- Opublikowano: 20 października 2016, 17:55
- Komentarze: 8
Wiemy już, do kiedy powstanie łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej. Na to pytanie kolej poinformowała Filipa Kaczyńskiego, radnego województwa małopolskiego z Wadowic. Wybudowanie takiego toru ułatwiłoby uruchomienie do Wadowic pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Jak już informowaliśmy niedawno, w Krajowym Programie Kolejowym w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych zawarto projekt łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej. Taki łącznik (razem z łącznicami w Krakowie Krzemionkach i Suchej Beskidzkiej, które właśnie powstają oraz planowanej po roku 2021 łącznicy w Chabówce) pozwoliłaby na skrócenie czasu przejazdów do Wadowic, Bielska Białej czy Zakopanego: dzięki nim składy pociągów nie muszą zmieniać czoła a co za tym idzie, kierunku jazdy.
Obecnie prowadzone jest postępowanie przetargowe dla opracowania dokumentacji przedprojektowej na rewitalizację linii kolejowej nr 117. Został on ogłoszony 16 sierpnia a planowany termin podpisania umowy z wybranym w ramach tego postępowania wykonawcą to 31 grudnia tego roku. Szacunkowe i raczej zaniżone (pochodzą z 2007 roku) koszty wykonania takiej łącznicy to około 24 milionów złotych netto.
O to, kiedy taka łącznica mogła by powstać, zapytał niedawno marszałka województwa Jacka Krupę, Filip Kaczyński, radny województwa małopolskiego z Wadowic. Jak w odpowiedzi na tą interpelacje podkreślił Piotr Majerczak, dyrektor regionu z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., budowa łącznicy pomiędzy liniami kolejowymi nr 97 i 117 przed stacją Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona według aktualnego harmonogramu ma zostać zrealizowana do 2022 roku.
Co ciekawe, to właśnie od powstania takiej łącznicy władze województwa uzależniają uruchomienie pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Kraków - Wadowice, bo i o to zapytał marszałka Krupę Kaczyński.
(Marcin Guzik)
WadowiceOnline.pl
Ostatnie artykuły z kategorii Biznes:
Samochody Google fotografują naszą okolicę
Krakowskie lotnisko z nowym systemem kontroli. Nie trzeba będzie wyciągać płynów ani elektroniki
Powoli pną się do góry mury nowej komendy straży
Mobilne laboratorium testuje tory stosiedemnastki
Bistro na wadowickim dworcu już gotowe. Trwa rekrutacja obsługi
Komentarze
Tak, ja też chcę zapytać, dlaczego tak późno. Zamiast forsować BDI, powinno się jak najszybciej usprawnić połączenie kolejowe z Krakowem.
a po co przebudowywać Kalwarię? Dlaczego mijanka "musi" być w Kalwarii? Gomex na przełomie lat 80/90 przebudował Kleczę, która nie była i nie jest wykorzystywana - mijanka może być w Kleczy. A patrząc na zdjęcia satelitarne, to raczej nie było żadnej korekty szlaku na Zakopane - dokładnie widać koronę starego nasypu i miejsca włączenia.
Między Leńczami a Kleczą Górną zbyt długi odcinek bez możliwości mijanki,żeby utrzymać przyzwoity takt