnej pociągi kierowane są na bocznicę tych zakładów własnym torem.  

1 lipca 2017 dzięki lokalnym zapaleńcom, którzy wyremontowali i odbudowali kilkukilometrowy odcinek torów linii między Alwernią a Nieporazem, uruchomiono cieszącą się sporym powodzeniem Lokalna Kolej Drezynową.

Co ciekawe, kilka lat temu znalazł się prywatny przewoźnik, który chciał świadczyć połączenia pasażerskie na odcinku Wadowice - Spytkowice, był gotów na remont tego odcinka z własnych funduszy, napotkał jednak spore trudności natury biurokracyjnej.

Jako ciekawostkę dodajmy, że w grudniu 2013 nasza redakcja z grupą przyjaciół z Krakowa przejechała odcinek linii kolejowej w Radoczy drezyną motorową DL-2. Był to ostatni przejazd jakiegokolwiek pojazdu szynowego torami między Wadowicami a Spytkowicami.

Zobacz: Drezyną po wymarłym szlaku

 

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

+40 #1 Mich 2022-09-01 19:59
Może linie poskładają i odpala pociągi na 20 sto lecie od zawieszenia połączeń? Ludzie ciągle czekają na te połączenia kiedy wróci ruch na tej trasie?
+28 #2 Anna 2022-09-01 20:19
Byłoby ekstra, gdyby przywrócono ruch kolejowy na tym odcinku.
+16 #3 Adam 2022-09-01 22:13
Było by super gdyby coś jeździło nawet jakiś mały skład ze 2 wagony drezyna na 30-40 osób
0 #4 Widze 2022-09-01 22:53
Ale dlaczego tylko na moście ? Przecież na całej trasie kabli nie ma . Tabor został podobno pozostawiony na wypadek wojny .
-11 #5 heh 2022-09-02 12:41
Cytuję Mich:
Może linie poskładają i odpala pociągi na 20 sto lecie od zawieszenia połączeń? Ludzie ciągle czekają na te połączenia kiedy wróci ruch na tej trasie?


kto i gdzie czeka? no i dokąd pojedzie tymi pociągami? Ta linia była nierentowna w czasach gdy w polsce było 11 mln samochodów. Teraz jest ich 20 milionów. Ścieżka rowerowa to najlepsze rozwiązanie.

Nie są to pierwsze prace bo na wiosnę prowadzono wycinkę krzaków i drzew wzdłuż torowiska, więc przegapiliście
-2 #6 Weronika 2022-09-02 13:23
I tak ukradną
+14 #7 Mich 2022-09-02 15:03
Cytuję heh:
Cytuję Mich:
Może linie poskładają i odpala pociągi na 20 sto lecie od zawieszenia połączeń? Ludzie ciągle czekają na te połączenia kiedy wróci ruch na tej trasie?


kto i gdzie czeka? no i dokąd pojedzie tymi pociągami? Ta linia była nierentowna w czasach gdy w polsce było 11 mln samochodów. Teraz jest ich 20 milionów. Ścieżka rowerowa to najlepsze rozwiązanie.

Nie są to pierwsze prace bo na wiosnę prowadzono wycinkę krzaków i drzew wzdłuż torowiska, więc przegapiliście

W tych czasach akurat dużo połączeń rentownych poleciało bo była bieda ucinali połączenia po kolei jak leciało teraz ciągle się słucha o reaktywacjach połączeń, jechałem tą linią bo mieszkam w jej pobliżu tydzień przed zawieszeniem połączeń korzystałem i jechalo dość sporo osób. Linie trzeba jak najszybciej zreaktywowac gdyż mieszkańcy okolic mieli by połączenia dobrze zintegrowane z pociągami SKA na Lini nr93 z Trzebini do Krakowa do Katowic lub w drugą stronę lk 94 pociągi ruszają od 1 października uruchamiają linie Kraków Główny - Przeciszów (jak narazie przeciszów) później mają jeździć do Oświęcimia. Linia kolejowa 103 ma duży potencjał i gdyby prędkość na niej wzrosła z 40 do 120 to ludzie napewno by z niej korzystali jeszcze w większej ilości niż jak jeździli przed zamknięciem
-6 #8 heh 2022-09-07 12:16
na tej trasie przystanki są co 2km i ty mi mówisz o 120km/h dobre sobie
ja tez tą linią jezdzilem az do zamkniecia i nie widzialem tam zadnych ludzi...
0 #9 inti 2022-10-24 23:53
Ludzie jeździli tą linią, tyle że w ramach akcji pozbywania się lokalnych połączeń PKP najpierw pozmieniało rozkłady jazdy na absurdalne, takie które odpowiadały co najwyżej miłośnikom kolei albo kasiastym włóczęgom. W efekcie siłą rzeczy frekwencja spadła, a wtedy zadowoleni ogłosili że proszę bardzo, mało ludzi tym jeździ, więc likwidować to wszystko.
+2 #10 GS21 2022-11-17 22:48
Cytuję heh:
Cytuję Mich:
Może linie poskładają i odpala pociągi na 20 sto lecie od zawieszenia połączeń? Ludzie ciągle czekają na te połączenia kiedy wróci ruch na tej trasie?


kto i gdzie czeka? no i dokąd pojedzie tymi pociągami? Ta linia była nierentowna w czasach gdy w polsce było 11 mln samochodów. Teraz jest ich 20 milionów. Ścieżka rowerowa to najlepsze rozwiązanie.

Nie są to pierwsze prace bo na wiosnę prowadzono wycinkę krzaków i drzew wzdłuż torowiska, więc przegapiliście


A ścieżka niby po co? Wątpię by ludzie na dojazd do pracy woleli rower niż pociąg. Jeśli pociąg kursował by na Kraków a przy stacjach/przyst ankach byłyby miejsca Park&Ride to mogłaby to być alternatywa dla samochodów przy których musimy ponieść wysokie koszty paliwa i strefy parkowania w Krakowie.
0 #11 MIŁOŚNIK KOLEI MAKÓW 2023-10-08 19:26
FAJNIE JAKBY ODNOWILI JĄ A TE STARE PRZYSTANKI ZLIKWIDOWAC BY LUDZIE MIELI ŁATWIEJ W PODRÓŻOWANIU NP. DO PRACY .ZOBACZĘ JAK TAM BĘDZIE 12 PAŻDZIERNIKA BO JADĘ DO AUSCHWITZ I COŚ TAM BEDE WIDZIAŁ .SZKODA ŻE TYLKO KABLOWE ROBIĄ A NIE Z TORAMI I SIECIĄ TRAKCYJNĄAHH

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.