Uczniowie ze Szkoły Podstawowej z Sosnowic poznali różnicę między naszą a czeską szkołą podczas
Czym się różni czeska szkoła od naszej? Oni już wiedzą

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej z Sosnowic poznali różnicę między naszą a czeską szkołą podczas wizyty w Czechach w ramach projektu Erasmus+. Jak to wygląda u naszych południowych sąsiadów?

Od 5 do 9 października odbyła się czwarta wizyta nauczycieli oraz uczniów Szkoły Podstawowej z Sosnowic (gmina Brzeźnica) w ramach projektu Erasmus + w Czechach. Do miejscowości Vitkov przyjechali partnerzy z Grecji, Turcji, Łotwy, Rumunii, Portugalii, Hiszpanii oraz Polski. Szkołę reprezentowało dwoje nauczycieli oraz pięcioro dzieci z klas V i VI. W dniu przyjazdu uczniowie poznawali rodziny, u których mieli spędzić cztery kolejne dni.

W drugim dniu pobytu czas spędzili na zwiedzaniu. Byli w zamku Hradec nad Moravici, w ruinach zamku Vikstejn oraz w stadninie koni Frantiskuv Dvur. Po południu nauczyciele zostali zaproszeni do Ratusza, na krótkie spotkanie z przedstawicielami Rady Miasta Vitkov. Kolejny dzień to wizyta w szkole. Obejrzeli klasy, a także krótkie przedstawienie przygotowane przez uczniów szkoły, zwiedzili miasteczko Vitkov, również oprowadzani przez uczniów .

Zaplanowano również spotkanie wszystkich partnerów w szkole, aby omówić kolejne zadania projektu. Dyrektor przybliżyła sosnowickim gościom system edukacji w szkole czeskiej.  Mateřská škola  czyli czeskie przedszkole to miejsce kształcenia większości (ok. 84%) dzieci w wieku 3-6 lat. Obowiązek szkolny w tym kraju trwa zwykle 9 lat (od 6-go do 15-go roku życia). Uczniowie rozpoczynają naukę w jednolitej szkole podstawowej (základni škola). Uczęszczają do niej dzieci w przedziale wieku 6-11 lat. Drugim jej etapem jest szkoła średnia I stopnia, obejmująca grupę wiekową 11-15. Do wyboru pozostaje także gymnázium, będące odpowiednikiem szkoły średniej I stopnia o obniżonym poziomie i konzervatoř, czyli konserwatorium. W obu tych placówkach uczniowie kończą naukę w wieku 15 lat.

Podstawówka nie różni się specjalnie od polskich szkół – lekcje trwają 45 minut, rok podzielony jest na dwa semestry, a od czwartej klasy każdego przedmiotu uczy inny nauczyciel. Oceny zamykają się w skali od 1 – 5, gdzie 1 jest najlepszą notą, jaką może uzyskać uczeń (czyli odwrotnie niż w Polsce).

Uczniowie mogą przejść z jednolitej základni škola do ośmioletniego gymnázium (po ukończeniu V klasy) lub do sześcioletniego gymnázium (po ukończeniu VII klasy), pod warunkiem zdania egzaminu wstępnego, ustalonego przez dyrektora szkoły. W gymnázium kształci się 11% odpowiedniej grupy wiekowej 11-15 lat (rok szkolny 2010/11). Rekrutacja do konserwatoriów odbywa się na podstawie egzaminu wstępnego sprawdzającego konkretne umiejętności kandydatów.

Ostatni dzień pobytu w Czechach nauczyciele i uczniowie sosnowickiej podstawówki spędzili na zwiedzaniu miasta Ostravy oraz muzeum     „ Mały świat technologii”, które zachwyciło wszystkich tym, iż w dawnej centrali energetycznej, tzw. U6 mieści się  interaktywne muzeum w stylu książek fantastyczno-naukowych Juliusza Verne'a dla małych i dużych. Interaktywna ekspozycja przedstawia rozwój wynalazków technicznych od maszyny parowej aż do superinteligentnych komputerów.  

Niestety nadszedł czas pożegnania, obdarowani prezentami z żalem żegnali się z nauczycielami oraz gospodarzami szkoły w Vitkov.

(AK)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.