PGW WP RZGW w Krakowie jest w kontakcie z biurem projektowym, które ma zrealizować   drogę po wale p
RZGW rozpatruje z gminą  i inwestorem projekt drogi po wale przy Maspeksie

PGW WP RZGW w Krakowie jest w kontakcie z biurem projektowym, które ma zrealizować   drogę po wale przeciwpowodziowym Skawy, jeden z elementów I etapu zagospodarowania terenów za Maspeksem. Projekt ma uwzględniać warunki ochrony przeciwpowodziowej. Niedawno negatywnie zaopiniowano ten pomysł.

Jak informowaliśmy niedawno Wody Polskie  negatywnie zaopiniowały przebieg i rozwiązania techniczne drogi prowadzącej po lewym wale przeciwpowodziowym Skawy. Trasa miała być jednym z elementów I etapu zagospodarowania terenów za Maspeksem.

Przewidziany do przebudowy, istniejący odcinek drogi pomiędzy ulicą Chopina ul Legionów, przebiega po koronie wału, który jest budowla hydrotechniczną i nie był projektowany na przenoszenie obciążeń wynikających ze wzmożonego ruchu pojazdów, a w szczególności pojazdów o dużej masie (samochody ciężarowe m, autobusy) – napisał w swojej opinii Tomasz Sądag z Państwowego Gospodarstwa Wody Polskie, zarządca wyżej wymienionych wałów.

Zobacz: Wody Polskie nie zgodziły się na drogę po wale. Co z rewitalizacją terenów za Maspeksem?

Po naszym artykule Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie wysłało do naszej redakcji wyjaśnienia w tej sprawie, zwracając uwagę, że wydało negatywną opinię w tej sprawie, mając jednak  na uwadze tylko i wyłącznie bezpieczeństwo przyległych terenów.

Projektant planując budowę drogi nie uwzględnił faktu istnienia w tym miejscu wału przeciwpowodziowego – ani na załącznikach graficznych ani w tekście nie zawarto żadnej informacji na ten temat. Nie przewidział również żadnych robót, choćby wzmacniających konstrukcje wału. Trzeba zaznaczyć, i fakt ten był sygnalizowany w piśmie, iż wał przeciwpowodziowy to budowla hydrotechniczna, której podstawowym zadaniem jest ochrona przed powodzią. Nie jest ona projektowana na przenoszenie obciążeń wynikających ze wzmożonego ruchu pojazdów, a w szczególności pojazdów o dużej masie. Tymczasem projektowana droga miałaby służyć przede wszystkim tym celom stanowiąc dojazd do strefy przemysłowej. Zatem realizacja inwestycji po koronie wału przeciwpowodziowego z całą pewnością doprowadziłaby do uszkodzenia obwałowania, a w przypadku wystąpienia powodzi do zalania terenów przemysłowych Wadowic – informuje nas Magdalena Gala, rzecznik prasowy PGWWP RZGW w Krakowie.

RZGW w Krakowie podkreśla, że ochrona przed powodzią jest zadaniem Wód Polskich wynikającym z ustawy Prawo wodne. W tej sytuacji  mając na względzie bezpieczeństwo publiczne, RZGW w Krakowie nie mogło wydać innej opinii, a sugestie, jakoby RZGW w Krakowie PGW WP blokowało inwestycje z przyczyn innych niż merytoryczne są całkowicie bezzasadne.

Dodatkowo, podkreślić należy, iż opinia ta nie oznacza, że droga po wale nie może zostać poprowadzona. Jednak rolą projektanta jest przyjęcie takich rozwiązań, które zapewnią bezpieczeństwo użytkowania obiektów i nie będą stanowiły zagrożeń dla terenów przyległych. RZGW w Krakowie jest w kontakcie z biurem projektowym Wykonawcy gminnej inwestycji, który ma złożyć nowy projekt uwzględniający warunki ochrony przeciwpowodziowej. Nowy wniosek zostanie rozpatrzony w ustawowym terminie, a inwestycja będzie mogła zostać zrealizowana po uwzględnieniu wymogów bezpieczeństwa – dodaje Magdalena Gala.

Przypomnijmy, że droga, chodnik, parking i ścieżka rowerowa mają być początkiem większej inwestycji. W grudniu 2016 roku firma Maspex wraz z gminą Wadowice podpisały porozumienie o wspólnej realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego obejmującego zaprojektowanie i budowę drogi, ścieżki rowerowej oraz rekultywację  terenów nad Skawą. Całość za kwotę 7,8 milionów złotych projektuje  i ma wykonać  spółka Starbag.

Wraz z budową nowej ulicy na odcinku zaczynającym się od skrzyżowania z ulicą Chopina do skrzyżowania przy ulicy Legionów zaplanowano chodniki i dwukierunkową ścieżkę rowerową stanowiącą część układu trasy rowerowej Velo Skawa, a w dalszej kolejności system parkingów. Miał tu również powstać teren rekreacyjny pełniący rolę błoń i parku miejskiego. Zakres planowanego przedsięwzięcia uwzględniał też budowę sceny wraz z niezbędnym do organizacji imprez plenerowych zapleczem technicznym oraz komunikacyjnym.

Tak to wszystko ma wyglądać, o ile inwestycji nie zablokuje nowy burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński:

 

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze   

0 #1 Spiskowy teoretyk 2018-11-15 18:04
Czasem to odnoszę wrażenie, że Klinowski został "zesłany" do Wadowic tylko z dwóch powodów. Pierwsze, to miał maksymalnie uderzyć w bastion Kościoła, bo jeśli uderzy się w takie miejsca jak Wadowice czy Częstochowa, to reszta prędzej się złamie. A drugi powód to wszystkimi dostępnymi metodami zohydzić i obrzydzić społeczeństwu zarówno PiS jak i całe środowisko prawicowe. Jeśli przy okazji by się udało coś dla miasta zrobić, to miał to być jedynie efekt uboczny, a nie cel sam w sobie. I to co napisałem wyżej to oczywiście teoria spiskowa i jedynie domysły. A drugi aspekt to Klinowski jako polityk. Rolą polityka jest umiejętne lawirowanie w różnych środowiskach dla dobra wspólnego. Po to na stołek został wsadzony. On jednak przedłożył nad dobro wspólne swoje własne poglądy i swoje własne widzimisię, na czym miasto cierpiało przez 4 lata. Bo polityka taka jest. Walił w rząd, walił w wojewodę, to oni mu pokazali wała i też z nim nie współpracowali. Przez co tracili mieszkańcy, bo przecież nie on sam. Dzieje się tak dlatego, że politykę też tworzą ludzie. Tak samo zawistni, tak samo prymitywni i tak samo dziwni jak całe społeczeństwo. I jeśli Klinowski im nie pasował, to pewnie stwierdzili, że go w kosmos poślą. I posłali.
Cytować
-2 #2 street 2018-11-15 18:13
wystarczy tylko dookreślić miejsce na jakiś odlotowy pomnik z brązu (z czego tam teraz odlewają) i zaklepana jazda wałem, wał zbuduje wspólnotę mieszkańców miasta i gminy, ..jak to wał
Cytować
+15 #3 puszek 2018-11-15 18:37
Aż się prosi w dalszej perspektywie poprowadzić drogę wzdłuż wałów w kierunku mostu na Skawie w Witanowicach.
Cytować
+13 #4 ja 2018-11-15 18:40
jaka "wspólna" realizacja przedsięwzięcia ? Maspex zrobił pod siebie koncepcje za kilka tysięcy zł, a wykona to na swoim terenie na swój koszt za prawie 8 min miasto. To ma być wspólna realizacja?
Cytować
+7 #5 Fg 2018-11-15 22:55
Rzgw do blokowania jest pierwszy a i uregulowaniu koryta skawy nie pomyśli. W miejscowości graboszyce koryto sięga ok 3m do stawu w woznikach i Radoczy rwie brzegi wraz z polami uprawnymi rozlana rzeka na kilkanaście metrów i głębokości miejscami 20cm nie ma szans na zarybienie. Może tu by się postarali i coś zrobili.
Cytować
+3 #6 maruda 2018-11-16 07:23
Cytat:
jaka "wspólna" realizacja przedsięwzięcia ? Maspex zrobił pod siebie koncepcje za kilka tysięcy zł, a wykona to na swoim terenie na swój koszt za prawie 8 min miasto. To ma być wspólna realizacja?
. Oczywiście, tak jest napisane na tablicy informacyjnej: Beneficjent: Gmina Wadowice
Cytować
+1 #7 Kot Maciej 2018-11-20 13:35
Ten tor drogi za MASPEXEM to czesc planowanej Obwodnicy Wadowic Ktora to miala przebiegac przez Tomice i wychodzic za torami w Choczni Dlatego nalezy sie zpodziewac iz Nowy Burmistrz zablokuje ta inwestycje bo musi ocalic Tomice
Cytować

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Redakcja portalu WadowiceOnline.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników. Komentarze o charakterze gróźb, personalne ataki oraz komentarze zakłócające dyskusję (trolling, spam) będą usuwane.