Wadowice mają znaleźć się w systemie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej łączącej z centrum Krakowa. Mar
Wadowice dołączą do Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej?

Wadowice mają znaleźć się w systemie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej łączącej z centrum Krakowa. Marszałek województwa dał zielone światło, pod warunkiem utworzenia na wadowickim dworcu punktu przesiadkowego.

Dobra wiadomość dla pasażerów korzystających z tego środka lokomocji. Jak poinformował burmistrz Wadowic Mateusz Klinowski, jest szansa, że Wadowice do 2-3 lat znajdą się w systemie  Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej łączącej nasze miasto z centrum Krakowa.

Na ostatnim zebraniu Zarządu Województwa Małopolskiego burmistrz rozmawiał w tej sprawie z członkami zarządu i jak twierdzi, przychylnie na SKA w Wadowicach patrzy również marszałek województwa Marek Sowa.

Warunkiem jest, aby na przejętym przez gminę dworcu kolejowym utworzyć punkt przesiadkowy, przystanek dla busów a także parking dla mieszkańców w systemie Park&Ride - mówił na środowej (26.08) sesji Rady Miejskiej burmistrz Wadowic Mateusz Klinowski.

Zobacz: Radni poparli burmistrza. Gmina przejmie budynek dworca kolejowego

Przypomnijmy, że Szybka Kolej Aglomeracyjna w Aglomeracji Krakowskiej to system połączeń kolejowych w północnej części województwa małopolskiego łączący centrum Krakowa z jego przedmieściami i niektórymi miastami aglomeracji krakowskiej. Jedna linia, łącząca Kraków z Wieliczką już funkcjonuje, wkrótce ma zostać oddana kolejna, na lotnisko w Balicach. Przewoźnikiem obsługującym SKA są utworzone niedawno Koleje Małopolskie, które posiadają nowoczesne składy Acatus Plus z Pesy. Taki pociągi jeździłyby również do nas

Warto przypomnieć, że remont i włączenie linii kolejowej nr 109 z Krakowa Bieżanowa do Wieliczki do Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej spowodował powrót pasażerów na tą trasę, która w 2000 roku została na kilkanaście miesięcy zamknięta dla ruchu pociągów pasażerskich właśnie z powody małej frekwencji podróżnych. Teraz jest tu ponad 30 pociągów na dobę, które jeżdżą co 30 minut a samo połączenie cieszą się sporą popularnością. Dla porównania, jak informował burmistrz Klinowski, pociągi co 1,5 godziny w Wadowicach w ramach SKA byłyby dla niego sukcesem.



(Marcin Guzik)

NAPISZ DO NAS: kontakt@wadowiceonline.pl

Komentarze  

+46 #1 Yaniqe 2015-08-26 13:00
Brawo, panie Burmistrzu. Niech psy dalej szczekają, nasza karawana idzie dalej.
+16 #2 Omg 2015-08-26 13:08
To sieroty jończyka chyba wybije
+17 #3 Nowy 2015-08-26 13:16
Kolej tak ale połączenie z Kalwari Zebrzydowskiej do Zebrzydowic (Łącznik) skróciło by przejazd nawet 10 min.do Krakowa. Łącznik był budowany przez Austriaków a teraz jest nieczynny.
+6 #4 Klementynka 2015-08-26 13:25
Cytuję Omg:
To sieroty jończyka chyba wybije


W sumie to Pan Jończyk już się do nich nie przyznaje i w sumie dobrze, bo tylko szargali jego wizerunek.
+16 #5 SGi 2015-08-26 13:28
Cytuję Nowy:
Kolej tak ale połączenie z Kalwari Zebrzydowskiej do Zebrzydowic (Łącznik) skróciło by przejazd nawet 10 min.do Krakowa. Łącznik był budowany przez Austriaków a teraz jest nieczynny.

Masz rację. Łącznica kalwaryjska jest warunkiem niezbędnym całego przedsięwzięcia plus łącznica w Krakowie omijająca Płazów (Zabłocie-Krzem ionki). Od 1 września na przystanku Zabłocie za Wisłą rozpocznie się remont torowiska w celu przystosowania go do przyszłej łącznicy, stąd pociągi z Wadowic będą kończyć bieg w Krakowie. Obie łącznice dadzą w sumie przyspieszenie 20 minut (a także 5 min. zniesienie ograniczeń prędkości między Kalwarią i Wadowicami, jak to orzekł UTK). W sumie daje to 25 minut, czyli za szynobusu czas przejazdu nie więcej niż 1 godz. 05 min., a dla pociągu przyspieszonego nawet 55 minut. Ot i cała filozofia.
+8 #6 SGi 2015-08-26 13:29
Zabrakło "Płaszowie". To może potrwać do nowego RJP, czyli do połowy grudnia br.
+8 #7 omg 2015-08-26 15:43
Cytuję Klementynka:
Cytuję Omg:
To sieroty jończyka chyba wybije


W sumie to Pan Jończyk już się do nich nie przyznaje i w sumie dobrze, bo tylko szargali jego wizerunek.



jedna z jego lepszych decyzji
-13 #8 Już widzę 2015-08-26 15:49
Wierzcie dalej w te puste obietnice , że za kilka lat jak wydacie kasę to może coś uruchomimy. To są obietnice bez pokrycia w faktach. Budujecie fantazje na słowie samorządowca który za kilka miesięcy straci władze w województwie. Nie istnieją żadne plany rozwoju kolei aglomeracyjnej do stacji w Wadowicach. O sorry są w umysłach kilku fantastów.
+13 #9 Liz 2015-08-26 15:53
Uwielbiam szybkie pociągi :-) Bardzo się cieszę, że za jakiś czas będą takie u nas kursować.
-8 #10 pasażer 2015-08-26 16:45
Cytuję SGi:
Cytuję Nowy:
Kolej tak ale połączenie z Kalwari Zebrzydowskiej do Zebrzydowic (Łącznik) skróciło by przejazd nawet 10 min.do Krakowa. Łącznik był budowany przez Austriaków a teraz jest nieczynny.

Masz rację. Łącznica kalwaryjska jest warunkiem niezbędnym całego przedsięwzięcia plus łącznica w Krakowie omijająca Płazów (Zabłocie-Krzemionki). Od 1 września na przystanku Zabłocie za Wisłą rozpocznie się remont torowiska w celu przystosowania go do przyszłej łącznicy, stąd pociągi z Wadowic będą kończyć bieg w Krakowie. Obie łącznice dadzą w sumie przyspieszenie 20 minut (a także 5 min. zniesienie ograniczeń prędkości między Kalwarią i Wadowicami, jak to orzekł UTK). W sumie daje to 25 minut, czyli za szynobusu czas przejazdu nie więcej niż 1 godz. 05 min., a dla pociągu przyspieszonego nawet 55 minut. Ot i cała filozofia.

"Zniesienie ograniczenia prędkości między Kalwarią i Wadowicami" Ha, ha, ha... i wypad do Kleczanki. Najpierw trzeba dostosować torowisko i wybudować rogatki na przejeździe w Kleczy. Do "beła" w Kleczy ciągle spadają kamienie z torowiska. Jedna porządna powódź i kąpiel tego "pindolino" murowane.
+12 #11 SGi 2015-08-26 18:01
W Kleczy na przejeździe z drogą powiatową w kierunku Łękawicy i Stryszowa wystarczy rogatka kat. C, tj. krzyż św. Andrzeja z pulsującym czerwonym światłem i brzęczkiem. Oba urządzenia samoczynnie włączają się w określonym przedziale czasowym przed nadjeżdżającym pociągiem. Nie tylko osuwisko Kleczanki zwalnia bieg pociągów. W tamtym rejonie jest jeszcze pewien przejazd kat. D, praktycznie nieużywany, z niedostatecznym tzw. trójkątem widoczności. Właściciel sąsiedniego poletka nie chce zgodzić się na kat. E. Wówczas nie PLK odpowiada za przejazd, ale on (używa go kilka razy w roku) i wówczas kolej znosi ograniczenie prędkości. No cóż. Taka jest już polska mentalność, ograniczonych, zapyziałych kmiotków. Jak to wykazał PLK na odcinku 17 km (Wadowice Kalwaria Lanck.) pociągi jeżdżą wolniej aż o 6 minut.
-2 #12 Fizol-szarak 2015-08-26 19:59
Cytuję SGi:
W Kleczy na przejeździe z drogą powiatową w kierunku Łękawicy i Stryszowa wystarczy rogatka kat. C, tj. krzyż św. Andrzeja z pulsującym czerwonym światłem i brzęczkiem. Oba urządzenia samoczynnie włączają się w określonym przedziale czasowym przed nadjeżdżającym pociągiem. Nie tylko osuwisko Kleczanki zwalnia bieg pociągów. W tamtym rejonie jest jeszcze pewien przejazd kat. D, praktycznie nieużywany, z niedostatecznym tzw. trójkątem widoczności. Właściciel sąsiedniego poletka nie chce zgodzić się na kat. E. Wówczas nie PLK odpowiada za przejazd, ale on (używa go kilka razy w roku) i wówczas kolej znosi ograniczenie prędkości. No cóż. Taka jest już polska mentalność, ograniczonych, zapyziałych kmiotków. Jak to wykazał PLK na odcinku 17 km (Wadowice Kalwaria Lanck.) pociągi jeżdżą wolniej aż o 6 minut.

Panie...E czy F kategorii? Bo E to przejście dla pieszych(serpen tynki, lub sygnalizacja typu A np.pzejście na perony) a F to przejazdy typu niepublicznego( zamknięte na stałe otwierane po uzgodnieniu z pracownikami infrastruktury kolejowej....)
+19 #13 olo 2015-08-26 21:51
Dziękuję portalowi Wadowice Online że jako chyba jedyne medium informacyjne w NASZYM powiecie interesuje się kolejnictwem. Propaguje i nagłaśnia że POCIĄGI U NAS JEŻDŻA!!! SĄ TANIE I KOMFORTOWE!!! Tak trzymać bo to nasza perełka o którą należy bdać z korzystać jak sie da NACZĘŚCIEJ!!!
+4 #14 dert 2015-08-27 20:11
Jaki czas przejazdu ?
+4 #15 romantyczka 2015-08-27 22:36
W pociągu zawsze się coś może wydarzyć. Różne rzeczy są możliwe jak to w życiu :-) Dlatego zawsze jeżdżę pociągiem albo łapię okazję ;-)
+8 #16 kika 2015-08-30 10:51
linie kolejowe powinny być traktowane na równi z drogami krajowymi nie powinno być żadnych ograniczeń na przejazdach gdzie pociąg musi zwolnić do 20km/h bo jakiś baran nie ma zamiaru zatrzymać się przed znakiem STOP w przepisach jest wyraznie zapisane że zbliżając się do przejazdu masz zachować szczególną ostrożność i w każdej chwili zatrzymać samochód a nie gaz do dechy a potem tragedia do rozumu tylko przez kieszeń można dotrzeć chciałbym żeby wprowadzono nowy przepis aby za nie zatrzymanie się przed znakiem STOP odbierać prawko na 3 miechy na której drodze z pierwszeństwem jest jakieś ograniczenie do 20km/h bo nie ma widoczności bo jakiś felek może wyjechać z drogi podporządkowane j?a odnośnie przejazdów to powinno być 60 procent zlikwidowane lub zmieniona kategoria przejazdów wystarczy tylko ustawę zrobić żeby właściciel drogi utrzymywał wraz z remontem przejazd 50/50 z PLK to by sami wystąpili do kolei o likwidację przejazdu

Nie masz uprawnień do komentowania tego artykułu.