Wiemy już, do kiedy powstanie łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej. Na to pytanie kolej poinfor
Wiemy, kiedy powstanie łącznica kolejowa w Kalwarii

Wiemy już, do kiedy powstanie łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej. Na to pytanie kolej poinformowała Filipa Kaczyńskiego, radnego województwa małopolskiego z Wadowic. Wybudowanie takiego toru ułatwiłoby uruchomienie do Wadowic pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Jak już informowaliśmy niedawno, w Krajowym Programie Kolejowym w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych zawarto projekt łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej. Taki łącznik (razem z łącznicami w Krakowie Krzemionkach i Suchej Beskidzkiej, które właśnie powstają oraz planowanej po roku 2021 łącznicy w Chabówce) pozwoliłaby na skrócenie czasu przejazdów do Wadowic, Bielska Białej czy Zakopanego: dzięki nim składy pociągów nie muszą zmieniać czoła a co za tym idzie, kierunku jazdy.

Obecnie prowadzone jest postępowanie przetargowe dla opracowania dokumentacji przedprojektowej na rewitalizację linii kolejowej nr 117. Został on ogłoszony 16 sierpnia a planowany termin podpisania umowy z wybranym w ramach tego postępowania wykonawcą to 31 grudnia tego roku. Szacunkowe i raczej zaniżone (pochodzą z 2007 roku) koszty wykonania takiej łącznicy to około 24 milionów złotych netto.

O to, kiedy taka łącznica mogła by powstać, zapytał niedawno marszałka województwa Jacka Krupę, Filip Kaczyński, radny województwa małopolskiego z Wadowic. Jak w odpowiedzi na tą interpelacje podkreślił Piotr Majerczak, dyrektor regionu z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., budowa łącznicy pomiędzy liniami kolejowymi nr 97 i 117 przed stacją Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona według aktualnego harmonogramu ma zostać zrealizowana do 2022 roku.

Co ciekawe, to właśnie od powstania takiej łącznicy władze województwa uzależniają uruchomienie pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Kraków -  Wadowice, bo i o to zapytał marszałka Krupę Kaczyński.

(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

+6 #1 róża 2016-10-20 18:51
Ale super!!
Cytować
+2 #2 th 2016-10-20 20:47
Czemu tak późno?
Cytować
+1 #3 @th 2016-10-20 21:24
Cytuję th:
Czemu tak późno?

Tak, ja też chcę zapytać, dlaczego tak późno. Zamiast forsować BDI, powinno się jak najszybciej usprawnić połączenie kolejowe z Krakowem.
Cytować
0 #4 Petyr 2016-10-20 22:35
Niech lepiej za 103 się wezmą, bardziej się opłaci....W sumie po co lepiej żeby złomiarze rozkradli logika plk :D
Cytować
+5 #5 ??? 2016-10-21 10:58
czegoś tutaj nie rozumiem: łącznica istniała do lat 70-tych XXw. Logicznym zatem byłoby wykorzystać istniejący ślad do budowy, a w zasadzie odbudowy łącznicy. Tak więc policzmy: do odbudowy pozostaje +/- 200 m torowiska. patrząc na Google maps nasyp istnieje do dnia dzisiejszego, czyli posiadamy ustabilizowaną bazę nasypu, którą należy wzmocnić - tu można wykorzystać technologię geokrat, co przy podniesieniu nasypu o 1,5 m stanowi koszt 600 tys. zł. Do tego budujemy torowisko z podtorzem z odwodnieniami na podkładach żelbetowych - koszt 200 m - 500tys.zł. Dodajemy 2 rozjazdy zwykłe - 180tys.zł. Elektryfikacja tego odcinka - 200tys.zł. Sygnalizacja i automatyka - 100tys.zł. Razem 1,58mln.zł. Projekt- 20% - w zaokrągleniu 320tys.zł. Razem 1,9mln.zł. I to w cenach nie z 2007, a z 2016r. No, dajmy jeszcze 100tys.zł na nieprzewidziane koszty. Mamy 2mln.zł. Skąd na boga 24mln.zł? Chyba jesteśmy bogatym krajem, pozwalając sobie na takie wałki, albo taką rozrzutność.
Cytować
0 #6 marko 2016-10-21 12:39
Po pierwsze łacznica zastała rozebrana niedługo po wojnie a do lat 70-tych zachował się jej fragmnet.Dolicz do tego przebudowę Kalwarii Zebrzydowskiej( budowa 2 giego peronu i torów dodatkowych)mij anka musi być z racji braku mijanki w Kalwarii Zeb-Lanc)Do tego stary nasyp aktualnie ma niekorzystną geometrie do właczenia do lini zakopiańskiej,c hyba po wojnie była korekcja łuku linii zakopiańskiej
Cytować
+2 #7 @marko 2016-10-21 14:09
Cytuję marko:
Po pierwsze łacznica zastała rozebrana niedługo po wojnie a do lat 70-tych zachował się jej fragmnet.Dolicz do tego przebudowę Kalwarii Zebrzydowskiej(budowa 2 giego peronu i torów dodatkowych)mijanka musi być z racji braku mijanki w Kalwarii Zeb-Lanc)Do tego stary nasyp aktualnie ma niekorzystną geometrie do właczenia do lini zakopiańskiej,chyba po wojnie była korekcja łuku linii zakopiańskiej

a po co przebudowywać Kalwarię? Dlaczego mijanka "musi" być w Kalwarii? Gomex na przełomie lat 80/90 przebudował Kleczę, która nie była i nie jest wykorzystywana - mijanka może być w Kleczy. A patrząc na zdjęcia satelitarne, to raczej nie było żadnej korekty szlaku na Zakopane - dokładnie widać koronę starego nasypu i miejsca włączenia.
Cytować
-1 #8 marko 2016-10-21 19:48
Cytuję @marko:
Cytuję marko:
Po pierwsze łacznica zastała rozebrana niedługo po wojnie a do lat 70-tych zachował się jej fragmnet.Dolicz do tego przebudowę Kalwarii Zebrzydowskiej(budowa 2 giego peronu i torów dodatkowych)mijanka musi być z racji braku mijanki w Kalwarii Zeb-Lanc)Do tego stary nasyp aktualnie ma niekorzystną geometrie do właczenia do lini zakopiańskiej,chyba po wojnie była korekcja łuku linii zakopiańskiej

a po co przebudowywać Kalwarię? Dlaczego mijanka "musi" być w Kalwarii? Gomex na przełomie lat 80/90 przebudował Kleczę, która nie była i nie jest wykorzystywana - mijanka może być w Kleczy. A patrząc na zdjęcia satelitarne, to raczej nie było żadnej korekty szlaku na Zakopane - dokładnie widać koronę starego nasypu i miejsca włączenia.

Między Leńczami a Kleczą Górną zbyt długi odcinek bez możliwości mijanki,żeby utrzymać przyzwoity takt
Cytować
Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Redakcja portalu WadowiceOnline.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników. Komentarze o charakterze gróźb, personalne ataki oraz komentarze zakłócające dyskusję (trolling, spam) będą usuwane.