- Opublikowano: 04 sierpnia 2022, 17:10
- Komentarze: 3
Od kilku tygodni trwa budowa (a w zasadzie to odbudowa...) nowej linii kolejowej o numerze 621: to łącznica kolejowa między liniami nr 97 i 117. Jej powstanie skróci czas jazdy pociągów do Wadowic, Andrychowa i Bielska. Wszystko ma być gotowe w czerwcu przyszłego roku.
Kilka tygodni temu, w czerwcu tego roku, zgodnie z umową, ruszyły prace dla budowy nowego odcinka jednotorowej linii kolejowej nr 621 Kalwaria Zebrzydowska Północ. Łącznica kolejowa, bo o niej mowa, czyli nowy odcinek toru o długości blisko 500 metrów, połączy dwie istniejące zelektryfikowane linie kolejowe: nr 97 Skawina – Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała.
Obecnie prowadzone są tutaj min. roboty ziemne i wykopy pod obiekty inżynieryjne. Za kilka dni rozpoczną się zasadnicze roboty budowlane, wymagające zmian w organizacji ruchu pociągów na liniach kolejowych nr 97 Skawina – Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała Główna. 15 sierpnia na odcinku od Wadowic do stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona wprowadzona zostanie do 3 września Zastępcza Komunikacja Autobusowa.
Wybudowany zostanie prawie pół kilometrowy nasyp kolejowy, na którym zaplanowano tor, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ponadto, w ramach tej inwestycji wybudowana zostanie: sieć trakcyjna, infrastruktura energetyczna i teletechniczna oraz dwa nowe przepusty kolejowe. W miejscu połączenia łącznicy z linią Skawina – Żywiec wykonana również rozbudowa mostu kolejowego. Prace warte 23 miliony złotych wykonuje wyłoniona w przetargu, do którego przystąpiło łącznie 6 podmiotów, firma ZUE S.A. z Krakowa. Zadanie ma być realizowane w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Projekt jest dofinansowany z POIiŚ.
Oddanie łącznicy kolejowej do eksploatacji planowane jest w rozkładzie jazdy 2023/2024: ma być ona gotowa w czerwcu przyszłego roku.
W zasadzie będzie to odbudowa łącznicy: istniała ona w tym miejscu, ale została rozebrana w latach sześćdziesiątych i pozostała po niej jedynie część nasypu. Nowa ma być szersza i o innym profilu (tego wymagają obecne normy odnośnie takich torów). Ślady po łącznicy możemy zobaczyć na starych mapach:
Powstanie łącznicy spowoduje, że czas przejazdu pociągów z Krakowa do Wadowic, Andrychowa i Bielska skróci się: pociągi będą jechać bezpośrednio, bez wjeżdżania na stację kolejową Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona i zmieniania kierunku. To rozwiązanie usprawni ruch kolejowy i pozwoli skrócić nawet o blisko kwadrans podróże na tej trasie.
(Marcin Guzik)