11 lutego przypada Europejski Dzień Numeru 112. Z tej okazji krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkoweg
Drukuj
Numer 112. Tak wygląda Centrum Powiadomiania Ratunkowego od wewnątrz

11 lutego przypada Europejski Dzień Numeru 112. Z tej okazji krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego odwiedził wojewoda małopolski Piotr Ćwik, wicewojewoda Józef Gawron oraz dzieci. Zobaczcie jak to wygląda od kuchni.

11 lutego przypada Europejski Dzień Numeru 112. Krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego odwiedzili z tej okazji wojewoda małopolski Piotr Ćwik i wicewojewoda Józef Gawron. Zaproszono również dzieci, które wzięły udział w lekcjach z numerem 112 oraz w nauce udzielania pierwszej pomocy, a także w grach i zabawach edukacyjnych.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim przy ulicy Basztowej 22 w Krakowie działa od kwietnia 2009 roku. Było pierwszym CPR-em w Polsce. To na bazie ich doświadczeń powstawały kolejne CPR-y.  Początkowo obsługiwano Kraków i powiat krakowski (ponad 1,1 mln mieszkańców). Pierwszym numerem alarmowym podłączonym do krakowskiego CPR-u był numer 998 (Straży Pożarnej). W maju 2009 roku centrum zaczęło odbierać zgłoszenia z najważniejszego numeru alarmowego - 112. Od listopada 2013 roku CPR obsługuje zgłoszenia kierowane na numer 112 z terenu całego województwa, w tym również z powiatu wadowickiego. Działanie centrum opiera się na nowoczesnym specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym, jednolitym dla całego kraju.

Głównym zadaniem realizowanym na stanowisku operatora numerów alarmowych jest przyjmowanie i rejestrowanie w dedykowanym systemie informatycznym zgłoszeń przychodzących na numer alarmowy 112 oraz inne numery alarmowe zgodnie z przyjętymi procedurami (w tym przeprowadzanie rozmów z osobami zgłaszającymi w celu uzyskania informacji niezbędnych do podjęcia dalszych działań).

Wygląda to następująco. Operator w pierwszej kolejności weryfikuje, czy dane zgłoszenie wymaga interwencji służb ratunkowych. W przypadku zgłoszenia zasadnego, wymagającego interwencji służb, operatorzy – podczas rozmowy z osobami zgłaszającymi – zbierają niezbędne informacje i natychmiast wprowadzają je do systemu informatycznego. Taki elektroniczny formularz automatycznie trafia do służb, dzięki czemu od razu otrzymują one najistotniejsze informacje, np. o tym, gdzie wydarzył się wypadek.

W Krakowie mamy 30 w pełni wyposażonych stanowisk operatorskich. W czasie jednej zmiany na stanowiskach telefony odbiera około 15 pracowników. Średnio w ciągu doby numer obsługuje około 2,5 - 3 tysiąca połączeń. Oczekiwanie na odebranie połączenia przez operatora wynosi przeciętnie około 10 sekund. Na jednego operatora przypada w ciągu dnia około 140 zgłoszeń, w ciągu nocy jest ich około 70. Obsługa jednego zgłoszenia zajmuje operatorowi przeciętnie 30 sekund w ciągu dnia, w ciągu nocy około 40 sekund.

Liczba zgłoszeń rośnie w piątek i sobotę, a spada w poniedziałek. Niedziele i święta należą do najspokojniejszych pod względem liczby obsłużonych zgłoszeń. Najwięcej zgłoszeń jest od godziny 7 do godziny 23, nocą ich liczba spada. Wyjątkiem jest oczywiście noc sylwestrowa, kiedy liczba zgłoszeń jest o około 100% większa.

W 2017 do CPR w Krakowie trafiło łącznie prawie 1 350 000 zgłoszeń na numer alarmowy 112. Średnio w ciągu miesiąca w 2017 roku w CPR obsłużono ponad 76 000 zgłoszeń z łącznej liczby ponad 112 000 połączeń przychodzących. Średnio w ciągu miesiąca odnotowuje się około 76% zgłoszeń niezasadnych (zgłoszenia fałszywe lub anulowane) w stosunku do wszystkich zgłoszeń 112.

Do służb Systemu Powiadamiania Ratunkowego w 2017 roku przekazano średnio w ciągu miesiąca ponad 26 000 zgłoszeń,  z czego 51% to zgłoszenia  przekazane do Państwowego Ratownictwa Medycznego, 34% to zgłoszenia  przekazane do policji, około 6% to zgłoszenia  przekazane do Państwowej Straży Pożarnej, około 19% to zgłoszenia, w przypadku których powiadamiana była (oprócz służby podstawowej) również służba pomocnicza.

Warto przypomnieć, że CPR stanowi swego rodzaju „sito”, które odsiewa zgłoszenie pomyłkowe czy fałszywe. Dzięki operatorom numeru 112 do służb trafiają już tylko te zgłoszenia, które wymagają ich interwencji.

(AS)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Ostatnie artykuły z kategorii Biznes:

Samochody Google fotografują naszą okolicę

Krakowskie lotnisko z nowym systemem kontroli. Nie trzeba będzie wyciągać płynów ani elektroniki

Powoli pną się do góry mury nowej komendy straży

Mobilne laboratorium testuje tory stosiedemnastki

Bistro na wadowickim dworcu już gotowe. Trwa rekrutacja obsługi