PKP PLK uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe  dla budowy nowej linii „Podłęże – Piekiełko
Nowa linia kolejowa do Zakopanego osłabi kolejowo powiat wadowicki?

PKP PLK uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe  dla budowy nowej linii „Podłęże – Piekiełko” i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Czy taka decyzja osłabi kolejowo powiat wadowicki, przez który do tej pory jeździły pociągi do zimowej stolicy Polskie?

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe  dla budowy nowej linii kolejowej  „Podłęże – Piekiełko” i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.  Linia ma umożliwić dojazd z Krakowa do Zakopanego w czasie krótszym niż 2 godziny. To pierwsze decyzje administracyjne dla inwestycji, zapewniającej lepszą komunikację w Małopolsce, z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne.

Uzyskane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. decyzje, to kolejny krok do budowy nowej linii między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną oraz modernizacji istniejącej trasy Chabówka – Nowy Sącz. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat. Znacząco skróci czas przejazdu między Krakowem a Zakopanem oraz Krakowem a Nowym Sączem. Konsekwentnie dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

W styczniu tego roku PLK podpisały umowę za 180 mln zł netto i rozpoczął się I etap inwestycji. Prace przygotowawcze obejmują opracowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów, niezbędnych pod nowe tory. Kolejne etapy inwestycji (II i III) odnoszą się do modernizacji linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Ostatecznym efektem przedsięwzięcia będzie zapewnienie lepszych połączeń regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami, poprzez radykalne skrócenie czasu przejazdu. Nowa linia zapewni sprawniejsze podróże, wygodniejsze i szybsze dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Zwiększy się ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne  i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków Główny – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 h.

Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze” jest realizowane w latach 2018 - 2021. Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-27. Wartość inwestycji „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.

Niektórzy zastanawiają się, jak budowa nowej linii wpłynie na kolej w powiecie wadowickim. Przypomnijmy, że pociągi z Krakowa do Zakopanego jeżdżą przez nasze tereny od 1899 roku. Mimo, że kolej od jakiegoś czasu rewitalizuje infrastrukturę, poprawiając zarówno jakość torów jak i szybkość pociągów budując m.in nowe łącznice (jak ta w Krakowie czy Suchej Beskidzkiej) czy planując odbudowanie starych (jak ta w Kalwarii Zebrzydowskiej) to nie wiadomo, czy dotychczasowa trasa kolejowa pociągów do zimowej stolicy Polski nie zejdzie na dalszy plan, na czym stracą m.in. mieszkańcy naszego powiatu.

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze   

+11 #1 Zofia 2019-02-06 13:41
Zgadzam się całkowicie....p odjeżdżam do Suchej, zostawiam samochód i jadę pociągiem do Zakopanego, bez problemów, bez korków....Po uruchomieniu proponowanej linii zmieni się wszystko, zwłaszcza ilość pociągów na trasie Sucha - Zakopane.
Cytować
+7 #2 to przykre.... 2019-02-06 14:06
Jak wiadomo jeden włodarz próbował coś z tym zrobić
to 8 k napluło mu w twarz
Teraz to tą wiochę zwaną ciulowacami olał i tak robi cała Polska
Brawo ćwoki wszyscy teraz macie krzaczaste brwi
Cytować
+9 #3 bardzo przykre 2019-02-06 15:19
Bo dla tych 8k matołów wystarczy przepełniony wózek wypchnięty z biedry, gnicie przed telewizorem, świniobusy dowożące ich do galerii, zasiłek z mopsu, darmowe żarcie z "potańcówkami" na rynku. Potrzeb wyższego rzędu to to nie ma!
Cytować
+5 #4 Kika 2019-02-06 15:56
Szkoda że nie ma w planach odbudowy lini nowy targ podczerwone
Cytować
+6 #5 Jbrynkus 2019-02-06 19:35
Wracam z Bratysławy, gdzie jako parlamentarny zespół polsko-słowacki rozmawialiśmy m.in o połączeniach kolejowych i drogowych między tymi krajami. Dla zachodniej Małopolski sytuacja rysuje się dramatycznie. Wszystkie połączenia tranzyt towarów przewóz osób nie uwzględnia po stronie polskiej ani linii kolejowej 117 ani BDI. Na remont linii kolejowej Kraków Zakopane przez Podłęże i Piekiełko rząd PiSu daje 6 mld złotych, a na zbędną kosmetykę Kalwaria Wadowice nieco ponad 100 mln zlotych. Po zbudowaniu tunelu przy Węgierskiej Górce cały tranzyt na południe i północ pójdzie przez Bielsko, Katowice i Częstochowę. BDI jest w praktyce odsunięta w nieskończoność, ale posłowie PIS z okręgu 12, tak jak i poprzednio z PO, się tym nie przejmują
Cytować
+2 #6 al 2019-02-09 22:54
i tak nic nie jeździ przez Wadowice sory da na krzyż i wielkie mi halo ja osobiście chciał bym jeździć koleją tylko problemów jest kilka 1. brak połączeń 2. ceny biletów 3 dostępność kas PKP mogło by zdominować transport w naszym rejonie bo jazda zatłoczonymi busami nie powala i jeszcze brak punktualności wiadomo obłożenie musieli by zrobić ale myślę że by im się opłacało bo jednak w pociągu i ubikacja i miejsce siedzące i psa można zabrać ale jakoś nie widzę aby ktoś się pochylił nad tematem.
Cytować
+1 #7 obserwator 2019-02-10 13:15
Kiedyś już pisałem ,że Posłowie z okręgu 12 nic nie zrobili dla swego okręgu,prócz otwarcia przez Brożke niedokończonej zapory...
Cytować

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Redakcja portalu WadowiceOnline.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników. Komentarze o charakterze gróźb, personalne ataki oraz komentarze zakłócające dyskusję (trolling, spam) będą usuwane.