"Jestem zdeterminowany, żeby gruntownie przebudować miasto oraz sieć drogową wokół niego" twierdzi
Drukuj
Burmistrz Klinowski chce rewolucji drogowej w Wadowicach

"Jestem zdeterminowany, żeby gruntownie przebudować miasto oraz sieć drogową wokół niego" twierdzi burmistrz Wadowic Mateusz Klinowski, który chce udrożnić ruch w papieskim mieście. Jakie ma plany?

Jestem zdeterminowany, żeby gruntownie przebudować miasto oraz sieć drogową wokół niego. Mamy dobre pomysły, wsparte wiedzą naukową, a co najważniejsze pozyskałem na ten cel znaczne środki finansowe, liczone w milionach zł. I dzięki Waszemu poparciu zmieniam Wadowice na lepsze — ogłosił w piątek (3.08) na swoim Facebooku burmistrz Wadowic Mateusz Klinowski.


Włodarz poinformował, że eksperci z Politechniki Krakowskiej oraz Agencja Badawcza PBS Sp. z o. o. z Sopotu przeprowadzili na wiosnę tego roku pomiary natężenia ruchu, parkowania oraz badania ankietowe mieszkańców i zaprezentował wnioski z tych badań.

Burmistrz stwierdził, że Wadowice to miasto pieszych i że wszędzie mają oni blisko, również dzięki przemyślanej linii bezpłatnej komunikacji miejskiej uruchomionej z jego inicjatywy. Zauważył, że jest u nas spora liczba użytkowników rowerów, a zaplanowany przez niego rozwój infrastruktury rowerowej jeszcze ją zwiększy.

Przez centrum miasta przechodzi bardzo duży ruch transferowy (600 pojazdów/h przez rynek!), który należałoby wyeliminować, aby uczynić miasto bardziej atrakcyjnym dla mieszkańców i turystów, i skierować na obwodnicę. Sposobem na to, sprawdzonym w wielu miejscach na świecie, jest ograniczenie przepustowości rynku i ulic w centrum. Temu służy wprowadzenie strefy zamieszkania i woonerfu. Nie oznacza to, póki co, zamknięcia tych ulic dla ruchu, ale w wieloletniej perspektywie będzie to strefa wyłącznie piesza. Eksperci Politechniki przekonują, że jest to posunięcie potrzebne i opłacalne dla gospodarki miasta — poinformował burmistrz Klinowski.

Według niego poruszanie się mieszkańców w mieście ułatwi również budowa szeregu nowych ulic (Spółdzielców, Graniczna, w późniejszym czasie Bałysa), a także ruch dwukierunkowy na ulicach Poprzecznej i Gimnazjalnej.

Przepustowość obwodnicy jest wystarczająca do przejęcia całości ruchu transferowego, ale posiada ona dwa wąskie gardła (skrzyżowanie z DK28 na ul. Wojska Polskiego i z przejazdem kolejowym, a także most na Skawie). To te miejsca przede wszystkim powinny zostać przebudowane. Wąskie gardło na DK28 jest problemem, którego budowa BDI w wariancie południowym w ogóle nie rozwiązuje. Zgodnie z tym, co wcześniej sam podnosiłem, BDI nie jest więc uniwersalnym remedium na korki w mieście, choć każda obwodnica wokół Wadowic będzie stanowić w jakimś stopniu ulgę — dodaje Klinowski.

Według niego korzystniejszy dla Wadowic jest wariant północny BDI, najlepiej z wyprowadzeniem ruchu prosto na Roków, Babicę i Skawinę. Taki właśnie wariant zaproponował inwestorowi, czyli GDDKiA ale niezależnie od ewentualnej budowy BDI (włodarz twierdzi, żę to perspektywa odległa w czasie), potrzebna jest ulica łącząca ulicę Mickiewicza z ulicami Niwy i Zegadłowicza czyli południowa obwodnica). Klinowski poinformował, że pierwszy jej odcinek (ulica Graniczna) zaczęto już projektować i wykonany zostanie w przyszłym roku. Kluczowe jest również dokończenie obwodnicy na Suchą Beskidzką, co również podobno magistrat również realizuje: powstaje projekt.

W najbliższych latach w całym mieście zostaną wprowadzone strefy płatnego parkowania, a także powstaną  parkingi przy obwodnicy oraz sieć dróg rowerowych.


(MG)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Ostatnie artykuły z kategorii Polityka:

Taka ciekawostka. Dziennikarz Bogdan Szpila kandyduje do Rady Powiatu

Kandydaci Lewicy do Sejmiku pod wadowicką bazyliką i pomnikiem papieża przekonywali, że samorząd powinien być świecki

Na słynnym mostku w Rokowie zaprezentował się trzeci kandydat na fotel burmistrza Wadowic

Kim jest trzeci kandydat na fotel burmistrza Wadowic?

Na wadowickim rynku PiS zaprezentował swoich kandydatów w wyborach samorządowych